روستاهای فارس بر مدار ارتباطات جهانی؛ ​​اتصال ۴۵۵ روستا به شبکه ملی اطلاعات

شیراز - ایرنا -​ شناسایی روستاهای فاقد ارتباط یا دارای اینترنت ضعیف و بی‌کیفیت برای اجرای طرح توسعه «شبکه ملی اطلاعات» در دستورکار بوده و اخیرا هم مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس از توسعه ارتباطات روستایی و اتصال ۴۵۵ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت در بازه زمانی سه ساله گذشته خبر داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با شروع به‌کار دولت سیزدهم، ۱۰ هزار روستای فاقد ارتباط یا دارای اینترنت ضعیف و بی‌کیفیت شناسایی شدند و اقدامات قابل‌توجهی در قالب طرح توسعه «شبکه ملی اطلاعات» برای دسترسی کاربران به یک شبکه ارتباطی امن و پرسرعت انجام شد؛ طرحی که از سال ۸۴ در دستور کار قرار گرفته بود.

فرآیند ارزیابی شبکه ملی اطلاعات از اواخر شهریورماه سال گذشته آغاز شد و طبق مطلبی که امروز «عیسی زارع‌پور» وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایرانی نوشته، پیشرفت شبکه ملّی اطلاعات از حدود ۲۰ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به حدود ۶۴ درصد رسیده است.

توسعه ارتباطات و اتصال ۴۵۵ روستای فارس به شبکه ملی اطلاعات

طبق آخرین گزارش‌ها تا سال ۱۴۰۰، حدود ۶۰۰روستای استان فارس از امکانات اینترنتی محروم بودند که با تدابیر اتخاذ شده در طول ۲ سال گذشته حدود ۳۸۴ روستا از این مجموع به شبکه ملی اطلاعات وصل شدند.

با شروع سال ۱۴۰۳ نیز ۴۴روستای دیگر با اعتبار ۱۴۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شدند، اقدامی که در پی آن رئیس شورای راهبری توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس اعلام کرد: با احتساب این روستاها حدود ۱۸۸ روستای فارس در سال ۱۴۰۲ با اعتباری بیش از ۵۲۰ میلیارد تومان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

در حال حاضر هم مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس از توسعه ارتباطات و اتصال ۴۵۵ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت در بازه زمانی سه سال اخیر خبر داده و اعلام کرده که به منظور توسعه ارتباطات روستایی و استمرار خدمات به نقاط محروم و کم برخوردار روستایی در سطح استان، طی سه سال فعالیت ، با احداث ۱۶۰ سایت ارتباطی جدید و ارتقای ۱۰۲ سایت موجود، دسترسی ۴۵۵ روستای استان فارس به شبکه اینترنت پرسرعت فراهم شده است.

حمید سلیمان‌پور تعداد افراد تحت پوشش قرار گرفته در این روستاها را ۱۹۹ هزار و ۷۸۸ نفر در قالب ۵۸ هزار نفر و اعتبار هزینه شده برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها در سطح استان را مبلغ ۸۴۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد.

آن طور که رئیس شورای راهبری توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس می‌گوید با احتساب اتصال این روستاها، در مجموع ۲ هزار و ۲۲۱ روستا از مجموع ۲ هزار و ۳۳۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فارس هم اینک به شبکه اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، ۱۱۷ روستای بالای ۲۰ خانوار باقیمانده نیز تا پایان امسال به شبکه ملی اطلاعات متصل و پوشش روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۱۰۰ درصدی و تکمیل خواهد شد.

چه روستاهایی در اولویت بودند؟

وزیر ارتباطات از همان روزهای نخست اجرای این طرح یکی از برنامه‌های اصلی دولت را پایان پروژه اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه اینترنت دانست و معتقد بود تحقق این امر کمک شایانی به توسعه روستایی و کاهش مهاجرت روستاییان به شهر می‌کند.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۳ باید به ۸۰ درصد برسد و یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های ادامه این پروژه نیز رعایت هرچه بیشتر اصل عدالت در توسعه ارتباطی بود، بر همین اساس مقرر شده استان‌هایی که در این پروژه درصد پیشرفت پایین‌تری داشته‌اند، در اولویت قرار گرفته و در آنجا کار با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

عمده روستاهای تحت اجرای این طرح، جزو روستاهایی هستند که از نظر وجود زیرساخت‌هایی مانند جاده، برق و زیرساخت شبکه که الزامات ایجاد پوشش اینترنت است، در تنگنا بوده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha