۱۹۵ طرح مخابراتی در همدان بهره برداری شد

همدان- ایرنا- مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه همدان گفت: همزمان با فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر ۱۹۵ طرح توسعه‌ای در حوزه مخابرات استان همدان بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیام صابری روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استان همدان با خبرنگاران افزود: این تعداد پروژه از هفته دولت تا دهه فجر اجرایی و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی اظهار کرد: افزایش پهنای باند ۱۱۰ ایستگاه مخابراتی همراه اول و ارتقای فناوری آن ها به نسل چهار و نسل پنج، راه‌اندازی ۶ ایستگاه مخابراتی جدید نسل چهار همراه اول، راه اندازی و توسعه ۳۱ دستگاه سوییچ در مراکز مخابراتی، اجرای ۳۹ منطقه فیبرنوری در راستای پروژه نجما (نهضت جهادی فیبرنوری مخابرات ایران) و توسعه پورت‌های اینترنت ۹ مرکز مخابراتی در سطح استان مهمترین این طرح‌هاست.

صابری تصریح کرد: شبکه فیبر نوری در شهرهای همدان، ملایر و به تازگی در نهاوند اجرا شده است و در کمتر از یک ماه همه بخشداری های استان به شبکه فیبر نوری متصل شده‌اند.

وی ادامه داد: سه ایستگاه پوشش شبکه نسل پنجم تلفن همراه در شهر همدان و یک ایستگاه در شهر نهاوند راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه همدان گفت: تعرفه‌های مخابرات از سال ۸۸ تغییر نکرده بود و در سال ۹۱ با تغییر پورت‌های بین شهری هزینه‌های زیادی متحمل این شرکت شد.

وی تاکید کرد: میانگین درآمد مخابرات منطقه همدان در سال گذشته حدود پنج هزار تومان از هر مشترک بود و با تغییر تعرفه به بین ۶ تا هفت هزار تومان افزایش یافته است.

صابری بیان کرد: هزینه راه‌اندازی تلفن ثابت ۲۱۸ هزار تومان است با وجود اینکه بیش‌از ۲ میلیون تومان به طور میانگین نیاز به نصب تجهیزات دارد.

وی افزود: استان همدان ۵۶۰ هزار مشترک تلفن ثابت دارد که ۲۵ درصد آن به اینترنت و شبکه ADSL متصل هستند.

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه همدان گفت: سرقت‌ کابل‌های هوایی مخابرات در چند سال اخیر افزایش یافته است و همین موارد از چند جنبه مخابرات را تحت فشار قرار داده است.

وی اظهار کرد: بسیاری از خطوط انتقال مخابراتی استان زمینی شده است اما در برخی از جاها مجبور به استفاده از خطوط هوایی هستیم که مردم باید برای مقابله با موضوع جلوگیری از سرقت کابل‌های مخابراتی با ما مشارکت کنند.

صابری تاکید کرد: اگر برنامه چابک‌سازی را اجرا کنیم باید ۳۰۰ نیرو شرکت مخابرات استان تعدیل شود.

بهره برداری بیش از چهار هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال طرح حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در همدان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان نیز گفت: همزمان با ایام الله دهه فجر پروزه‌هایی با اعتبار نزدیک به چهار هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال در حوزه ارتباطات استان به بهره برداری رسیده است.

عباس صادقی پوریانی افزود: اعتبار این پروژه‌ها شامل هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبارات دولتی، ۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال اعتبارات بخش خصوصی و اپراتورها می‌شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در حوزه ارتباطات زیر ساخت نزدیک به ۸۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.

صادقی با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیارد ریال برای پروژه‌های روستایی هزینه شده است، گفت: در پروژه‌های دهه فجر، همراه اول ۸۴ پروژه با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان، ایرانسل هشت پروژه با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان، رایتل پنج پروژه با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال و مخابرات ۶۱ پروژه با اعتبار ۷۱۰میلیارد تومان اعتبار اجرا کرده‌اند.

وی بیان کرد: ۱.۷۴ سیمکارت به اعضای هر فرد در استان فعال است و از این تعداد ۱.۲ سیمکارت به ازای هر نفر از اینترنت پهن باند استفاده می‌کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری همدان با تاکید بر اینکه تلاش داریم تا سال ۱۴۰۳، جمعیت همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان همدان، دست‌کم به شبکه اینترنت همراه نسل سه (۳G) متصل شوند، عنوان کرد: استان همدان یک هزار و ۷۲ روستا دارد که تا ابتدای امسال، ۸۲۱ روستا به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شده بود.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم اتصال ۱۰۷ روستای دیگر استان همدان با اعتبار سه هزار میلیارد ریال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت به ما ابلاغ شده است که از این تعداد در سال جاری تجهیزات مربوط به ۲۹ روستا نصب و بهره برداری شده و تا خرداد ۱۴۰۳ نیز تجهیزات ارتباطی روستای باقی مانده نصب می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: با اجرای پروژه های ابلاغی از سوی دولت، بیش از ۹۸ درصد روستاهای استان با اعتبارات بودجه ۱۴۰۲ به اینترنت پهن باند مجهز می‌شوند.

صادقی پوریانی تاکید کرد: گسترش شبکه فیبر نوری مهم ترین پروژه ارتباطی دولت سیزدهم است و بنا بر برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا پایان دولت شرایط استفاده از اینترنت فیبر نوری برای ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری ایجاد خواهد شد.

وی همچنین گفت: شبکه اصلی این طرح به شکلی ایجاد می‌شود که خط انتقال به فاصله ۳۰۰ متری واحدهای مسکونی می‌رسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان با اشاره به اینکه ۶۳ درصد از جمعیت استان همدان شهرنشین هستند،بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته عملیات اجرای شبکه فیبر نوری در سال جاری در شهر همدان آغاز شده است و پروژه سایر شهر های استان نیز از سال ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: پروژه فیبر نوری شهر همدان را شرکت فناپ تلکام با مشارکت شهرداری همدان اجرا می کند که در سال ۱۴۰۱ حدود ۶.۵ کیلومتر از پروژه اجرا شده بود و در سال ۱۴۰۲ نیز تاکنون ۵۰ کیلومتر اجرا شده است.

صادقی پوریانی ادامه داد: برای اجرای خطوط فیبر نوری و بر اساس نقشه طراحی شده، در حاشیه برخی از خیابان‌ها و محلات به عرض ۱۰ و عمق ۴۵ سانتی متر حفاری می‌شود تا تجهیزات فیبر نوری از داخل آن عبور کند.

۸۵ کیلومتر فیبر نوری در شهر همدان اجرا می شود

وی بیان کرد: مسیر اصلی شبکه فیبر نوری شهر همدان ۸۵ کیلومتر است که باید اجرا شود اما با توجه به تغییرات طراحی ها ممکن است طول اجرای پروژه کمی تغییر کند.

صادقی پوریانی گفت: اعتبار اجرای این طرح بخشی توسط شهرداری ها و بخش دیگر توسط اپراتور پیمانکار تامین می‌شود و در نهایت پس از بهره برداری کامل، دولت به ازای هر مشترک متصل به شبکه فیبر نوری ۲۵ میلیون ریال یارانه به شرکت مجری طرح پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: زیرساخت های آینده استان همدان در همه بخش‌ های اقتصادی ، کشاورزی، صنعتی، تولید و سایر موارد نیازمند اینترنت پر سرعت است و هرچقدر روبه جلو پیش برویم تقاضا برای اینترنت پرسرعت بیشتر می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان افزود: سرعت اینترنت ای.دی.اس.ال در نهایت ۱۶ مگابیت در ثانیه هست و پاسخ نیازهای نسل آینده را نمی دهد، اما سرعت اینترنت فیبر نوری در برخی از شرایط تا یک گیگا بیت در ثانیه نیز می‌رسد.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های مورد نیاز برگزاری انتخابات فراهم شده است و همدان از گذشته تا کنون در تامین زیرساخت‌های انتخابات رتبه برتر را دارد.

صادقی پوریانی افزود: استان همدان هیچ شعبه ای ندارد که در آزمون اولیه برگزاری انتخابات به شبکه الکترونیکی ملی دسترسی نداشته باشد.

وی اظهار کرد: در حوزه کسب و کارهای حوزه دیجیتال تلاش داریم سهم اقتصاد دیجیتال به بیش از ۱۵ درصد برسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: دولت تسهیلات خوبی را در این حوزه تخصیص داده است و هرفردی در این حوزه فعالیت کند تسهیلات ویژه ای به آن واگذار می‌شود.

وی تصریح کرد: به کسب و کارهایی که بیش از یک هزار دنبال کننده در شبکه های اجتماعی داخلی داشته باشند همچنین فعالان حوزه الکترونیک، تسهیلات ویژه ای واگذار می شود.

صادقی پوریانی گفت: تاکنون ۴۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان این حوزه واگذار شده و جزئیات آن در پایگاه اینترنتی ایران توان آفرین منتشر شده است.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور نیز گفت: همه آزمون‌ها برای آزمایش زیرساخت‌های برگزاری انتخابات یازدهم اسفند انجام شده و همدان در حوزه پایداری شبکه ارتباطی انتخابات جز برترین استان‌های کشور است.

ماهیار عطار افزود: با توسعه پایش باندهای فرکانسی در استان همدان پایش به ۳۰ مگاهرتز ارتقا یافته است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته ۲ هزار کیلومتر آزمایش شبکه تلفن همراه در سطح جاده‌های استان انجام شده است و کیفیت شبکه و خدمات دهی اپراتورها را پایش کرده‌ایم.

عطار ادامه داد: ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان فاقد پوشش شبکه تلفن همراه و ۴۰۰ کیلومتر نیز فاقد پوشش نسل چهارم اینترنت پهن باند است.

وی تاکید کرد: بیش از ۲۰۰ دفتر پیشخوان دولت در سطح استان همدان فعال است و نظارت بر آن‌ها به صورت هفتگی و ماهانه در شهرها و روستاها انجام می سود.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور ادامه داد: پایش طیف الکترومغناطیسی در حال انجام است و تشعشعات زیان‌آور به صورت مداوم انجام و گزارش آن برای سازمان انرژی اتمی ارسال و با موارد خاص به طور قانونی برخورد می شود.

وی بیان کرد: با اقدامات صورت گرفته بیش از ۶۲ درصد خانوارهای شهر همدان به شبکه فیبر نوری دسترسی دارند.

عطار همچنین گفت: این شبکه یکی از به روزترین فناوری های اینترنت ثابت پهن باند در دنیا محسوب می‌شود که دولت سیزدهم در حال اجرای آن است.

وی افزود: در این شبکه می‌توانیم با سرعت ۵۰۰ مگابیت در ثانیه به اینترنت دسترسی داشته باشیم که در رشد اقتصاد دیجیتال استان اثرگذار است.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور گفت: آمار مربوط به حوزه ارتباطات استان در سایت تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه منتشر شده است.

وی افزود: در ۱۱ ماهه امسال حدود ۲ هزار شکایت را در سامانه ۱۹۵ پیگیری کردیم و مردم می‌توانند هرگونه شکایت در حوزه ارتباطات را در سامانه ۱۹۵ عنوان کنند.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند شکایات خود را از طریق شماره تلفن‌های ۱۹۵ و ۳۸۴۱۴۲۱۱ بسته های حدف شده را پیگیری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha