حفظ و ارتقای ظرفیت تولید، مهم‌ترین بخش فعالیت کشاورزی است

اردبیل- ایرنا- نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، حفظ و ارتقای ظرفیت تولید را مهم‌ترین بخش فعالیت کشاورزی خواند و بر ضرورت نگهداری روند افزایش تولید در این بخش تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدحسن ربانی روز یکشنبه در جریان افتتاح یک طرح کشاورزی و بازدید از ۲ واحد تولید گلخانه‌ای در استان اردبیل، عمل به قانون و پرهیز از اختلاف، جلوگیری از فساد، ترسیم افق آینده و توجه به سرمایه انسانی را از مولفه‌های اساسی در حفظ و ارتقای تولید در بخش کشاورزی ذکر کرد.

وی تاکید کرد: اگر اقتصاد کشاورزی دچار فساد شود، این فساد به هر شکلی باشد، مثل سرطان به صورت جدی تولید را از بین برده و برکت فعالیت در این حوزه را زایل می‌کند.

حفظ و ارتقای ظرفیت تولید، مهمترین بخش فعالیت کشاورزی است

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه خواستار ترسیم افق و چشم‌انداز فعالیت تولیدی بلند مدت در حوزه کشاورزی شد و گفت: این ترسیم افق باید عالمانه و مبتنی بر تحقیقات علمی و تجربه‌های موفق باشد و اهداف به صورت دقیق و درست ترسیم شود.

وی نیروی انسانی را محوری‌ترین و اصلی‌ترین سرمایه تولید در بخش کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: نیروی انسانی بخش کشاورزی تاکنون با حس تعلق و از روی ذوق در این عرصه فعالیت تولیدی داشته و این روحیه باید حفظ و تقویت شود و باید کاری کنیم که کشاورز، نقش موثر خود را در جامعه و در زندگی خود حس کند.

استان اردبیل قطب تولید قارچ در کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این بازدید، با ارائه گزارشی از فعالیت کشاورزی در استان اردبیل و با اشاره به کشت محصول در ۶۱۷ هزار هکتار از اراضی زراعی این استان در سال زراعی جاری گفت: استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

نوبخت اژدری از فعالیت بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر بهره‌بردار در حوزه کشاورزی استان اردبیل خبر داد و افزود: ۳۵ درصد اشتغال و اقتصاد استان اردبیل مربوط به بخش کشاورزی است و به همین علت، فعالیت کشاورزی سهم مهمی در رونق بازار و اشتغال استان دارد.

وی بیان کرد: این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.

حفظ و ارتقای ظرفیت تولید، مهمترین بخش فعالیت کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص ۲ طرح صنعتی مورد بازدید امروز اظهار کرد: کشت و صنعت بهمن یاد سبلان که در زمینه تولید و پرورش قارچ و محصولات گلخانه‌ای فعالیت دارد، در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده و سالانه ظرفیت تولید ۲ هزار و ۲۰۰ تن قارچ دکمه‌ای را دارد و بزرگترین واحد تولید این محصول در ایران به شمار می‌رود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ارتقای ظرفیت تولید این مجتمع به پنج هزار و ۱۰۰ تن در سال تا ۲ سال آینده و صادرات سالانه ۲۰۰ تن از محصولات فرآوری شده این واحد تولیدی به کشور عراق گفت: این مجتمع هم‌اینک ۲۵ هزار تن کمپوست قارچ تولید کرده و و علاوه بر تامین نیاز خود، بیش از ۱۸ هزار تن از کمپوست تولیدی را به شرکت‌های تولید این محصول عرضه می‌کند.

اژدری از برنامه‌ریزی برای افزایش تولید کمپوست قارچ تا سقف ۶۰ هزار تن تا ۱.۵ سال آینده در این مجتمع تولیدی خبر داد و اضافه کرد: این واحد تولید صنعتی و کشاورزی، هم‌اینک ۲۰۰ تن بذر قارچ خوراکی تولید می‌کند و به زودی ظرفیت تولید خود را به یک هزار و ۲۰۰ ارتقا می‌دهد.

وی اظهار کرد: این واحد تولیدی روزانه پنج تن قارچ خوراکی روانه بازار می‌کند و رکورد تولید ۳۰ کیلوگرم در هر متر مربع واحد تولیدی را دارد که همتزار کشورهای پیشرفته جهاد در این حوزه است و نقش تعیین کننده‌ای در تامین نیاز مردم دارد.

حفظ و ارتقای ظرفیت تولید، مهمترین بخش فعالیت کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: این واحد تولیدی به علت تامین موارد خوراکی و با اشتغالزایی ۱۴۰ نفر و نقش‌آفرینی در رونق تولید، به عنوان واحد نمونه تولید بخش، به وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده است تا مورد تجلیل قرار گیرد.

وی همچنین از فعالیت ۱۲ واحد پرورش قارچ صنعتی در استان خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به این واحدها پرداخت شده و با توجه به مستهلک شدن برخی واحدهای تولیدی قارچ استان و نیاز به نوسازی و تجهیز این واحدها به سامانه‌های نوین، ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دیگر مورد نیاز است.

به گزارش ایرنا، در جریان این بازدید، واحد تولید کمپوست تولید قارچ خوراکی نیز که تامین کننده بخشی از نیاز واحدهای تولید این محصول در کشور است، در شهرستان اردبیل افتتاح شد.

حفظ و ارتقای ظرفیت تولید، مهمترین بخش فعالیت کشاورزی است

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

استان اردبیل در تولید غلات گندم و جو، در رتبه هشتم کشوری قرار دارد و بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور به مساحت یک هزار و ۶۰۰ هکتار در منطقه مغان در شمال استان اردبیل در حال تکمیل است که تاکنون ۴۰۰ هکتار آن به بهره برداری رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha