۸ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۲۱
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85399188
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بازار داغ تبلیغات انتخاباتی در استان زنجان

۸ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۲۱
کد خبر: 85399188
بازار داغ تبلیغات انتخاباتی در استان زنجان

زنجان - ایرنا -زمان تبلیغات انتخاباتی آرام آرام به اتمام می‌رسد و همچنان بازار آن در سطح شهرها و روستاهای استان داغ داغ است.

به گزارش ایرنا، این روزها شهرها و روستاهای استان زنجان حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته است و نامزدها با ارائه برنامه های خود درصدد جذب رای مردم هستند.

ستادهای انتخاباتی نامزدها نیز در نقاط مختلف شهرهای استان به ویژه هسته مرکزی برپا و شور و نشاط انتخاباتی ایجاد شده است.

نامزدها در فضای مجازی استان نیز حضوری چشمگیر دارند و هواداران آنها می کوشند با جذب مخاطبان بیشتر و اقناع سازی آنها آرای بیشتری را برای نامزد مورد نظر خود جذب کنند.

بازار پیامک های تبلیغاتی کاندیدهای انتخاباتی نیز در استان داغ است و برخی ها با بهره گیری از این روش ها در تلاش هستند مخاطبان بیشتری را جذب کنند، دعوت به محافل و همایش های مختلف با چاشنی شیرینی و شکلات نیز پای ثابت برنامه هاست.

شهرداری زنجان ۳۰۰ محل را برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در شهر زنجان تعیین کرده است که در جای جای شهر نمود عینی دارد.

اما بی اخلاقی هایی از سوی هواداران یا کاندیداهای انتخاباتی صورت می گیرد درحالیکه در ماده ۸۰ قانون انتخابات تاکید شده است: "داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نیستند و تنها می توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند و هر گونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع است و متخلفین طبق مقررات مجازات خواهند شد".

بازار داغ تبلیغات انتخاباتی در استان زنجان

نامزدهای انتخاباتی از تخریب هم اجتناب کنند

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان در این خصوص گفت: تاکید اصلی ما رعایت قانون و ضوابط انتخاباتی و در وهله اول رعایت اخلاق انتخاباتی است تا مردم بتوانند در فضایی آرام کاندیداهای مورد نظر خود را شناسایی کنند.

ابوالفضل رفیعی افزود: از دقایق اولیه پنج‌شنبه سوم اسفند سال جاری تبلیغات انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز شد.

این مسوول با بیان اینکه روند تبلیغات کاندیداها تا ساعت هشت صبح روز دهم اسفند یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع انتخابات ادامه دارد، گفت: هرگونه تبلیغ بعد از این زمان تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود.

معاون استاندار زنجان با بیان اینکه انتخابات صحنه اقتدار و عظمت نظام اسلامی و مصداق بارز مردم‌سالاری دینی است، گفت: در انتخابات ضمن انتخاب فرد یا افراد اصلح برای سمت‌های مختلف اجرایی کشور باید این فرایند به عنوان فرصتی ارزشمند برای وحدت و یکپارچگی ملی، حفظ و صیانت شود.

وی یادآور شد: نامزدهای انتخاباتی باید با رعایت اخلاق حرفه‌ای حاضر شوند و از هرگونه تخریب نسبت به یکدیگر پرهیز کنند و فقط برنامه‌های خود را ارائه دهند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با تاکید بر رعایت قانون و دستورالعمل تبلیغات انتخاباتی توسط نامزدها، از آنها خواست، از نصب داربست و بنرهای بزرگ در نقاطی خارج از مکان های تعبیه شده در شهرها و روستاها خودداری کنند و تنها مقابل ستادهای اصلی خود به این کار اقدام نمایند، زیرا طبق قانون فرمانداری‌ها برای جمع‌آوری اقلام و آثار تبلیغاتی غیرمجاز موظف هستند.

بازار داغ تبلیغات انتخاباتی در استان زنجان

هدف از تبلیغات،‌معرفی نامزد اصلح به مردم است

یک جامعه شناس نیز ادامه داد: تبلیغات انتخاباتی ابزاری برای تنبه و آگاهی مخاطبان تبلیغات(رأی دهندگان) در طول فرایند حقوقی انتخابات است.

علی ذوالقدر گفت: هدف از تدوین اصولی برای تبلیغات، تبیین قالب های حقوقی است تا برگزار کنندگان انتخابات، نامزدها و مردم در چارچوب این قالب ها به حقوق خود در تبلیغات دست یابند، همچنین از پایمال کردن حقوق دیگران بپرهیزند و به هدف نهایی تبلیغات که رسیدن به یک انتخابات صحیح است دست یابند.

این کارشناس ادامه داد:داوطلبان شرکت در انتخابات هرچقدر برای مبارزه تبلیغاتی صحیح تلاش کنند به دلیل ماهیت امر تبلیغات سر ناسازگاری با دیگر رقبای خود خواهند داشت زیرا روح سیاست مصالحه و روح تبلیغات ناسازگاری است بدین منظور ضرورت دارد نامزدها در مبارزات انتخاباتی خود پیرو اصولی باشند و آنها را معیار قرار دهند.

ذوالقدر به اصل مهم صداقت اشاره کرد و افزود: اصل احترام به رای دهندگان و رقبا نیز اهمیت دارد به این معنی که صداقت داشتن و احترام گذاشتن به رای دهندگان نشان دهنده شایستگی نامزد برای تصدی این پست است.

بازار داغ تبلیغات انتخاباتی در استان زنجان

اصول اخلاقی در تبلیغات کاندیدها رعایت شود

این جامعه شناس با بیان اینکه امروزه با گسترش رسانه های جمعی، استفاده نامزدها از تبلیغات بنری و کاغذی به معنی دهن کجی به آیندگان و سرمایه های ملی و استانی است، افزود: یکی از بهترین اصول در انتخابات، استفاده از رفتارهای تبلیغاتی سبز در معرفی برنامه های نامزدهای انتخاباتی است.

وی اظهار داشت: نمونه های بارز بداخلاقی ها، اتهام زنی های سیاسی و اقتصادی به رقبای انتخاباتی، خشونت های کلامی و فیزیکی، انتشار اخبار دروغین به نقل از نامزدها و چهره‌های سیاسی و انتشار شایعات در رسانه‌های نامتعارف و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های مجازی است که باعث سقوط اخلاق انتخاباتی و سیاسی می شود همچنین رخدادهای غیرمنطقی را در متن جامعه به وجود می آورد و تعارضات را در جامعه افزایش می دهد.

این جامعه شناس یادآور شد: نامزد انتخاباتی که اصول اخلاقی، مدنی و سیاسی را در زمان تبلیغات رعایت نمی کند نمی تواند نماینده شایسته ای برای حوزه انتخاباتی خود باشد.

وی با اشاره به استفاده ابزاری نامزدها از ارزش های جامعه، گفت:نامزدها نباید برای انتخاب شدن، ارزش های جامعه را تضعیف یا پایمال کنند.

ذوالقدر افزود: میزان مشارکت در انتخابات و فرد انتخاب شده، آینه تمام جامعه است و باید در این آیینه، آینده خود، فرزندان و کشورمان را ببینیم.

وی یادآور شد: پس وظیفه همه ما این است که در انتخاب افراد اصلح دقت کنیم و رای خود را به وعده ها و شعارها نفروشیم چون رای، نظر و اندیشه انسان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha