جامعه پزشکی ظفرقندی را به پاکدستی و اتخاذ شیوه‌های درست مدیریتی می‌شناسد

تهران-ایرنا- وزیر سابق بهداشت با بیان اینکه جامعه پزشکی ظفرقندی را به پاکدستی و اتخاذ شیوه‌های درست مدیریتی می‌شناسند، گفت: ملاک رای اعتماد باید کارآمدی، صداقت، علاقه‌مندی به مردم و وطن و اعتقاد به اصول نظام جمهوری اسلامی باشد که وزیر پیشنهادی بهداشت این مشخصه‌ها را دارد.

سعید نمکی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: به نظر من جناب ظفرقندی از مدیران با سابقه ای است که بخش های مختلف بهداشت و درمان کشور را می شناسد. ایشان هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و هم رئیس سازمان نظام پزشکی کشور بوده است یعنی علاوه بر بخش دولتی با بخش خصوصی هم آشناست. از همه مهم تر از پزشکان خوشنام و پاکدستی است که تقریبا همه همکارانی که خودشان به این شیوه زندگی کرده‌اند ایشان را به پاکدستی و اتخاذ شیوه‌های درست مدیریتی می‌شناسند.عاجل‌ترین اقدام وزیر بهداشت بعدی باید حل مشکل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی باشد که دارد به شدت به مردم فشار وارد می‌آورد

وی در پاسخ به این پرسش ایرنا که اگر ظفرقندی بتواند رای مجلس را برای تصدی وزارت بهداشت به دست آورد چه اولویت‌هایی را باید مدنظر قرار دهد پاسخ داد: دو گونه اولویت برای وزیر بهداشت وجود دارد یکی حل مشکلات مردم و دیگری حل مسائلی که همکاران ما اعم از پزشک، پرستار و پیراپزشک دارند. درباره مردم، عاجل‌ترین اقدام باید حل مشکل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی باشد که الان دارد به شدت به مردم فشار وارد می‌آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه وزیر بهداشت باید نگاه سلامت محوری و پیشگیری محوری را اشاعه دهد گفت: گونه دوم مشکلات، مربوط به جامعه پزشکی و پیراپزشکی است. دانشگاه‌های نظام پزشکی ما مطلقا وضعیت خوبی ندارند. بحث آموزش، اساتید و سایر نیازمندی‌های این دانشگاه ها؛ رسیدگی عاجل می طلبد. همچنین ایجاد انگیزه برای دانشگاه‌های علوم پزشکی و ماندگاری اساتید و دلگرمی دانشجویان و ارتقای سطح آموزش آنها بسیار مهم است.

نمکی تصریح کرد: مستحضرید که اکنون بسیاری از همکاران ما از کشور کوچ می‌کنند. عده ای از آنها به خاطر وضع اقتصادی و معیشت سخت و جمعی دیگر به دلیل بی حرمتی‌ها و حرمت شکنی‌ها و عدم امنیت شغلی. همچنین متاسفانه آمار خودکشی بین همکاران ما بسیار زیاد شده است که نشان از یک یاس و سرخوردگی در جامعه فرهیخته ما است. از این رو رسیدگی به وضع معیشت و همچنین جایگاه احترام آمیز جامعه پزشکی و پیراپزشکی از مقوله‌هایی است که انتظار می‌رود آقای ظفرقندی بتواند به آن کمک کند.

وی افزود: امروز شاهدیم که بخش خصوصی ما چندان راغب به سرمایه‌گذاری در بخش سلامت و توسعه زیر ساخت‌ها نیست و برای نگهداری پزشکان و پیراپزشکان در مناطق محروم کشور، جاذبه‌های لازم و کافی ایجاد نشده است.

جامعه پزشکی ظفرقندی را به پاکدستی و اتخاذ شیوه‌های درست مدیریتی می‌شناسد

وزیر سابق بهداشت گفت: البته به نکته مهمی باید توجه کنیم و آن اینکه حل مشکلات نظام سلامت ما فقط با اتکا به نیروهای درون نظام سلامت ممکن نیست. من وزیر بوده‌ام و می‌دانم که ما مسائل بین بخشی داریم که اگر همه کمک نکنند و نگاه همه دولت، سلامت محور نباشد وزیر بهداشت به تنهایی از پس آن برنمی‌آید. یعنی بدون مشارکت همه دستگاهها، همه بخش‌ها و همه سازمان‌های مردم نهاد، وزیر بهداشت نمی‌تواند موفق شود.

الان فشار زیادی روی دولت وجود دارد. مجلس کاری کند که کابینه، عضو معطل و کار بر زمین مانده‌ای نداشته باشد

نمکی ادامه داد: خوشبختانه چون شخص رئیس جمهور، خود یک طبیب و از جامعه پزشکی است که در گذشته هم وزیر بهداشت بوده‌است، می داند که چگونه می‌شود از مشارکت بین‌ بخشی بین بخش‌های دولتی و غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد کمک گرفت و مشکلات سلامت و بهداشت جامعه و جامعه پزشکی را حل کرد.

وی افزود: انتظارم به عنوان یک شهروند و کسی که از سال ۱۳۵۸ تا به حال در این کشور کار اجرایی کرده است و به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست، این است که مجلس همراهی لازم را با دولت داشته باشد.

وی با بیان اینکه فشار زیادی روی دولت وجود دارد، ادامه داد: مجلس کاری کند که کابینه، عضو معطل و کار بر زمین مانده‌ای نداشته باشد و همه وزرای پیشنهاد شده رئیس جمهور را تایید کند.

نمکی گفت: بعد از سال ها برای نخستین بار است که کابینه‌ای داریم که در آن نگاه خطی وجود ندارد و دوستانی از جناح اصولگرا، اصلاح‌طلب و کابینه شهید رئیسی حضور دارند.

وزیر سابق بهداشت با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم تنها با یک تفکر کشور را اداره کنیم، اظهار داشت: نمی‌توانیم بگوییم چون اکثریت مجلس اصولگراست اگر یک نامزد وزارت سابقه اصلاح‌طلبی داشت به او رای اعتماد ندهیم و نباید این نگاه را در رای اعتمادمان دخیل کنیم.

وی خواستار آن شد که کارآمدی، صداقت، علاقه‌مندی به مردم و وطن و نیز اعتقاد به اصول نظام جمهوری اسلامی مبنای تصمیم گیری نمایندگان باشد.

نمکی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بهداشت این شاخصه ها را دارد، افزود: نمایندگان مجلس این تیزبینی و فراست را خواهند داشت که هر چه سریعتر تکلیف وزارت بهداشت را که یکی از وزارتخانه‌های بسیار مهم کشور است، به سرعت مشخص کنند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا ظفرقندی زاده ۱۳۳۷ در تهران که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، یک پزشک و سیاستمدار است که از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

وی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ وی اکنون دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد.

ظفرقندی در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد.

وی برای کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰ دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته‌ای که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳ به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha