۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۶
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85537491
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

منابع طبیعی خراسان‌شمالی با ۵۴ فقره تعلیف غیرمجاز دام برخورد کرد

بجنورد-ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: منابع طبیعی استان در سه ماهه نخست امسال با ۵۴ فقره پرونده تخلف چرای زودهنگام دام در مراتع استان برخورد کرد.

سرهنگ رضا اصیل روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این تعداد تخلفات در ۹۸ واحد دامی (سامان عرفی) شناسایی و براساس قانون با آنان برخورد شد.

وی افزود: ورود دام به مراتع بدون پروانه مرتع‌داری و یا ورود دام بیشتر از تعداد تعیین شده در پروانه جرم محسوب شده و متخلفان به استناد تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از طریق مراجع قضایی مربوطه تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

سرهنگ اصیل با بیان اینکه خراسان شمالی با ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار واحد دامی از قطب های دامپروری کشور است، گفت: فشار چرای دام از آسیب‌های وارد شده به مراتع است که توان اکولوژیکی مراتع را به شدت کاهش می‌دهد.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۶ هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

مساحت کل مراتع این استان یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۶ هکتار است که به صورت ۱۰۰ درصد ممیزی شده است و ۲۶ هزار و ۱۹۳ خانواده دامدار و عشایر از این مراتع بهره برداری می کنند.

خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین قطب دامپروری کشور است و معیشت بسیاری از مردم به این بخش گره خورده است اما این صنعت این روزها گرفتار خشکسالی و کاهش بارندگی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha