استاندار گلستان:دولت توجه ویژه به خدمت رسانی عادلانه دارد

گرگان- ایرنا- استاندار گلستان گفت: دولت سیزدهم تاکید و توجه ویژه به خدمات‌رسانی با پیشرفت عادلانه دارد و در این استان شمالی نیز این هدف عملیاتی شده است.

به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه عصر سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از مجموعه تاسیسات انتقال جریان سیلابی رودخانه قره‌سو به زهکش اورکت حاجی و بهسازی سد سیجوال شهرستان ترکمن، اظهار داشت: در مدت فعالیت دولت سیزدهم در گلستان به این مهم توجه ویژه شده و و در برخی از شهرستان‌های این استان سرانه اعتبارات عمرانی آن به نسبت اعتبارات عمرانی مرکز استان به هفت برابر افزایش یافته است‌.

وی ادامه داد: باید از این نگاه دولت سیزدهم به ارایه خدمات برای پیشرفت عادلانه در شهرستان‌های استان بیشتر استفاده شود.

زنگانه اجرای طرح زهکشی ۲۸۰ هزار هکتاری در استان را یکی از اولویت‌های مهم توسعه اقتصاد ساکنان آن دانست و گفت: شتاب بخشیدن به این طرح در استان بسیار مهم بوده که در سفر دور نخست رییس جمهور به گلستان مصوبه بسیار خوب برای آن منظور شده و باید برای تحقق ۱۰۰ درصدی آن توسط دستگاه‌های مرتبط همچون جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای تلاش شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای ۱۲۰ هزار هکتار طرح زهکشی شرکت آب منطقه‌ای گلستان در دولت سیزدهم تاکنون ۶۹۰ میلیارد ریال تزریق شده است.

استاندار گلستان گفت: اجرای این طرح منجر به مدیریت منابع آب و سیلاب و افزایش بهره‌وری اراضی کشاورزی و برداشت ۲ برابری محصول از این اراضی زیر پوشش طرح زهکشی در منطقه خواهد شد.

وی همچنین بهره‌برداری از مجموعه تاسیسات انتقال جریان سیلابی رودخانه قره‌سو به زهکش اورکت حاجی و بهسازی سد سیجوال شهرستان ترکمن را بسیار مهم برای توسعه اقتصادی ( کشاورزی و گردشگری ) ساکنان برشمرد و افزود: اجرای این طرح که تهدید را تبدیل به فرصت می کند، کار ارزشمندی است.

وی گفت: امیدواریم که گام‌های بلندی برای توسعه استان با بهره‌گیری از رهاورد سفر رییس جمهور دولت سیزدهم برداشته و کیک اقتصادی ساکنان منطقه بزرگتر و سرانه درآمدی ارتقا یابد.

استاندار گلستان:دولت توجه ویژه به خدمت رسانی عادلانه دارد

ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت:از عمده مشکلات استان می‌توان به شیب و ظرفیت بسیار اندک رودخانه‌های گرگانرود و قره سو، نفوذپذیری کم خاک در بخش وسیعی از استان، وجود حجم زیادی رسوبات، ضایعات و زباله‌های نواحی مسکونی از حوضه‌های بالادست به رودخانه‌ها و وجود سازه‌های تقاطعی نامناسب و غیراستاندارد در مسیر مجاری آبی اشاره نمود.

وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۱۳۸۵ توسط شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس، سطحی در حدود ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی استان دارای مشکلات حاد و نیازمند زهکشی شناخته شده است.

حیدریان بیان کرد: با مبادله اولین موافقتنامه در سال ۱۳۸۷، عملیات اجرایی طرح زهکشی اراضی اولویت‌دار گلستان با هدف بهینه‌سازی و ارتقا ظرفیت مجاری روباز جهت تخلیه رواناب سطحی و سیلاب‌ها جهت مقابله با آبگرفتگی اراضی و افزایش بهره وری منابع آب و خاک آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون عملیات اجرایی طرح در سطح ۱۲۰ هزار هکتار و در قالب ۲ ناحیه عمرانی با بکارگیری پنج پیمانکار و با پیشرفت فیزیکی ۲۱ درصد توسط شرکت آب منطقه‌ای گلستان در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: عملیات اجرایی ناحیه ۲ زهکشی به وسعت ۷۸ هزار هکتار و با اولویت اجرای زهکش‌های اصلی و سیلاب بر بندولی، قرنجیک و خروجی سد وشمگیر از خرداد ماه سال جاری به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شده است.

حیدریان افزود: عملیات اجرایی ناحیه یک زهکشی در سطح ۴۲ هزار هکتار واقع در شهرستان‌های بندرترکمن، گمیشان و آق‌قلا با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در دست اجرا است که سطحی معادل ۱۹ هزار هکتار آن (۱۱ هزار هکتار از سال ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۹ و هشت هزار هکتار در دولت سیزدهم) به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: از سطح موصوف، ۲ هزار هکتار با هزینه اجرایی ۴۶۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ اجرایی شده و هم اکنون آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

چی ادامه داد: مجموعه تاسیسات سیجوال با هزینه اجرایی هزار میلیارد ریال به عنوان یکی از مولفه‌های طرح بزرگ زهکشی با هدف تامین آب مطمئن جهت پرورش ماهیان غضروفی، کاهش مخاطرات سیلاب رودخانه قره سو، تامین بخشی از نیاز بخش کشاورزی و فعالیت‌های گردگشری آبی آماده بهره‌برداری است.

حیدریان با بیان این که دستگاه نظارت پروژه شرکت مهندسین مشاور مهارآب عمران گستر و پیمانکار آن شرکت ساختمانی تارا است، گفت: هزینه انجام شده این طرح در دولت سیزدهم مبلغ ۶۹۰ میلیارد ریال (بیشتر اسناد خزانه اسلامی با کسورات بالا) بوده که به هیچ وجه متناسب با برنامه‌های تدوین شده نیست و برهمین اساس، جهت پرداخت مطالبات انباشته طرح (۲ هزار میلیارد ریال) و پیشبرد اهداف طرح در سال ۱۴۰۲ حداقل به چهار هزار میلیارد ریال تخصیص نیاز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha