چه ویژگی‌هایی نامزد را از رقبا در انتخابات پیش می‌اندازد؟

سمنان - ایرنا - شفافیت، سلامت در رفتار و کسب دارایی‌ها، پرهیز از تخلف‌ انتخاباتی مانند تخریب رقبا و خرید رای، گنجاندن دیدارهای مردمی در برنامه‌کاری، استفاده از نخبگان به عنوان مشاور، بی‌طرفی و امانت‌داری، پرهیز از بیان حرف‌های شعاری، اعلام وعده‌های عملیاتی، و توجه به حوزه فرهنگ، از ویژگی‌های نامزد اصلح از دید اقشار مختلف در دیار دارالمرحمه سمنان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخابات و آمدن پای صندوق رای تبلوری از شور و امید و پایبندی به نظام جمهوری اسلامی ایران است و افراد با مشارکت حداکثری تجدید میثاق خود با آرمان انقلاب اسلامی را به منصه ظهور می‌گذارند. در مقابل، انتظار دارند نامزدهای انتخاباتی نیز به وعده‌های خود عمل کنند و برای توسعه حوزه انتخابیه و ارتقای کیفیت خدمات گام بردارند.

وقتی داوطلبی وعده‌ای را در دوره تبلیغاتی خود مطرح و بعد از انتخابش عملیاتی کند، اعتماد مردم نسبت به نظام و شخص انتخاب شده بیش از پیش می‌شود. نتیجه آن تقویت اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی است. تقویت سرمایه‌ اجتماعی موجب کاهش و حتی از بین رفتن نافرمانی‌های مدنی می‌شود و نکته مهم در کارزار تبلیغات امروز این است که داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی بر اساس توانمندی‌ها و حوزه اختیارات یک نماینده مجلس، وعده بدهند تا با عملیاتی شدن وعده‌ها لذت تعیین سرنوشت با حضور پای صندوق رای را به مردم بچشانند.

اکنون در کارزار انتخاباتی فردی می‌تواند به بهارستان راه پیدا کند که به دور از شعار زدگی، بزرگنمایی، مبالغه و وعده‌های دروغین و با تبلیغات اغناکننده و منطقی، افکار عمومی را به خود جلب کند.

شفافیت از ویژگی‌های نماینده اصلح

فردی کم‌بینا و از جامعه فرهنگیان استان سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: به عنوان یک شهروند از فردی که نماینده می‌شود انتظار دارم با مردم شفاف باشد، شفافیت رکن مهم در فسادستیزی و از شاخص‌های نامزد اصلح در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.شفافیت رکن مهم در فساد ستیزی و از شاخص‌های نامزد اصلح در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

نصرت الله عزیزیان افزود: نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف قول شفافیت دادند، اما عمل نکردند و اعتماد را خدشه‌دار کردند و اکنون در مظان اتهام هستند.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به جز مباحث امنیتی و نظامی، در دیگر موضوع‌ها با مردم مشورت کنند و شفافیت داشته باشند.

این فرهنگی استان سمنان تصریح کرد: مردم نمی‌دانند نماینده‌ای که به آن رای دادند در موضوع‌های مختلف از جمله مسایل کارگری، فرهنگی و اقتصاد چه نظری می‌دهد، نظر نماینده مخفیانه است. این عملکرد با اصل شفافیت در تناقض است و انتظار می‌رود نمایندگان مجلس این موضوع را مد نظر داشته باشند.

چه ویژگی‌هایی نامزد را از رقبا پیش می‌اندازد؟

دیدار مردمی نامزدهای انتخاباتی فقط به زمان انتخابات ختم نشود

خانم بازنشسته ای از جامعه گارگری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نامزدهای انتخاباتی در زمان انتخابات و کسب رای به سراغ مردم می‌آیند و پس از راه یافتن به مجلس شورای اسلامی دیگر ارتباط خود را با مردم محدود می‌کنند و این یک ضعف است.

نرگس دوست محمدی افزود: نامزهای انتخابات مردم در مجلس شورای اسلامی در زمان انتخابات با مردم ارتباط نزدیک و دیدارهای مردمی فراوانی برگزار می‌کنند، اما بعد از کسب اکثریت آرا و راهیابی به بهارستان، مردم کمتر موفق می‌شوند با آنان دیدار و مشکلاتشان را مطرح کنند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود فردی که به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد، دیدارهای مردمی را در برنامه کاری خود در فاصله زمانی‌های مشخص و کوتاه بگنجاند.انتظار می‌رود فردی که به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد، دیدارهای مردمی را در برنامه کاری خود در فاصله زمانی‌های مشخص و کوتاه بگنجاند.

وی بیان کرد: اگر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با مردم ارتباط بیشتری داشته باشد، نسبت به مشکلات آنان آگاهی بیشتری خواهد یافت و در مجلس می‌تواند با مشارکت در وضع قوانینی به نفع مردم در رفع مشکلات کمک کند.

بازنشسته جامعه گارگری بیان کرد: نماینده‌ای که خداترس، مومن، مردمی و به فکر مشکلات حوزه انتخابیه خود باشد و در وضع قوانین به نفع مردم مشارکت داشته باشد، نماینده اصلح و قابل اعتماد است.

پرهیز از تخریب رقبا، از معیارهای تشخیص نامزد اصلح

یکی از شهروندان سمنانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: نامزدی که برای کسب آرای مردم به دنبال تخریب دیگر نامزدها نباشد، نامزد اصلح خواهد بود.

محمدمهدی رحمانی افزود: نامزد انتخاباتی زمانی دست به تخریب می‌زند که توانایی و مهارتی از خود برای اعلام به مردم نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر فرد ویژگی برجسته داشته باشد، به جای تخریب دیگر نامزدها به تبلیغات و اطلاع‌رسانی ویژگی‌های خود می‌پردازد و به نظرم یکی از معیارهای تشخیص نامزد اصلح برای نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی پرهیز از تخریب است.

وی اضافه کرد: اکنون برخی نامزدهای انتخاباتی و طرفدارانشان با نوع رفتار خود و گاه با بی‌حرمتی و دستاویز قراردادن شخصیت‌هایی که نزد مردم حرمت و احترام دارند، به دنبال جلب نظر مردم و کسب رای هستند که این نوع رفتار مغایر با دین اسلام است و موجب دلزدگی از نامزد می‌ شود. اگر نامزد انتخاباتی شعارهای عملیاتی و وعده‌های معقول و کارشناسی در حیطه اختیارهای خود بیان کند، بدون شک آرای مردم را به دست خواهد آورد.

این شهروند اهل سمنان تصریح کرد: اگر نامزد انتخاباتی با مردم صادق باشد و از سخنرانی شعاری و کلیشه‌ای پرهیز کند و شعارها و وعده‌های معقول و کارشناسی در حیطه اختیارهای خود بیان کند، بدون شک آرای مردم را به دست خواهد آورد.

وی اضافه کرد: فردی که خارج از حوزه اختیارهای یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی وعده می‌دهد، بدون شک آگاهی‌اش کافی نیست و مناسب برای راهیابی به بهارستان نیست و به قول معروف «سنگ بزرگ علامت نزدن است.»

این شهروند سمنانی اظهار کرد: تخریب رقیبان در کارزار انتخاباتی وحدت و انسجام ملی و سرمایه‌اجتماعی را زیرسوال می‌برد و فرد با تخریب رقیب خود تنها مردم را به نظام جمهوری اسلامی ایران بدبین می‌کند و ضرورت دارد مسوولان مرتبط با چنین تبلیغات مخربی برخورد جدی کنند.

چه ویژگی‌هایی نامزد را از رقبا پیش می‌اندازد؟

حوزه فرهنگ از نظر نامزدهای انتخاباتی مغفول نماند

یکی از متخصصان حوزه ادب و فرهنگ که نخواست نامی از وی گفته شود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نامزدهای انتخاباتی در حوزه انتخابیه استان سمنان کمتر به موضوع فرهنگ می‌پردازند و این یک ضعف بزرگ است و انتظار می‌رود نامزدهای انتخاباتی در حوزه فرهنگ غفلت نکنند.انتظار می‌رود نامزدهای انتخاباتی از حوزه فرهنگ غفلت نکنند.

وی ادامه داد: استان سمنان مهد علما و عرفا و دارای ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی زیادی است و به عنوان پایتخت کتاب ایران و نماینده ایران در اتحادیه شهرهای در مسیر جاده ابریشم انتخاب شده است، اما نامزدهای انتخاباتی کمتر به بیان راهبردها و برنامه‌های خود در استفاده، استمرار و شکوفایی این ظرفیت‌ها سخن می‌گویند.

وی بیان کرد: طبق سند آمایش سرزمین گردشگری یکی از محورهای توسعه استان سمنان و موثر در رونق اقتصادی است، اما مهجور مانده و باید برای استفاده از این ظرفیت عزم‌ها جزم باشد.

این متخصص حوزه ادب و فرهنگ گفت: صنعت نفس هوای شهرهای استان سمنان را تنگ کرده است و همچنان با وجود کمبود نیروی انسانی بر توسعه صنعت برای شکوفایی اقتصادی استان سمنان تاکید می‌شود، اما برای توسعه صنعت با تکیه بر دانش بنیان‌ها برای کاهش آلایندگی و رونق گردشگری به عنوان صنعت پاک کمتر تلاش می‌شود.

عمل به وعده وظیفه نامزد انتخاباتی در قبال رای مردم است

یکی دیگر از شهروندان سمنانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت معیشت و اقتصاد ما مردم به عنوان رای دهندگان خوب نیست و در هزینه‌های روزانه خود درمانده‌ایم، اما به امید تغییر شرایط و روی کارآمدن نماینده‌ای اصلح که به فکر حل مشکلات مردم باشد، پای صندوق رای می‌آیم و رای می‌دهم.به امید تغییر شرایط و روی کارآمدن نماینده‌ای اصلح که به فکر حل مشکلات مردم باشد، پای صندوق رای می‌آیم رای می‌دهم.

امیرعلی وردی افزود: شرایط اقتصادی و معیشتی مردم خوب نیست، اما می‌آییم رای می‌دهیم چون امید به تغییر داریم و دلبسته‌ی نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم، درست است که مشکلاتی در کشور وجود دارد و به عنوان رای دهندگان به این مشکلات نقد و گلایه داریم، اما گلایه ما داخلی است و اجازه نمی‌دهیم دشمنان از شرایط سوء استفاده کنند.

وی ادامه داد: من یک کارگر هستم که خانواده چهار نفره‌ام اهل تجمل نیستند، اما حقوقم همین قدر هست که اجاره خانه بدهم و نیازهای اولیه خانواده را تامین کنم، روزگار برای من و خانواده‌ام سخت می‌گذرد. اما به امید تغییر و تحقق وعده‌های نامزدهای انتخاباتی رای می‌دهم و دیگران را نیز برای مشارکت در تعیین سرنوشت کشور و بهبود شرایط به پای صندوق رای دعوت می‌کنم، چرا که اگر رای ندهم هر فردی که رای آورد دیگر حقی برای گلایه‌کردن ندارم.

چه ویژگی‌هایی نامزد را از رقبا پیش می‌اندازد؟

استفاده از ظرفیت تیم مشورتی نخبگانی، لازمه عملکرد یک نماینده موفق

یکی دیگر از شهروندان سمنانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی زمانی اثرگذار هستند که برای اعلام رای اعتماد یا مخالف نسبت به طرح یا لایحه‌ای در مجلس شورای اسلامی از تیم نخبگانی خود مشورت بگیرد و قانون بی نقص وضع کنند، چرا که نماینده مجلس یک فرد است و به طور طبیعی یک فرد نمی‌تواند در تمام حوزه‌ها از جمله اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آگاهی دقیق، جامع و کامل داشته باشد.

حمیدرضا زیاری افزود: کار مجلس شورای اسلامی قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است، انتظار می‌رود نمایندگان در حوزه اختیارهای خود به قانون‌گذاری دقیق بپردازند که اگر نسبت به رد یا تصویب یک قانون نقد شد، بتوانند جواب قانع کننده و منطقی ارایه دهند و تصمیم آنان از روی نداشتن اطلاع کافی نباشد.

وی بیان کرد: اگر پشت هر نماینده مجلس یک تیم مشورتی متشکل از نخبگان بی‌طرف، باانصاف و امانتدار باشد و نماینده قبل از اعلام نظر از این افراد مورد اعتماد نظرخواهی کند، بدون شک قوانین نیاز به بازنگری و اصلاح نخواهند داشت، افراد ناراضی از قانون تصویب شده نیز به دلیل دقیق و درست بودن از آن قانون تبعیت می‌کنند و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.انتظار می‌رود برای تقویت امید و اعتماد در جامعه فسادستیزی و شفافیت با طراحی سامانه‌ای جامع و کامل و رفع نقص قانون فعلی در مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.

این شهروند سمنانی تصریح کرد: در فضای مجازی گاه گاهی خبرهایی از پرداختی‌های مالی چشمگیر به نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود که این موارد دلزدگی مردم را به همراه دارد و در چنین شرایطی فاصله بین مردم و نماینده مجلس احساس می‌شود که حضور مردم در انتخابات دوره‌های بعدی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، انتظار می‌رود برای تقویت امید و اعتماد در جامعه فسادستیزی و شفافیت با طراحی سامانه‌ای جامع و کامل برای رفع نقص قانون فعلی مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حضور با شکوه در انتخابات و انتخاب نماینده اصلح در واقع مشارکت در سرنوشت کشور است و مردم استان سمنان با شکوه حضور خود نشان خواهند داد آینده کشور و استان برایشان مهم است و انتظار دارند بعد از انجام وظیفه و مشارکت حداکثری، نمایندگان نیز برای حل مشکلات آنان دلسوزانه تلاش کنند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

۲۵۲ داوطلب ثبت‌نام خود را در استان سمنان نهایی کردند و در بررسی صلاحیت‌ها ۱۴۸ نفر برای رقابت در چهار حوزه انتخابیه این استان نامزد شدند و تا ۷۲ ساعت قبل از اخذ رای، انصراف نامزدها امکانپذیر است و طبق اعلام ستاد انتخابات استان سمنان در حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه ۴۳ نفر شامل ۳۷ مرد و ۶ خانم، در حوزه انتخابیه شاهرود و میامی ۴۴ نفر شامل ۳۶ آقا و هشت خانم، در حوزه انتخابیه دامغان ۳۴ نفر شامل ۲۹ آقا و پنج خانم و در حوزه انتخابیه گرمسار و آرادان ۲۷ نفر شامل ۲۴ آقا و سه خانم نامزدها را تشکیل می‌دهند.

۵۳۴ هزار و ۲۶ نفر در این استان واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۵۸۷ نفر رای‌اولی محسوب می‌شوند.

مرحله نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای حوزه انتخابیه این استان با ثبت نام پنج نفر از روحانیانِ متقاضی پایان یافت که در این میان برخی از داوطلبان از ادامه رقابت انصراف دادند یا رد صلاحیت شدند و در نهایت، یک نفر به عنوان داوطلب در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان سمنان تایید صلاحیت شد و یک نفر با تغییر حوزه انتخابیه استان اصفهان، به نامزدهای استان سمنان افزوده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha