انتظار از خیران میراث فرهنگی ارایه تجربه‌های فنی و مشاوره‌های تخصصی است

سمنان - ایرنا - مشاور قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: خیران حوزه میراث فرهنگی، علاوه بر کمک‌های مالی، باید تجربه‌های فنی و مشاوره‌های تخصصی خود را در اختیار مسوولان قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فریدون فعالی روز پنجشنبه در آیین افتتاح دبیرخانه انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان سمنان با اشاره به اینکه نخستین بار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی سال ۱۴۰۲ به ابتکار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی راه‌اندازی شد، افزود: همه مردم و اقشار جامعه نسبت به حفاظت از میراث‌فرهنگی وظیفه‌دارند.

مشاور قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی گفت: منابع و اعتبارات دولتی پاسخگوی حفظ، مرمت و احیای بناها و آثار تاریخی و فرهنگی کشور نیست و باید از ظرفیت خیران و بخش خصوصی استفاده کرد.

وی افزود: اکنون از خیران میراث‌فرهنگی فقط انتظار مساعدت در منابع مادی نداریم بلکه باید با همکاری این افراد در جهت معرفی، گسترش و تبیین آثار تاریخی و فرهنگی باید تلاش شود.

انتظار از خیران میراث فرهنگی ارایه تجربه‌های فنی و مشاوره‌های تخصصی است

فعالی گفت: بهره‌مندی از تجربیات فنی و مشاوره‌های تخصصی خیران صاحب‌نظر و شاخص در حوزه میراث‌فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی و آماری از خیران و معرفی توانمندی‌های آنان، تشکیل بانک اطلاعاتی آماری از محوطه‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی، اموال منقول و غیرمنقول نیازمند مرمت، احیاء و حفظ نگهداری میراث‌فرهنگی ناملموسِ درخطر و نیازمند پاسداری فوری، از جمله برنامه‌های انجمن خیرین در استان‌ها است.

وی با بیان اینکه انجمن خیرین میراث فرهنگی یک سازمان مردم‌نهاد غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی است که در موضوع‌های میراث‌فرهنگی فعالیت می‌کند تا زمینه مشارکت خیرین را در داخل و خارج از کشور فراهم سازد، ادامه داد: این انجمن بازوی اجرایی مدیران در سازمان‌های دولتی در مرمت بناهای تاریخی است که اقدامی با ارزش و تأثیرگذار در حوزه فرهنگی محسوب می‌شود.

مشاور قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: ایجاد زمینه مشارکت خیران و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی مردم برای حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی ثبت‌شده، مشارکت در راه‌اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس، اموال منقول فرهنگی و تاریخی و میراث‌ طبیعی کشور از جمله اهداف تشکیل این انجمن است.

گستردگی و بناهای تاریخی متعدد در استان سمنان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان هم در این نشست گفت: برای جلب مشارکت مردم در انجمن میراث فرهنگی استان سمنان، فرهنگ‌سازی شود.

محمد حمیدی یادآور شد: استان سمنان با داشتن بناهای تاریخی و فرهنگی متعدد، جایگاه خاصی در عرصه میراثی دارد که مرمت، احیاء و نگهداری از این سرمایه‌های ارزشمند رسالتی سنگین است که تنها با اتکا به منابع دولتی ممکن نیست و بهره‌مندی از ظرفیت و توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و به‌ویژه خیران برای جلب مشارکت از راهکارهایی است که بسیار مؤثر است و این امر تنها بافرهنگ سازی محقق می‌شود.

وی افزود: باید این فرهنگ خوب را به جامعه انتقال داد و کمک کرد تا با اعتمادسازی و شفافیت در میان اقشار مختلف مردم، آگاهی لازم در خصوص رسالت انجمن مردمی خیرین میراث فرهنگی در استان سمنان ایجاد شود.

حمیدی افزود: برخی از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی از محل مسئولیت اجتماعی خود می‌توانند به حوزه میراث‌فرهنگی کمک کنند و این امر می‌تواند در مرمت، بازسازی، احیاء اماکن، بناهای تاریخی، موزه‌ها و میراث‌های ملموس و ناملموس استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان افزود: انجمن میراث فرهنگی در استان می‌تواند به تفکیک شهرستان‌ها، مشارکت خیران را جمع‌آوری کند و به مرمت بناهای تاریخی همان شهرستان بپردازد.

خیران میراث فرهنگی در سمنان همانند مدرسه‌سازی بدرخشند

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان نیز در این آیین گفت: استان به‌دلیل وسعت و تعدد آثار و ابنیه‌های تاریخی بسیار غنی است که حفظ، معرفی و احیاء آنها نیز نیازمند مشارکت همگانی و عزم عمومی است و این انجمن می‌تواند زمینه‌ساز خوبی برای مشارکت مردم باشد.

بهمن اخلاقی افزود: مشارکت خیران در طرح‌های عام‌المنفعه همواره درگذشته مورد توجه بوده و اکنون نیز مشارکت مردم در حفظ و صیانت از آثار فرهنگی‌تاریخی به‌عنوان خیرین میراث فرهنگی در استان سمنان نیز نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت.

وی گفت: همان‌گونه که در بسیاری از حوزه‌ها مانند مدرسه‌سازی، خیران پیش‌قدم هستند، باید سعی شود در بخش حفظ میراث‌فرهنگی استان نیز خیران ورود کنند و بدرخشند.

وی با تأکید بر اینکه انجمن خیرین میراث‌فرهنگی سمنان در حفظ آثار تاریخی استان می‌تواند نقش مؤثری را ایفا و همچنین یک فرهنگ‌سازی و پشتوانه ایجاد کند، افزود: این اقدام با در پی داشتن اثرات مثبت و نیز جذب حمایت‌های نیکوکاران و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در بخش میراث‌فرهنگی، می‌تواند گامی در راستای حفاظت و نگهداری از میراث‌فرهنگی و همچنین معرفی این آثار باشد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان با بیان اینکه شاید یکی از کمبودهای حوزه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی نبود انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان بود، خاطرنشان کرد: دولت هرچه قدر اعتبار برای احیاء، بازسازی و مرمت آثار تاریخی هزینه کند نمی‌تواند همه آثار را حفظ کند و این مساله با مردمی کردن و استفاده از ظرفیت مردم و خیران محقق می‌شود که افتتاح انجمن میراث فرهنگی در استان منشأ اثرات ماندگار در حوزه میراث فرهنگی می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است و ثبت جهانی پنج مجموعه کاروانسرای تاریخی از شرق تا غرب این استان، انتخاب سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم»، کسب مهر اصالت ملی برای ۵۳ اثر صنایع دستی و ۹ اثر صنایع دستی در کسب مهر اصالت بین‌المللی و طراحی «اپلیکیشن پارکوپولو» به عنوان ابتکاری از استان برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، بخشی از دستاوردها برای رونق حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این استان است.

استان سمنان ۶۹ روستای هدف گردشگری و منطقه نمونه گردشگری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha