۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۲۲
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85538903
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح جونده‌کشی برای مبارزه با سالک در «خوشاب» خراسان

سبزوار- ایرنا - سرپرست شبکه بهداشت و درمان خوشاب گفت: کارشناسان این شبکه به منظور مقابله با بیماری سالک، طرح جونده‌کشی را در این شهرستان غربی خراسان رضوی به اجرا درآوردند.

به گزارش ایرنا، دکتر علی شاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در قالب این طرح، تیم کنترل بیماری سالک این شبکه شامل کارشناسان بیماری‌های واگیر و سفیران سلامت با حضور در کانون‌های احتمالی شیوع سالک، اقدام به گذاشتن طعمه‌های مسموم برای حذف جوندگان کردند.

وی هدف اصلی از اجرای این طرح را پیشگیری و کنترل بیماری سالک و نابودی جوندگان وحشی عنوان کرد که به عنوان مخزن بیماری سالک عمل می کنند.

وی افزود: بیماری سالک (لیشمانیوز جلدی) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که جوندگان صحرایی مخزن و ناقلان اصلی این بیماری شناخته شده‌اند و برای کنترل بیماری باید طرح جونده‌کشی در مناطق آلوده انجام گیرد.

شاهی ادامه داد: گزش پشه یا حیوان هر ساله از اوایل خرداد تا پایان شهریور ماه انجام می شود و بازه زمانی آن سه تا ۶ ماه طول می کشد تا انگلی که از این طریق وارد پوست انسان شده، رشد یافته و تبدیل به زخم شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان خوشاب گفت: توصیه می شود مردم در صورت مشاهده هرگونه زخم بر روی بدن که پس از ۲ هفته بهبود نیافته است، به پزشک مراجعه کرده و از هرگونه اقدام خودسرانه و خوددرمانی بپرهیزند.

دکتر شاهی گفت: اجرای برنامه مبارزه با مخزن بیماری سالک در چند سال اخیر موجب کاهش چشمگیر میزان بروز موارد جدید بیماری سالک در شهرستان خوشاب شده است.

«سلطان آباد»، مرکز شهرستان ۳۸ هزار نفری خوشاب در ۱۷۵ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha