۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۷:۲۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85540078
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امر به معروف و نهی از منکر نیازمند فرهنگسازی در جامعه

زنجان- ایرنا - دهه اول محرم دهه بزرگداشت امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است که در این میان یکی از اهداف مهم قیام سیدالشهداء انجام این فریضه مهم بود که در عصر کنونی نیازمند فرهنگسازی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فرایض بسیار مهم، حساس و سرنوشت‌ ساز در جامعه اسلامی و رویکرد اساسی انبیاء و معصومین و اولیای الهی است.

امر به معروف و نهی از منکر از جمله مهمترین اهداف و انگیزه‌های قیام امام حسین(ع) بود و سید الشهدا عالی‌ترین مرتبه این فریضه بزرگ را با نثار خون خود و یاران با وفایش و اسارت اهل بیت مکرم به انجام رسانید و حماسه جاویدان کربلا را آفرید.

یکی از اهدافی که حضرت سید الشهدا برای قیام خود ذکر کرده‌اند، آرمان والای امر به معروف و نهی از منکر است، به همین منظور دهه اول محرم را دهه بزرگداشت این اصل مهم اسلامی نامگذاری کرده‌اند.

این موضوع در جامعه کنونی اهمیت زیادی دارد و در این میان برای گسترش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی نه تنها یک فرد یا یک دستگاه خاص که همه طبق رسالت دینی باید ماموریت خود را انجام دهند.

در این ارتباط کارشناسان امر معتقدند این فریضه نیازمند فرهنگسازی است و در این ارتباط مطالبه گری و مسوولیت پذیری اجتماعی آحاد جامعه اثر گذاری بیشتری را در این زمینه به دنبال دارد.

امر به معروف و نهی از منکر نیازمند فرهنگسازی در جامعه

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان گفت: اگر امروز وضعیت جامعه در ظاهر با آنگونه که باید باشد همخوانی ندارد مشکل این است که امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل کرده ایم و بر همین اساس زیربنای تمام مشکلات جامعه غفلت از ادای این فرضیه است.

حجت الاسلام سجاد ناصر با بیان اینکه شهید مطهری امر به معروف و نهی از منکر را رسیدگی مستمر به وضع موجود مسلمین تعریف کرده است، افزود: اگر نابسامانی، مشکلات و کمبود داریم دلیل آن بی توجهی و کم توجهی به این فریضه هاست.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) منادی و شهید راه امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار داشت: اگر به این فریضه عمل کنیم، راه معنویت امن، کسب‌ها حلال، ظلم و تجاوز دفع، شر دشمنان به راحتی دفع و همه کارها آسان می شود.

ناصر یکی از راهکارهای احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را مطالبه گری عنوان و خاطرنشان کرد: مطالبه گری و نگاه منتقدانه نسبت به عملکرد مسوولان خواسته و دستور صریح رهبر معظم انقلاب است.

وی تاکید کرد: وظیفه همگانی و تک تک آحاد مردم این است که نسبت به امر به معروف و نهی از منکر، مجاهدت و احساس مسوولیت و تذکر لسانی را راه اندازی کنند.

ناصر گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید همراه با رفق و مدارا باشد و بحث مچ گیری و بگیر و ببند در این خصوص نداریم.

وی با اشاره به اهمیت تذکر لسانی، گفت: از تذکر لسانی به عنوان معجزه یاد می شود که این امر فضای گناه را تنگ می کند و عامل بازدارند است، تکرار، بزرگترین حربه مقابل گناهکار است چراکه جرات معصیت را می گیرد و باعث مغلوب شدن گناهکار و ترک گناه می شود.

امر به معروف و نهی از منکر نیازمند فرهنگسازی در جامعه

فراموش نشدن فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

حجت الاسلام ناصر یادآور شد: شعرا و مادحین و افراد در خط مقدم در بحث امر به معروف و نهی از منکر، این ابزار، قدرت و هنر را دارند که در نوحه ها، شعرها و رجزهای خود امر به معروف را احیا کنند و اگر دنبال آبادانی کشور هستیم باید به عنوان سرباز ستاد امر به معروف و نهی از منکر در آن ایفای نقش کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان ادامه داد: همگان باید در برابر امر به معروف و نهی از منکر احساس مسوولیت داشته باشند تا به معنای واقعی این امر در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر نباید در جامعه به فراموشی سپرده شود، اظهار داشت: وظیفه داریم نگذاریم وضعیتی کنونی عفاف و حجاب در مقایسه با گذشته بدتر شود و باید به سمت ترمیم حرکت کنیم.

ناصر با تاکید بر اینکه گروه های مطالبه گری در طول سال با این ستاد همراهی می کنند، خاطرنشان کرد: در برابر این مقوله مهم باید احساس مسوولیت داشت و در خصوص ترویج عفاف و حجاب نیز از روش های متعالی باید بهره گرفت.

امر به معروف و نهی از منکر نیازمند فرهنگسازی در جامعه

استاد حوزه و دانشگاه نیز با تاکید بر اینکه اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد بسیاری از فرائض و واجبات و فروع دینی به فراموشی سپرده می شود، اظهار داشت: این فریضه الهی و واجب که در دوران ما به فراموش سپرده شده، یکی از احکام الهی است که موجب احیا و پویایی و حفظ جامعه می شود و از تحریف و انحراف جلوگیری می کند.

حجت الاسلام سعید احمدی در خصوص شرایط این فریضه نیز گفت: این واجب به همه اختصاص داشته و تک تک آحاد جامعه را در بر می‌گیرد.

به گفته وی،همه نسبت به آن مسوولیت دارند، هر فرد وظیفه دارد دعوت به خوبی ها و معروف ها را مد نظر خود قرار دهد و از طرفی در اجتناب مردم به بدی ها نیز رسالتی وجود دارد و باید به آن عمل کرد.

این کارشناس با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد، ادامه داد: اولین مرتبه این است که نسبت به معروفات حس خوب و در مقابل نسبت به منکر، یک نوع بیزاری در قلب وجود داشته‌ باشد.

وی اضافه کرد: بعد از آن نوبت به تذکر لسانی و زبانی می رسد که انسان در راستای معروفات و نشر خوبی ها همه را به این مهم دعوت و در مقابل نهی از منکر را انجام دهد،د راستای امر به معروف و نهی از منکر باید به ولای اجتماعی برسیم چون تک تک آحاد جامعه نسبت به هم ولایت دارند و به عنوان تار و پود یکدیگر محسوب می شوند.

احمدی، با بیان اینکه از مصادیق منکر یا معروف علاوه بر موارد یاد شده نیازمند یک حرکت عملی است ادامه داد: به این معنی که انسان بعد از تذکر لسانی یک قدم را بردارد مثل حرکت سید الشهدا که در کنار امر به معروف و نهی از منکر به صورت عملی هم وارد میدان شدند و علیه طاغوت و زمان یزدیان حرکتی را انجام دادند و در نهایت خون خود را نثار کردند.

وی خاطر نشان کرد: در راستای امر به معروف و نهی از منکر باید به ولای اجتماعی برسیم یعنی همه آحاد جامعه نسبت به هم ولایت داشته باشند چون آحاد جامعه به عنوان تار و پود یکدیگر محسوب می شوند و نسبت به هم مسوول هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha