آخرین بارش سال ۱۴۰۲ چهارمحال و بختیاری را فراگرفت

شهرکرد - ایرنا- بارش باران در آخرین روز سال ۱۴۰۲ چهارمحال و بختیاری را فراگرفت و اداره کل هواشناسی استان برای این سامانه بارشی هشدار قرمز صادر کرده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: فعالیت سامانه بارشی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اوج می‌گیرد و هشدار سطح قرمز در خصوص این سامانه صادر شده است.

مهران چراغپور روز سه‌شنبه تاکید کرد: این سامانه بارشی از سمت دریای مدیترانه و از سمت غرب وارد کشور شده است و فعالیت خود را از مناطق جنوبی استان آغاز کرد.

وی افزود: فعالیت این سامانه بارشی در چهارمحال و بختیاری در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اوج می‌گیرد و بارش در استان در ارتفاعات بارش برف و در بقیه مناطق بارش باران را به‌دنبال دارد.

چراغپور تصریح کرد: بارش این سامانه در کوهرنگ ۱۱۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر، در اردل ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر، در لردگان ۹۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر، در بروجن ۲۰ تا ۶۰ میلی‌متر، در فارسان، کیار، فلارد و خانمیرزا ۶۰ تا ۹۰ میلی‌متر، در شهرکرد ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر، در سامان ۱۰ تا ۳۰ میلی‌متر و در بن ۲۰ تا ۷۰ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به آماده‌باش ستاد مدیریت بحران استان برای بارش‌های پیش‌رو گفت: استاندار دستور لغو مرخصی مسوولان و حضور تمامی مسوولان دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان در روزهای ابتدایی نوروز را ابلاغ کرده است.

علی حیدری تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید برای اسکان مسافران نوروزی ورودی به استان آمادگی لازم را داشته باشند.

وی افزود: همچنین تمامی دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری موظفند مکان‌های قابل اسکان اضطراری در استان را آماده و تجهیز کنند.

حیدری به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید در مناطق مختلف کشور و چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها در برخی نقاط میزان بارندگی قابل توجهی وجود دارد و در این راستا باید تمامی دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در آماده‌باش کامل باشند.

وی با اشاره به احتمال سرریز شدن سدهای چهارمحال و بختیاری یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند شرکت آب منطقه‌ای، اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری، سازمان جهادکشاورزی و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان علاوه بر بازدید از سدها نسبت به تنظیم دریچه‌ها و کاهش حجم مخزن اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر احتمال بارش‌های سیل‌آسا، ظرفیت شبکه آبرسانی این استان افزایش پیدا کرد.

فردوس کریمی تاکید کرد: پس از هشدار قرمز از سوی هواشناسی مبنی بر احتمال بروز سیل در استان، شرکت آب منطقه‌ای تمهیداتی برای مقابله با سیل پیش‌بینی کرد.

وی افزود: در این راستا با توجه به احتمال کدورت منابع آب در چهارمحال و بختیاری افزایش ظرفیت آب‌رسانی طرح حضرت قمربنی‌هاشم (ع) استان برای تأمین آب جایگزین به شهرستان‌های پایین‌دست در دستور کار قرار گرفت تا شهروندان دغدغه‌ای نداشته باشند.

کریمی تصریح کرد: به‌همین منظور تجهیزات و ماشین‌آلات مناسب برای مقابله با حوادث احتمالی در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری تدارک دیده شد.

وی یادآور شد: همچنین مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری برای مقابله با حوادث احتمالی در آماده‌باش کامل هستند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه سه رودخانه زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha