مطالبات جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری از دولت چهاردهم

شهرکرد – ایرنا – نمایندگان جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری برطرف کردن مشکلات زیرساختی، تامین نیازها و توجه به مسائل و نیازمندی‌های عشایری را از مهمترین مطالبات خود از دولت چهاردهم معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۴ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری معادل ۱۲۴هزار و ۱۷۳ نفر در قالب ۲۵هزار و ۱۱۰ خانوار را عشایر تشکیل می‌دهد و از نظر جمعیت عشایری پس از استان فارس دومین استان کشور به شمار می‌رود.

جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری با دارا بودن یک میلیون و۹۱۰ هزار و ۹۵۶ راس دام سبک و سنگین ۲۵ درصد گوشت کل کشور و ۳۵ درصد صنایع دستی و محصولات لبنی را تولید می‌کنند.

با وجود تاثیرگذاری این قشر از جامعه در امنیت غذایی کشور و پشتیبانی آن‌ها از نظام و انقلاب در همه عرصه‌ها اما خدمات ارائه شده به آن‌ها آنچنان که باید مورد پسند آنان نیست و اعلام می کنند همچنان با مشکلات و تنگناهایی روبرو هستند که انتظار می‌رود رییس جمهور منتخب در دولت چهاردهم به این مسائل و نیازها توجه داشته باشد.

مطالبات جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری از دولت چهاردهم/ عشایر فراموش نشوند

عدالت مهمترین مطالبه جامعه عشایری از رییس جمهور منتخب

نمایندگان جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری معتقدند: اگر تا دیروز نامزدهای انتخابات رییس‌جمهوری لباس محلی عشایر را که نماد افتخار و میراث تمدنی این قشر از جامعه است را به تن می‌کردند و خود را از عشایر می‌دانستند امروز که تکلیف کرسی رییس قوه مجریه مشخص شد آنان را فراموش نکنند.

یک فعال حوزه جامعه عشایری محقق و پژوهشگر حوزه عشایر چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا گفت: زن، مرد، پیر و جوان جامعه عشایری هر چند از برخی از امکانات نسبت به شهرهای بزرگ محروم هستند اما به خوبی مسائل را تحلیل و رصد می‌کنند.

نوید غریب‌شاهی هفت لنگ افزود: رییس‌جمهور منتخب نگاه ویژه ای به جامعه عشایری باشد چرا که مردم و به خصوص این قشر همواره پای آرمان های نظام ایستاده‌اند.

به گفته این محقق و پژوهشگر حوزه عشایر چهارمحال و بختیاری، هرچند گام‌های مهمی از سوی رییس جمهور شهید برای رفع مسائل و مشکلات جامعه عشایری برداشته شد اما همچنان عدالت در جامعه عشایری نسبت به جامعه روستایی و شهری مغفول مانده است.

غریب شاهی گفت: اگر دولت چهاردهم تنها به همان دستورالعمل ۱۰ بندی رییس جمهور شهید عمل کند بسیاری از مشکلات این جامعه برطرف می‌شود.

ضرورت رفع کمبود زیرساخت‌های آموزشی

غریب شاهی با بیان اینکه برخی از بچه‌های عشایری برای تحصیل باید به روستاها و شهرها بروند گفت: هرچند تلاش‌های زیادی در این خصوص انجام شده است اما همچنان برخی از فرزندان جامعه عشایری به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌های آموزشی در کنار ایل (به خصوص دختران) مجبور به ترک تحصیل هستند.

مطالبات جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری از دولت چهاردهم/ عشایر فراموش نشوند

به گفته غریب‌شاهی، بچه‌های عشایر در مناطق عشایرنشین حضور دارند اما در شهر تابلو مدرسه عشایری نصب شده است در حالی که باید این امکانات در دسترس باشد تا خانواده عشایری مجبور نشوند کودکان خود را برای تحصیل در روستا یا شهر رها کنند و یا اینکه خود قید کوچ را بزنند.

این محقق و پژوهشگر جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تعیین سهمیه‌ای مشخص برای جوانان عشایری در کنکور و همچنین در استخدام‌ها از دیگر مطالبه‌های جامعه عشایری به شمارمی‌رود.

پروانه‌های چرا مشکلی قدیمی که خیال حل شدن ندارد

محمد کاظمی کیارسی یکی از عشایر منطقه بازفت به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از پروانه‌های قدیمی چرای دام مربوط به عشایر وجود دارد که صاحبان آن‌ها دیگر دامداری نمی‌کنند اما این پروانه‌ها باطل نشده و تمدید می‌شود.

وی اظهار داشت: در حالی که بسیاری از افرادی که می‌خواهند پروانه چرای جدید بگیرند و به عنوان عشایر واقعی به شمار می‌روند با مشکلات و چالش‌هایی زیادی در این خصوص روبرو هستند.

کاظمی کیارسی بر ضرورت اندیشیدن راهکارهای علمی برای رفع مشکلات جامعه عشایری، تعریف تسهیلات ارزان قیمت و تعیین تضامین بانکی را از جمله خواسته‌های جامعه عشایری عنوان کرد خود تاکید کرد.

مطالبات جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری از دولت چهاردهم/ عشایر فراموش نشوند

وی با اشاره به محدود بودن پروانه چرای صادر شده از سوی اداره‌های کل منابع طبیعی و محیط زیست گفت: پروانه‌های چرای دام صادر شده از سوی دستگاه‌های مسوول محدود است و افراد برای دام مازاد خود باید جریمه‌های مالی سنگینی به دولت پرداخت کنند.

کاظمی کیارسی ادامه داد: اگر ظرفیت مراتع محدود است تکلیف دام عشایر چیست و چگونه جامعه عشایری باید در این شرایط زندگی خود را اداره کنند.

وی نبود زمین دامداری و وجود برخی مشکلات در خصوص تامین واکسن برای واکسیناسیون دام و تامین دارو و تهیه آن از بازار آزاد را از جمله مشکلات جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

کاظمی کیارسی در خصوص فروش دام عشایر اظهار داشت: عشایر در خصوص فروش دام خود بیشتر دچار دلال بازی و حضور واسطه‌ها می‌شوند که این امر موجب می‌شود حاصل زحمت ۹ تا ۱۰ ماه آنان با قیمت ناچیزی برباد برود.

کاظمی کیارسی در خصوص خرید تضمینی دام عشایر گفت: در صورتی‌که متولیان امر ساز و کار مناسبی برای خرید تضمینی بیندیشند و قیمت خوبی برای خرید دام تعیین شود راهکارعملیاتی خوبی برای کمک به جامعه عشایری و کوتاه کردن دست دلالان از غارت جامعه عشایری است.

بیمه عشایر ضرورتی که به فراموشی سپرده شده

جمال مرادی دهکردی یکی دیگر از عشایر چهارمحال و بختیاری با تاکید بر ضرورت تعریف بیمه عشایری گفت: جامعه عشایری پشتوانه‌ای مالی ندارد و بیمه‌ای که امروز وجود دارد بعد از ۳۰ سال زحمت و تلاش تنها ۱۵ میلیون ریال به عنوان حقوق بازنشستگی پرداخت می‌شود که این رقم متناسب را نرخ تورم نیست.

وی در خصوص بیمه دام عشایر تاکید براینکه این جامعه برای بیمه کیسه ندوخته است اضافه کرد: بیشتر جامعه عشایری به دلیل وجود قوانین سخت و غیر قابل قبول از بیمه کردن دام‌های خود منصرف می‌شوند و تمایلی به این کار ندارند.

نبود بازار مناسب برای صنایع دستی عشایر

براساس آمارهای موجود ۳۵ درصد صنایع دستی از سوی عشایر و ۹۵درصد این محصولات با همت زنان عشایری در کشور تولید می‌شود و نقش مهمی در توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این جامعه دارد.

مرادی دهکردی افزود: نبود بازارمصرف مناسب برای تولیدات صنایع دستی جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری را از مهمترین مشکلات این قشر عنوان کرد.

مطالبات جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری از دولت چهاردهم/ عشایر فراموش نشوند

وی ادامه داد: همین مساله موجب شده تا بسیاری از محصولات تولیدی جامعه عشایر که محصولاتی ارگانیک و طبیعی است با کمترین قیمت از سوی دلالان خریداری اما چند برابر این قیمت در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

مرادی دهکردی وضعیت نامناسب اسکان و سرپناه‌های عشایری، روشنایی، آب‌رسانی، آبشخور گوسفند، جاده‌های منتهی به چادرهای عشایر را از دیگر مشکلات جامعه عشایری عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

عشایر چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون‌بر یک‌هزار تُن پشم، ۲۲ هزار تُن گوشت قرمز و ۳۵ هزار تُن شیر در مناطق عشایری استان تولید می‌شود.

عشایر این استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha