خراسان رضوی کنسرسیوم نهاده‌های دامی تشکیل می‌دهد

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بخش دولتی استان به همراه بخش خصوصی آماده تشکیل کنسرسیوم به منظور تامین نهاده‌های دامی است و از تمام ظرفیت‌های موجود برای این منظور استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، حسن نوری زاده روز یکشنبه در نشستی با حضور فعالان اقتصادی در حوزه کشاورزی در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: تشکیل این کنسرسیوم کار جدیدی بوده و بر تامین نیاز استان تاثیرگذار است؛ زیرا در خراسان رضوی سالانه نیازمند یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نهاده تولید هستیم.

وی اظهار کرد: بی تردید رقابت یک تشکل نوپا با شرکت‌های بزرگ واردات نهاده تولید در کشور کار سختی است اما رقابت‌های منفی در استان نیز مانع از پیشرفت کار خواهد شد، بنابراین وجود همگرایی میان تشکل‌های کشاورزی خراسان رضوی اتفاقات خوبی را رقم می‌زند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز ضمن تاکید بر عملکرد صحیح کنسرسیوم به منظور ایجاد اعتماد در میان تولیدکنندگان گفت: تحویل به موقع نهاده‌های تولید موجب اعتمادسازی برای تولیدکنندگان شده و این مهم، وابستگی کشور به افراد و انحصار را کاهش می‌دهد و سود این اقدام در استان مشهود خواهد بود.

محمدرضا توکلی زاده ادامه داد: اعضای کنسرسیوم نهاده‌های دامی استان باید به این ساختار به عنوان یک شرکت سهامی اقتصادی (عام) بنگرند که شکل‌گیری آن و فعالیت در جهت رفع مشکل تامین نهاده‌های دامی، در نهایت برای تمامی اعضا و اقتصاد استان، مزیت‌های قابل توجهی به همراه دارد.

وی بیان کرد: کنسرسیوم تامین نهاده‌های دامی به طور قطع به نفع مردم خراسان رضوی و تشکل‌های حوزه کشاورزی استان خواهد بود و مشکلات و موانع موجود در مسیر واردات نهاده‌های دامی و تامین این محصولات را کاهش می‌دهد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد، در تشکیل این کنسرسیوم و فعالیت آن شاهد همراهی و هم‌افزایی نهادهای دولتی متولی در کنار تشکل‌های تخصصی بخش خصوصی در استان باشیم؛ چراکه راه‌اندازی این ظرفیت به نفع اقتصاد استان خواهد بود و زنجیره تامین مواد اولیه تولیدات ما را در بخش‌های مرتبط تقویت می‌کند.

آمادگی ۱۴ اتحادیه و شرکت برای حضور در کنسرسیوم نهاده دامی

رییس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص مکاتبات با تشکل‌ها برای میزان سهام اعلامی شرکتها و اتحادیه های کشاورزی استان در کنسرسیوم گفت: با پیگیری های صورت گرفته تاکنون ۱۴ اتحادیه و شرکت در استان، میزان سهام درخواستی خود را در این کنسرسیوم اعلام کرده اند.

سمیرا سبزواری افزود: برخی از اتحادیه ها به دلیل مباحث قانونی و عدم برگزاری مجمع، میزان سهم خود را اعلام نکرده و در این زمینه خواستار مهلت شده اند.

رییس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: ایجاد این کنسرسیوم و چنین ساختارهایی موجب انحصارزدایی در واردات نهاده‌های دامی به کشور و رفع بخش عظیمی از چالش‌های تولیدکنندگان در بخش کشاورزی می‌گردد.

احمد سلحشور خاطرنشان کرد: این کنسرسیوم باید ادر ابتدا به صورت پله ای نیاز خراسان رضوی را برای نهاده های تولید تامین کرده تا طی پنج تا ۱۰ سال به ۱۰۰ درصد تامین نیاز استان دست یابیم.

وی افزود: همگرایی بیشتر تشکل‌ها در شکل‌گیری این کنسرسیوم موجب افزایش قدرت چانه‌زنی بخش خصوصی در این زمینه، در وزارتخانه و احقاق حق استان در زمینه تامین نیاز نهاده ها خواهد شد، این شرکت می‌تواند به عنوان یک بازوی کمک کننده به جهاد کشاورزی عمل کرده و ازطرفی، نیازهای بخش خصوصی را تامین کند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: به زودی اقدامات اولیه برای تشکیل کنسرسیوم جهت انجام امور ثبتی انجام می‌گیرد و راهکارهای تامین مالی آن بررسی خواهد شد، برای فعالیت هر چه بهتر کنسرسیوم، نیازمند استفاده از تجارب و ظرفیت های تشکل‌ها هستیم، کنسرسیوم به دنبال تامین نهاده های تولید در استان با قیمت مناسب است.

دبیر کل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست، هدف از تشکیل کنسرسیوم تامین نهاده‌های تولید استان را هم افزایی میان فعالان بخش کشاورزی در راستای رفع مشکلات این حوزه دانست و اظهار کرد: اتاق بازرگانی خراسان رضوی در تشکیل کنسرسیوم به دنبال منافع جمعی و جذب حداکثری تشکل‌ها است.

علی کبیر حل حدود ۸۰ درصد از مشکلات مربوط به تامین نهاده استان را منوط به ایجاد کنسرسیوم دانست و افزود: ایجاد کنسرسیوم ۸۰ درصد مشکلات تامین نهاده استان را مرتفع خواهد کرد؛ عملکرد صحیح این ساختار خود موجب جذب سایر تشکل‌ها در میانه راه خواهد شد؛ همگرایی تشکل‌ها در این زمینه در غایت امر به نفع استان است و در این میان، حمایت بخش دولتی نیز می‌تواند موجب تسریع در روند کار شود.

مجید جعفری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: منعی برای عضویت تشکل‌ها در کنسرسیوم وجود ندارد و تشکیل این کنسرسیوم می‌تواند تمرینی برای کار گروهی در استان باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha