مازندران در تیررس مگس مدیترانه‌ای

ساری- ایرنا- همزمان با آغاز برگزاری رزمایش پدافند غیر عامل پیشگیری و مقابله با آفت مگس میوه در مازندران از صبح امروز چهارشنبه، باغداران این استان به ویژه صاحبان باغ‌های مرکبات برای مقابله با این آفت در آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رزمایش پدافند غیرعامل مقابله با مگس میوه مدیترانه‌ای با حضور نیروهای مختلف مردمی، تشکل‌های کشاورزی و باغداران با محوریت سازمان جهاد کشاورزی مازندران صبح امروز -چهارشنبه- با حضور مدیرکل پدافند غیر عامل مازندران و مدیران جهاد کشاورزی استان در روستای فرح‌آباد ساری آغاز شد.

رزمایش مقابله با آفت مگس به صورت عملی در یکی از باغ‌های فرح‌آباد ساری عملیاتی شد و باغداران پیشرو در کنار کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی نحوه تله‌گذاری، مقدار و چگونگی محلول پاشی، جمع‌آوری میوه‌های پوسیده و دفن آن را با هدف پیشگیری و مبارزه بیولوژیک با مگس میوه تمرین کردند.

کارشناسان باغبانی معتقدند دما و رطوبت مناسب برای افزایش زادآوری و وجود میزبان های حساس رسیده نظیر هلو، شلیل، سیب و میوه های در حال رسیدن به ویژه خرمالو و پرتقال های تابستانه ازدیاد نسل و طغیان آفت مگس میوه مدیترانه‌ای و در نهایت خسارت روی مرکبات دور از انتظار نیست.

مازندران در حصار مگس مدیترانه‌ای

از آن جایی که در آستانه برداشت نارنگی های زودرس قرار داریم، باغداران مازندران باید نسبت به خطر طغیان آفت مگس میوه به خصوص حدود ۱۲هزار هکتار از نارنگی های زود رس که از نیمه دوم شهریور ماه به مرحله برداشت می‌رسد، هوشیار باشند.

در این پیوند رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جریان رزمایش سراسری پدافند غیرعامل مدیریت مگس میوه مدیترانه‌ای با اشاره به جایگاه این آفت به عنوان سومین آفت مهم جهانی در محصولات باغی، گفت: مگس میوه مدیترانه‌ای می‌تواند خسارات جدی به باغات مرکبات وارد کند و به همین دلیل، مبارزه با این آفت از اهمیت بالایی برخوردار است.

بابک مومنی با بیان اینکه گرمای بی‌سابقه زمستان منجر به افزایش نسل این آفت شده است، افزود: مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای عزم همگانی کشاورزان را می‌طلبد و همه باغداران باید با رعایت بهداشت باغات خود، در کنترل این آفت نقش‌آفرینی کنند.

مازندران در حصار مگس مدیترانه‌ای

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای اشاره کرد و گفت: تاکنون اقدامات مختلفی از جمله آموزش کشاورزان، توزیع سموم و تله‌های فرمونی، رهاسازی زنبور تریکوگراما و ... برای مبارزه با این آفت انجام شده است.

وی در پایان از همه کشاورزان، باغداران و مردم مازندران خواست که با همکاری جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های ذیربط در مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای تلاش کنند و این آفت را به عنوان یک تهدید جدی برای کشاورزی و اقتصاد استان تلقی کنند.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغ های مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

مازندران در حصار مگس مدیترانه‌ای

مزیت فعالیت مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی مازندران مبارزه با آفت های اراضی شالیزاری و جلوگیری از آفت برنج سفید است، پرتودهی عمر نگهداری محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد.

توسعه کشاورزی مازندران یکی از برنامه های جدی دولت سیزدهم است که در این بین برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha