۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۵
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85547986
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون قوه قضاییه: دستگاه قضا به دنبال اصلاح ساختارهای فساد زا است

شهرکرد- ایرنا- معاون اول قوه قضاییه گفت: دستگاه قضا تمام همت خود را بر این قرار داده تا ساختارهای زمینه‌ساز فساد در کشور را از میان بردارد و آن‌ها را اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی روز چهارشنبه در دیدار با روحانیون، طلاب و مبلغین چهارمحال و بختیاری افزود:ما وظایف سنگین و خطیری در دستگاه قضا برعهده داریم اما آنچه در این میان باید به آن توجه ویژه‌ای کرد این است که قبل از مجازات باید ساختارها را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: نباید در قبال ساختارهای نادرست و ناصحیحی که دیگران را به سمت ناهنجاری و جرایم می‌برد بی‌تفاوت بود و فقط به فکر مجازات باشیم بلکه باید در وهله اول ساختارها را اصلاح کرد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: بی‌شک در ساختارهای نادرست جرایمی همچون رشوه‌خواری و کلاهبرداری بروز و ظهور پیدا می‌کند و در چنین ساختارهایی مقابله با مفاسد ما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند از همین رو آنچه باید در اولویت برنامه‌ها قرار دهیم اصلاح ساختارهای معیوب و اشتباه است.

خلیلی با بیان اینکه اصلاح نظام اداری سال‌هاست که در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد، تصریح کرد: یکی از نمونه‌های اصلاح ساختارهای موجود، ساختار نظام اداری است؛ ساختاری که در آن عدالت عمومی محقق شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر ساختاری اصلاح شد و کسی در این ساختار صحیح روابط سالم را نپذیرد باید به سخت‌ترین حالت مجازات شود.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ماموریت بازرسی کل کشور در اصلاح ساختارهای موجود، تصریح کرد: بازرسی کل کشور به وزارتخانه‌ها مراجعه می‌کند و اگر ساختار معیوبی را شناسایی کرد برای رفع آن کار پژوهشی ارائه ‌می‌کند و دولت را برای رفع آن ساختار یاری می‌دهد.

خلیلی تاکید کرد: در کنار اصلاح ساختار اگر فسادی مشاهده شود سخت با آن فساد برخورد می‌کنیم چرا که دامنه آن فساد گسترده است و در زندگی مردم تاثیرات منفی می‌گذارد.

وی در خصوص اطلاع‌رسانی نتیجه بررسی پرونده‌های تخلف در دستگاه قضا نیز توضیح داد: پرونده‌های سخت و سنگینی در دستگاه قضا در دست رسیدگی است که در موقع خود در مورد این پرونده‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

خلیلی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی زودهنگام در مورد پرونده‌های تخلف مورد رسیدگی در دادگاه خطاست، اظهار داشت: باید فرایندها طی و پس از آن در مورد آن به مردم اطلاع‌رسانی شود.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه آرای قضات با پشتوانه استدلال، منطق و برهان صادر می‌شود، افزود: چنانچه هر قاضی بدون استدلال و برهان حکمی را انشاء کند تخلف قضایی به شمار می‌رود.

خلیلی در ادامه با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت دانشگاهی و حوزه علمیه در دستگاه قضا متوازن است و کفه آن برابری می‌کند، تصریح کرد: گاهی متناسب با ضرورت‌ها و اقتضائات استفاده از هر یک از این ۲ ظرفیت مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، رییس قوه قضاییه روز چهارشنبه سوم مردادماه از طریق فرودگاه شهرکرد وارد چهارمحال و بختیاری شد.

در سفر یک روزه رییس قوه قضاییه به چهارمحال و بختیاری و سایر مسوولان عالی قضایی، برنامه‌هایی در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان چهارمحال و بختیاری، ترتیب داده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha