حمل ونقل جاده ای؛ پیمودن راه درست توسعه کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- حمل ونقل جاده ای به عنوان یک زیرساخت و مهمترین نیاز توسعه ای هر منطقه ای محسوب می شود و می توان از زوایای گوناگون فرصت ها ،چالش ها و کارکردهای این صنعت و امر زیربنایی را مورد کنکاش و بررسی عمیق قرار داد.

کارشناسان معتقدند که حمل ونقل پایدار یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در رسیدن به توسعه در منطقه است؛ زیرا با داشتن یک حمل ونقل پایدار می توان عدالت را در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی ایجاد کرد که خود نمایانگر پیمودن راه درست در راستای دستیابی به توسعه منطقه ای است.

حمل و نقل علاوه بر آنکه بخش مهم و یکی از شاخص ها و مولفه های اساسی توسعه محسوب می شود خود نیز به عنوان حلقه اتصال بخش های مختلف جامعه است و بر بسیاری از فعالیتهای دیگر نیز تأثیر گذاشته و امکان بهره وری مناسب از منابع و استعدادهای اقتصادی را فراهم می آورد.

استان کهگیلویه وبویراحمد اما به دلیل برخی ویژگی ها و شرایط توپوگرافی خاص ، پراکندگی سکونتگاه های شهری و روستایی همچنان شکاف زیادی به لحاظ توسعه حمل و نقل جاده ای با استان های برخوردار کشور دارد و برای پر کردن این شکاف نیازمند حمایت ها و تزریق اعتبارات کلان و ملی دارد.

حمل ونقل جاده ای؛ پیمودن راه درست توسعه کهگیلویه وبویراحمد

کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ شاخص بهره مندی از توسعه زیرساخت جاده ای و حمل و نقل همچنان فاصله محسوسی با دیگر مناطق کشور دارد و البته این به معنای نادیده گرفتن فعالیت ها و تلاش ها و حمایت های دولت های مختلف نیست و هم اینک نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه کوچک و بزرگ راهداری و در حوزه های مختلف در حال اجرا است.

کهگیلویه وبویراحمد در میان پنج استان جنوب، جنوب غربی و مرکزی کشور(خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان و چهار محال و بختیاری) واقع شده است که با توسعه راه های ارتباطی آن به خصوص تکمیل جاده پاتاوه-دهدشت، به شکوفایی ظرفیت های آن و رونق تولید این خطه کمک شایانی می شود.

۱۵۰ پروژه راهداری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک ۳۵٠ پروژه راهداری با اعتباری افزون بر ۳۰ هزار میلیارد ریال در این استان فعال است

حمل ونقل جاده ای؛ پیمودن راه درست توسعه کهگیلویه وبویراحمد

حمید رضا پیمانجو می گوید: از این مجموع ۱۵هزار میلیارد ریال پروژه های مربوط به حوزه راهداری است.

بدهی ۱۴ هزار میلیارد ریال به پیمانکاران

پیمانجو یادآور شد: بالای ۱۴ هزار میلیارد طلب پیمانکاران و انباشت صورت وضعیت پروزه های آنها از گذشته وجود دارد و همین امر به ویژه در شرایط کنونی روند اجرای طرح هیا راهداری را با کندی مواجه کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: این میزان مطالبات پیمانکاران خود بار سنگینی روی دوش اداره راهدری و حمل و نقل جاده ای است.

وی بیان کرد: پیمانکار هم به مثابه سرمایه گذار در حوزه های اقتصادی نیز باید مورد حمایت و تکریم قرار گیرد و اینها سرمایه های ارزشمند برای توسعه و پیشبرد کارها در حوزه های مختلف به ویژه در بخش حمل و نقل هستند و بسیاری از انها هم اینک به دلیل نوع رویکرد ها و برخی بی مهری این استان را ترک و مشغول انجام فعالیت و اجرای طرح های کلان در سایر مناطق کشور هستند؛ چون انجا بهتر و بیشتر حمایت شدند.

پیمانجو تصریح کرد: در هر شهری و هر جاده‌ای از استان یک پروژه راهداری فعال است.

متوسط عمر ناوگان در کهگیلویه وبویراحمد

حمل ونقل جاده ای؛ پیمودن راه درست توسعه کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد ناوگان فعال کامیونی را یک هزار و ۸۹ دستگاه عنوان و تاکید کرد: عمر متوسط این ناوگان ۱۵.۳ سال است.

پیمانجو اظهار کرد: همچنین دو هزار و ۵۴۹ وانت بار در سطح استان فعال داریم. به گزارش ایسنا، وی تعداد ناوگان اتوبوسی را ۶۲ دستگاه عنوان و تصریح کرد: ۷۵۴ دستگاه سواری و ۱٠٠ مینی بوس نیز فعالیت داشته که میانگین عمر مینی بوس‌ها ۲۹.۱۲ سال است.

فعالیت ۳۴ دوربین نظارت تصویری و تخلف در جاده ها

رئیس مرکز مدیریت راه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: ۳۴ دوربین نظارت تصویری و ثبت تخلف در سطح جاده‌های این استان فعال است.

مهرانگیز عسکری افزود: با اقدامات شکل گرفته ۱۳ دوربین نظارت تصویری از گذشته در سطح استان فعال شده و ۱۲ مناقصه نیز در دست برگزاری است

وی با اشاره به اینکه ۲۱ دوربین ثبت تخلفات در سطح جاده‌ها و محورهای مختلف استان فعال است، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده این ۲۱ دوربین به ۳۱ دستگاه افزایش پیدا خواهد یافت

رئیس مرکز مدیریت راه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در حال حاضر این دوربین‌ها به نیروی انتظامی نیز لینک شده است.

عسکری تصریح کرد: ۴ دوربین ثبت تخلف در کمربندی یاسوج، ۲ دستگاه در محور پاتاوه به دهدشت، دو دستگاه در محور دهدشت به بهبهان و دو فقره در محور گچساران_ بهبهان در قالب طرح توسعه فعال خواهد شد

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت حفظ سلامت راه‌ها، مدیریت ایمنی و کنترل تخلفات، یک دوربین هوشمند کنترل وزن خودرو در سطح جاده‌های استان نصب شد

رئیس مرکز مدیریت راه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: دوربین «HSWIM» در محور یاسوج به اصفهان فعال شده است. عسکری از فعالیت سامانه ۱۴۱ با پاسخگویی شبانه روزی خبر داد و بیان کرد: اطلاع از وضعیت راه‌ها و پیگیری مسدودی راه‌ها از طریق این سامانه میسر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha