تغییر رویکرد کانون پرورش فکری از جشنواره محوری به استعدادسنجی

گرگان- ایرنا- مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: رویکرد این کانون از سال گذشته از جشنواره‌محوری و رویدادمحوری به استعدادسنجی، استعدادیابی و استعدادپروری تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجتبی حاذق‌نیکرو شنبه شب در نشست خبری تشریح رویداد کشور قاف (قله ادبیات و فرهنگ) باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی و هنری نوجوان اظهار کرد: یکی از ایرادات ما شاید در کانون این باشد که صدای ما به خوبی و به درستی به گوش مخاطبان‌مان نمی‌رسد.

وی بیان کرد: یکی از وظایف و ماموریت‌های ذاتی کانون استعدادسنجی، استعدادیابی و استعدادپروری است و رویکرد کلان کانون به سمت پرورش نخبگانی و پرورش استعدادها تغییر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته باشگاه‌های تخصصی رویش استعدادهای برتر ادبی و هنری در کانون شکل گرفت و در گام نخست باشگاه شعر آغاز بکار کرد.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: آذر ماه سال گذشته اردوی افتتاحیه این باشگاه در بندرانرلی با حدود ۵۰ نفر شاعران نخبه نوجوان کشور برگزار شد.

حاذق‌نیکرو افزود: همچنین زمستان سال گذشته نیز در بخش ادبی، باشگاه داستان‌نویسی نیز با حضور ۵۰ نویسنده نوجوان شکل گرفت.

وی ادامه داد: اکنون با گزینش مجددی که از سراسر استان‌های کشور انجام شد، حدود ۱۲۰ نفر شاعر و نویسنده نوجوان در باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی «قاف» (قله ادبیات و فرهنگ) عضویت دارند.

وی اضافه کرد: تا پایان تابستان سال جاری اولین باشگاه هنری ما هم در کانون راه‌اندازی خواهد شد که این باشگاه شامل هنرهای نمایشی نوجوان و باشگاه تصویرگران نوجوان خواهد بود.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این باشگاه‌ها با هدف شناسایی و تربیت آفرینشگران ادبی و هنری آینده نظام جمهوری اسلامی به منظور پر کردن این خلاء شناسایی شده و تشکیل می‌شود.

حاذق‌نیکرو اظهار کرد: ما برای تربیت آفرینشگران، کنشگران و فعالان حوزه ادبیات و هنر شاید مجموعه متولی در کشور نداشتیم و نداریم، اما کانون تصمیم گرفت که در این عرصه حضور فعال و جدی داشته باشد.

وی بیان کرد: باشگاه‌های رویش استعدادهای برتر از بین نوجوانی که حتی عضو کانون نیستند هم برترین‌ها را شناسایی می‌کند.

وی گفت: مربیان ما مدرسه به مدرسه، کلاس به کلاس حاضر شدند، استعدادهای نوجوانان را مورد ارزیابی و سنجش قرار دادند، چندین مرحله انتخاب و گزینش در استان‌ها داشتیم آثار بچه‌ها بررسی و مصاحبه حضوری در استان‌ها انجام شد و در نهایت از بین شاید صدها یا هزاران استعدادی که در هر استان شناسایی شده ۱۰ تا ۱۵ استعداد برتر هر استان به مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شد.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: از همه استان‌ها در نهایت ۳۵۰ تا ۴۰۰ نوجوانی که گزینش شده بودند به مدیریت آفرینش ادبی و هنری معرفی شدند.

حاذق‌نیکرو افزود: بچه هایی که بهترین‌های شعر و نویسندگی استان خودشان را داشتند در مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری ابتدا آثارشان مورد بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: از هر نوجوان بین سه تا پنج اثر شعر یا داستان مورد بررسی اساتید برجسته این حوزه قرار گرفت و مجدد از بین راه‌یافتگان به مرحله دوم مصاحبه مجازی انجام شد و در نهایت به اردوی بندرانزلی رسید.

وی اضافه کرد: پس از آن اردو تاکنون کارگاه‌های مجازی و حضوری برای بچه‌ها به صورت متمرکز در سطحی برگزار شد.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اولین اردوی سال جاری استعدادهای برتر ادبی نوجوان کشور طی روزهای ۲۲ تا ۲۶ مرداد ماه به میزبانی گلستان در شهرستان علی‌آبادکتول با حضور ۱۲۰ عضو باشگاه برگزار خواهد شد.

حاذق‌نیکرو اظهار کرد: این باشگاه‌ها مختص ادبیات و فرهنگ نبوده و سایر بخش‌های کانون نیز اقدام به راه‌اندازی باشگاه‌های مرتبط با حوزه‌های خود اعم از قصه‌گویی، کانون یاران، علم و فناوری و باشگاه‌های مختلف دیگر کرده‌اند.

وی بیان کرد: البته در حوزه ادبیات و فرهنگ بنا داریم تا باشگاه‌های سرود و هنرهای بومی و سنتی را هم پس از ایجاد باشگاه‌ بخش هنرهای نمایشی تا پایان سال ۱۴۰۴ ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی در این باشگاه‌ها سه ساله و در قالب هفت ترم خواهد بود تا این استعدادها پس از خروج از کانون وارد انجمن‌های هنری و ادبی زیرمجموعه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌حوزه هنری، موسسات عمومی و خصوصی شوند.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: البته کانون موظف است به منظور حمایت و پشتیبانی از این استعدادها، نسبت به انتشار آثار و تولیدات فاخرشان اقدام کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha