انقلاب تجهیزات درمانی لرستان در دولت سیزدهم

خرم آباد - ایرنا - گستردگی خدمات بهداشتی درمانی در دورافتاده ترین مناطق ، اجرای طرح های مختلف بهداشتی و درمانی و تجهیز مراکز درمانی اقدامات تاثیرگذاری است که در سایه خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت خدمتگزار سیزدهم توانست غم رنجوری بیماران را در نقاط مختلف لرستان کاهش دهد.

به گزارش ایرنا، تامین زیرساخت های بهداشتی ، درمانی و خدمات رسانی در این حوزه از مهمترین شاخص های خدماتی حاکمیت ها در جوامع بشمار می رود که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و با تلاش های بی وقفه دولت سیزدهم طی چند سال اخیر خدمات گسترده و قابل توجهی در حوزه نظام سلامت ارایه شده است.

ایجاد زیرساخت های درمانی و تشخیصی در مناطق مختلف کشور و تسهیل امور درمانی برای بیماران و خانواده های آنان از نخستین اولویت های نظام مقدس جمهوری است و بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری همواره تلاش می شود تا بیماران و اطرافیان آنان علاوه بر رنج بیماری متحمل زحمت دیگری نشوند.

در این راستا در دولت سیزدهم نیز موفقیت های قابل توجهی حاصل شده است تا حدی که این مدت در لرستان با پراکندگی جغرافیایی قابل توجه، امکانات تشخیصی و درمانی در اغلب نقاط این استان فراهم شده است تا علاوه بر کاهش رفت و آمد مردم به استان های همجوار و بهره مند، بهترین خدمات نیز در همان مناطق سکونت را دریافت کنند.

این در حالی است که با توجه و اقدامات دولت سیزدهم مراکز درمانی مجهز به تجهیزات تشخیصی فعال شده است و با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص خدمات با کیفیتی ارایه می دهند و در این راستا توسعه زیرساخت ها، افزایش مراکز بهداشتی و درمانی و تامین تجهیزات و تخت های بیمارستانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در لرستان به شمار می رود به طوری که در چهار دهه گذشته سه هزار و ۹۸۲ تخت جدید در مراکز درمانی استان ایجاد شده و در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۳۰۰ تحت بیمارستانی و درمانی در لرستان فعال است.

گسترش خدمات نظام سلامت و ریل خدمتگزاری در دولت سیزدهم به دور افتاده ترین نقاط این استان نیز راه یافت و با راه اندازی مراکز درمانی و حضور پزشکان و متخصصان تلاش های وافری برای کاهش رنج بیماری و ارایه خدمات مطلوب بهداشتی درمانی انجام شده است و در سفر رییس جمهور شهید به این استان با تخصیص اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل و راه اندازی مراکز درمانی و بهداشتی، خدمات خوبی در این حوزه اجرایی شد.

از مهمترین این اقدامات، تکمیل سه بیمارستان و افزایش یک هزار تخت بیمارستانی، تامین ۴۰ قلم دستگاه های تشخیصی درمانی مدرن از جمله دستگاه سی تی آنژیوگرافی، سی تی اسکن، رادیولوژی، تخت بیمارستانی، ام آر ای، الکتروشوک ، بهره برداری از ۶۰ طرح بهداشتی درمانی و اجرای حدود ۱۰۰ طرح دیگر در این حوزه است.

اکنون پزشکان مشغول خدمت در دورترین و صعب‌ العبورترین مناطق جغرافیایی لرستان هستند و با نصب و راه اندازی تجیهزات مورد نیاز در شهرستان ها و مراکز درمانی علاوه بر اینکه امکان درمان و پیگیری های پزشکی در نقاط مختلف این استان تسهیل شده است، تاثیر قابل توجهی نیز بر کاهش رفت و آمدهای بیماران شهرستان ها به مرکز استان و یا حتی استان های همجوار شده است.

اکنون مناطق محروم و کم‌برخوردار از اولویت‌های اولیه خدمات‌رسانی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان است و تامین و نصب تجیهزات مختلف تشخصی درمانی در سطح این استان طی دولت سیزدهم شاهد حرکتی انقلابی و تحولی بزرگ بوده است.

یک شهروند شهرستان کوهدشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال های گذشته به دلیل کمبود پزشک متخصص برای معاینات ابتدایی نیز ناگزیر به مراجعه به مراکز درمانی در مرکز استان بودیم و رفت و آمدهای چند ساعته در شرایط آب و هوایی مختلف وضعیت را سخت تر کرده بود.

زهرا حیدری یادآور شد: اکنون وضعیت تشخیصی و درمانی در شهرستان های استان به دلیل حضور پزشکان متخصص و وجود دستگاه تشخیصی بهتر شده و مراجعه به مرکز استان ضرورت چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه همچنان شهرستان ها نیازمند خدمات بیشتر و تخصصی تر هستند و در برخی موارد چاره ای جز مراجعه به مرکز استان و یا دیگر استان ها نیست ، ادامه داد: اینگونه موارد طی سال های گذشته بسیار کمتر شده و این نشانگر توجه دولت به مناطق محروم و لزوم خدمات رسانی و عدالت در نظام سلامت و درمان است.

انقلاب تجهیزات درمانی لرستان در دولت سیزدهم

۱۱۲ طرح بهداشتی درمانی طی دولت سیزدهم در لرستان اجرا شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: طی دولت سیزدهم ۱۱۲ طرح بهداشتی درمانی و آموزشی با مساحت ۵۵ هزار متر مربع و اعتبار بیش از پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

دکتر بهرام دلفان افزود: اکنون ۵۰ طرح بهداشتی درمانی با مساحت ۱۶۷ هزار و ۸۰۶ متر مربع با اعتبار بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال در این استان در حال انجام است که با تکمیل این طرح ها بخش بزرگی از مشکلات بهداشت و درمان این استان برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی دولت سیزدهم کارگاه بزرگ سازندگی نظام سلامت در این استان ایجاد شد، اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ طرح بهداشتی در این استان انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه چهار کلینیک ویژه و تخصصی در این استان ایجاد شده است، ادامه داد: چهار دستگاه سی تی اسکن در مراکز درمانی استان نصب و راه اندازی شده است.

دلفان با بیان اینکه ۶ دستگاه ام آر ای و سه دستگاه آنژیوگرافی، دستگاه سی تی آنژیوگرافی خرم آباد طی دولت سیزدهم در استان خرید و نصب شده است، تاکید کرد: تامین تجهیزات فیزیوتراپی فاز دوم خرم آباد و فاز نخست بروجرد ، بهسازی و توسعه ۱۷ اتاق عمل در بیمارستان های شهدای عشایر خرم آباد و امام علی ( ع) نیز انجام شده است.

وی اضافه کرد: بخش ان آی سی یو بیمارستان امام خمینی (ره) بروجرد، احداث بخش اعصاب و روان بروجرد با ۳۰ تخت بستری، راه اندازی مرکز ناباروری سطح سه بیمارستان عسلیان خرم آباد و سطح ۲ زرین کوب بروجرد از دیگر اقدامات انجام شده طی دولت سیزدهم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۶ بخش ال دی آر در خرم آباد، الیگودرز، نورآباد، پلدختر، کوهدشت و الشتر نیز در سه سال گذشته راه اندازی شده است.

دلفان ادامه داد: راه اندازی ۲ بخش دیالیز در شهرستان های دورود و الیگودرز و برگزاری ۲۵ اردوی جهادی در مناطق عشایری و روستایی استان، احداث و راه اندازی ۲۲ پایگاه اورژانس ۱۱۵ و احداث آشیانه و پد بالگرد شهرستان های بروجرد و خرم آباد و تحویل ۱۰ دستگاه آمبولانس از مجمع خیرین سلامت استان از دگر اقدامات انجام شده جهت تامین تجهیزات و زیرساخت های پزشکی طی دولت سیزدهم در این دانشگاه است.

وی افزود: همچنین این مدت هشت باب خانه بهداشت، چهار باب پایگاه جامع سلامت شهری، ۹ مرکز جامع سلامت روستایی و ۱۰ مرکز جامع سلامت شبانه روزی احداث شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به احداث و راه اندازی آزمایشگاه مرجع معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: آزمایشگاه مرجع غذا و دارو، سه آزمایشگاه جامع سلامت رومشکان، پلدختر و الیگودرز، کلینیک فیزیوتراپی معاونت آموزشی نیز طی سه سال گذشته در این استان احداث و راه اندازی شده است.

دلفان به ایجاد سالن آزمون الکترونیک ۲۰۰ کاربره و راه اندازی مرکز مهارت های بالینی معاونت آموزشی در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد اشاره کرد و اظهار داشت: به طور میانگین در این مدت هر ۱۰ روز یک طرح توسط دانشگاه علوم پزشکی لرستان بهره برداری شده است.

پنج بیمارستان و مرکز درمان خصوصی لرستان در دست احداث است

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکید کرد: عملیات اجرایی پنج بیمارستان و مرکز درمانی خصوصی استان در دست انجام و تامین اعتبارات این مراکز جهت تکمیل و بهره برداری در حال پیگیری است.

دلفان بیان کرد: در حال حاضر عمده خدمات درمانی این استان توسط مراکز و بیمارستان های دولتی انجام می شود که استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راستای ارایه خدمات بیشتر و رفاه بیماران ضرورت دارد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بهداشت و درمان این استان نیازمند استفاده از بخش خصوصی است، اظهار داشت: احداث پنج بیمارستان و مرکز درمانی با همت بخش خصوصی در حال انجام است که تکمیل هر چه سریعتر این طرح ها گام مهمی جهت توسعه و ارتقای خدمات بهداشت و درمان در استان خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: این طرح ها شامل بیمارستان ۹۶ تختخوابی مهرگان، بیمارستان ۲۵۶ تختخوابی فردوسی خرم آباد، بیمارستان امام رضا (ع) بروجرد، درمانگاه عمومی نور و مرکز جراحی محدود دورود هستند که بیمارستان ۹۶ تختخوابی مهرگان خرم آباد با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی از سال ۸۲ کلنگ زنی شده و ارزش کنونی آن سه هزار میلیارد ریال است.

دلفان با بیان اینکه بیمارستان مهرگان خرم آباد جهت تکمیل و بهره برداری نیازمند ۲ هزار میلیارد ریال است، ادامه داد: این بیمارستان دارای ظرفیت اشتغالزایی حداقل ۵۰۰ نفر است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی بیمارستان ۲۵۶ تختخوابی فردوسی خرم آباد نیز با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد از سال ۹۸ در حال انجام است، افزود: ارزش کنونی این طرح چهار هزار میلیارد ریال بوده که جهت تکمیل و بهره برداری نیازمند پنج هزار میلیارد ریال است و ظرفیت اشتغالزایی یک هزار و ۵۰۰ نفر دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیمارستان ۶۴ تختخوابی امام رضا (ع) بروجرد با ظرفیت اشتغالزایی ۲۵۰ نفر، ارزش کنونی ۵۰۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در حال اجراست و نیازمند حداقل سه هزار میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل و تجهیز است که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به تازگی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای آن مصوب شده و باید به تایید شورای برنامه ریزی و توسعه استان برسد.

دلفان با بیان اینکه درمانگاه عمومی نور خرم آباد نیز در سه طبقه در حال انجام است ، یادآور شد: یک طبقه این درمانگاه آماده افتتاح شده و ۲ طبقه دیگر با ارزش کنونی یک هزار میلیارد ریال در حال انجام و جهت تکمیل و بهره برداری نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: همچنین مرکز جراحی محدود دورود در هشت طبقه در حال انجام و نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل و بهره برداری است و مجوز احداث بیمارستان خصوصی شاهین دورود اخذ شده که در مرحله تعیین مکان و جانمایی قرار دارد.

دلفان همچنین با اشاره به طرح توسعه بیمارستان توحید خرم آباد تاکید کرد: با توجه به فرسودگی ساختمان، طرح توسعه آن در راستای گردشگری سلامت تدوین شده و در حال پیگیری است.

انقلاب تجهیزات درمانی لرستان در دولت سیزدهم

هزار میلیارد ریال تجهیزات پزشکی سال گذشته در لرستان تامین شد

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: یک هزار میلیارد ریال تجهیزات پزشکی و تشخیصی سال گذشته برای مراکز درمانی و بیمارستانی استان تامین شده است.

دکتر علی فرهادی با بیان اینکه در راستای تامین تجهیزات پزشکی استان اقدامات قابل توجهی انجام شده است، بیان کرد: به همین منظور سی تی اسکن بیمارستان بروجرد راه اندازی و به زودی دستگاه ام آر آی بیمارستان سلسله راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستگاه های آنژیوگرافی برای بیمارستان های دورود و الیگودرز تامین شده است، اظهار داشت: ام آر آی بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد نیز نصب و راه اندازی و سانتر ترومای استان (مرکز خدمات رسانی اورژانس به مصدومان) با پیگیری های انجام شده فعال شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه دستگاه های تصویربرداری و رادیولوژی دیجیتال شهرستان معمولان راه اندازی شده است ، ادامه داد: بیش از ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و دستگاه تشخیص مارجین های سرطانی برای نخستین بار با مشارکت خیرین و دستگاه آندوسکوپ کلونوسکوپ در بیمارستان شهید رحیمی راه اندازی شده است.

فرهادی با بیان اینکه بخش آزمایشگاه های بیمارستان ها از محل پروژه بانک جهانی ۳۰ میلیارد ریال تجهیز شده است ، تاکید کرد: ۱۳ دستگاه پیشرفته همودیالیز در بیمارستان های استان فعال و تیرماه گذشته چند دستگاه سونوگرافی در شهرستان های استان راه اندازی شد.

وی یادآور شد: بیمارستان های لرستان در حوزه تصویربرداری در وضعیت خوبی قرار دارند و تمام بیمارستان ها به لحاظ تصویربرداری بروزرسانی شده اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه برای بروزرسانی تجهیزات بیمارستانی و تشخیصی استان ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اضافه کرد: طی سال های اخیر در حوزه تجهیزات بیمارستانی بویژه در حوزه تصویربرداری، اقدامات خوبی انجام شده است.

فرهادی ادامه داد: اکنون ۲۳ دستگاه سی تی اسکن در استان وجود دارد که از این مجموع ۱۸ دستگاه در بخش دولتی، سه دستگاه ویژه مراکز درمانی و ۲ دستگاه در بخش خصوصی همچنین ۱۱ دستگاه ام آر آی، شامل ۶ دستگاه دولتی ، ۲ دستگاه ویژه مراکز درمانی و سه دستگاه در بخش خصوصی فعال است.

وی با اشاره به افزایش تعداد اتاق های عمل در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد عنوان کرد: تعداد اتاق های عمل‌ این بیمارستان افزایش و بروزرسانی شده و در بیمارستان‌های الیگودر و نورآباد در حال افزایش تعداد اتاق‌های عمل هستیم تا خدمات مطلوب‌تری به بیماران ارائه شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در حال حاضر ۱۷ بیمارستان دانشگاهی، سه بیمارستان تامین اجتماعی، پنج بیمارستان خصوصی و یک بیمارستان ارتش در سطح استان با ظرفیت ۲ هزار و ۸۰۰ تخت فعال هستند که از این مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ تخت دارای ضریب اشغال ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

انقلاب تجهیزات درمانی لرستان در دولت سیزدهم

فرهادی گفت: طی چند سال اخیر در حوزه تجهیزات درمانی در لرستان اقدامات قابل توجهی شد به نحویکه بسیاری از تجهیزات تشخیصی درمانی در استان تامین شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه تصویربرداری دانشگاه علوم پزشکی استان با حمایت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات قابل توجهی داشته است، افزود: تجهیزات آزمایشگاهی در استان نیازمند بروزرسانی و امید است با حمایت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتوان آزمایشگاه های استان را بروزرسانی کرد، چراکه حداقل اعتبار مورد نیاز ۵۰۰ میلیارد ریال است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: مهمترین تجهیزات پزشکی که در این مدت به استان وارد شده است ، سی تی اسکن، رادیولوژی، تخت های بستری، ام آر ای، الکتروشوک و بیش از ۴۰ قلم تجهیزات مختلف و اغلب رایگان یا با ارز دولتی بوده است.

فرهادی با بیان اینکه بهره برداری سه بیمارستان جنرال در حال اجرای این استان بیش از یک هزار تخت به ظرفیت تخت های بیمارستانی استان اضافه می کند، ادامه داد: بیمارستان نیایش خرم آباد پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و در حالیکه در ابتدای دولت سیزدهم این طرح ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اکنون به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با تزریق اعتبارات به طرح بیمارستان نیایش تلاش می شود سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد، اظهار داشت: بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان به بیمارستان نیایش تخصیص یافته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه عملیات اجرایی بیمارستان های دورود با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی و کوهدشت نیز با ۵۰ درصد فعال هستند، تاکید کرد: انتظار می رود با تخصیص اعتبارات استانی به این طرح ها عملیات اجرایی آنها نیز تسریع شود.

فرهادی اضافه کرد: تکمیل و راه اندازی بیمارستان نیایش خرم‌آباد مطالبه جدی این واحد دانشگاهی است و در اولویت کاری قرار دارد.

وی گفت: طی سفر رییس جمهور شهید به استان ۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال تسهیلات ماده ۵۶ برای این طرح در نظر گرفته شد که مبالغی از این تسهیلات به دانشگاه پرداخت و به پروژه تزریق شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: در صورت بهره برداری از بیمارستان نیایش علاوه بر بالا رفتن میانگین تخت بیمارستانی استان از میانگین کشوری، به دلیل قرار گرفتن در مجموعه پردیس کمالوند، نزدیکی به مجتمع آموزشی دانشگاه و بیمارستان آموزشی مهر، فضای آموزشی و درمانی پردیس کمالوند تکمیل خواهد شد.

فرهادی یادآور شد: این بیمارستان ۵۱۵ تختخوابی شامل تخت‌های فوق‌تخصصی، داخلی و جراحی بوده و تمام رشته‌ها را خواهد داشت، به امکانات آزمایشگاهی پیشرفته مجهز شده و پیشرفت فیزیکی آن از ۲۵ به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه طی دولت سیزدهم ۷۱ مرکز بهداشتی در این استان احداث و بهره برداری شده است تاکید کرد: این مدت ۶۷ خانه سازمانی و ۲۹۶ خانه سازمانی متخصصین طرحی نیز در استان احداث شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: همچنین طی این مدت یک هزار و ۵۲۵ نفر در این دانشگاه جذب و استخدام شده است و یک هزار و ۴۷۱ نیروی خانواده ایثارگر نیز تبدیل وضعیت شده اند.

اگرچه لزوم افزایش خدمات و امکانات بهداشتی درمانی به منظور رفاه و آرامش بیماران و خانواده های آنان بر کسی پوشیده نیست، اما تامین تجهیزات تشخیصی درمانی و اعتبارات مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت های بهداشتی درمانی، افزایش و تجهیز اتاق های عمل، حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص، ایجاد طرح های بهداشتی و درمانی به ویژه ایجاد سه طرح بیمارستانی و افزایش سرانه تخت بمارستانی در این استان، استفاده از ظرفیت اورژانس هوایی برای انتقال به موقع بیماران به مراکز درمانی، اجرای طرح های درمانی از جمله طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال اقدامات ارزشمندی است که با اقدامات جهادی دولت سیزدهم در نظام سلامت لرستان ایجاد شد و تحول بزرگی در این حوزه به همراه داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha