۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۶
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85569933
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تاکید استاندار بر توسعه اقامتگاه‌های بومگردی در روستاهای مازندران

نوشهر- ایرنا- استاندار مازندران گفت : نظیر اقامتگاه بومگردی روستای شانه تراش تنکابن باید در دیگر مناطق این استان دارای ظرفیت های گردشگری و گردشگرپذیر توسعه یابد.

به گزارش ایرنا، یوسف نوری روز شنبه در حاشیه بازدید از اقامتگاه بومگردی روستای شانه تراش تنکابن در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این اقدامات انجام شده در روستای شانه تراش تنکابن بسیار موثرتر از بومگردی هایی است که در بیرون روستاها ساخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: با این اقدامات انجام شده تولید به روستاها بر می گردد و شاهد مهاجرت معکوس جمعیت خواهیم بود ضمن این که هویت را تقویت می کنند.

وی ایجاد خط اتصال شبکه های اجتماعی و جهانی و رفع مشکلات پسماند و ارایه تسهیلات را از جمله پیشنهادات مطرحه شده از سوی فعالان گردشگری این روستا برشمرد و خاطرنشان کرد: همه این موارد با هماهنگی های انجام شده برطرف و تامین خواهد شد.

مقام عالی دولت در مازندران تصریح کرد : مازندران یکی از استان هایی است که بیشترین جاذبه گردشگری را دارد و جاذبه های گردشگری بهترین آن اصلی ترین آنها هستند که هویت ساز هستند.

وی خاطرنشان کرد: روستای شانه تراش در واقع یکی از روستاهای هدف گردشگری در مازندران بوده که کارهای انجام شده در آن در راستای این هدف صورت گرفته است.

نوری اضافه کرد : اکنون گردشگری فقط تفریح نیست بلکه گردشگری یا آموزش گردشگری در واقع تجربه اندوزی است و مهمتر این که گردشگری را یک اقدام فرهنگی بگیریم البته مابه ازا اقتصادی هم دارد.

به گزارش ایرنا، در روستای شانه تراش در نما و منظر برخلاف رویه مرسوم روستاهای مازندران که به سمت ساخت و سازهای مدرن و در تضاد با معماری کهنه حرکت کرده‌اند رویه بازگشت به فرهنگ و معماری و زیست بومی را در پیش گرفته که به خوبی می توان این رویکرد را در چهره روستا لمس کرد.

تاکید استاندار بر توسعه اقامتگاه‌های بومگردی در روستاهای مازندران

ویژگی هایی که به زعم اجرا کنندگان طرح شامل حفظ و تداوم معماری روستایی، حفظ اصالت روستا و در عین حال اقتصاد پایدار است.

به گفته یکی از مجریان این طرح مهم‌ترین اتفاق و وجه تمایز طرح روستای شانه تراش تنها معماری روستا نیست، نکته مهم تشکیل تعاونی توسعه پایدار روستای شانه‌تراش است، به طوری که ۹۰ درصد از اهالی روستا عضو تعاونی هستند و از این طریق مدیریت بهره‌برداری روستا را رهبری می کند.

به معنای دیگر بر اساس این طرح روستا از لحاظ مالی کسب درآمد می کند تا برای نگه‌داری و زیباسازی روستا هزینه کند.

به گفته مجریان روستا حضور گردشگری در این روستا مدیریت شده است تا آسیب فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی که امروزه در روستاهای استان مرسوم است جلوگیری شود، به همین دلیل تمام این موارد برنامه ریزی دقیق انجام شده تا این روستا پایلوت ( آزمایشی) و در سطح کشور معرفی شود.

منطقه ییلاقی برخلاف عموم روستاها که به سمت ویلاسازی های مدرن حرکت کرده، در مسیر بازگشت به معماری کهن و حفظ بافت فرهنگی و تاریخی این روستا قرار دارد، که وضوح در چشم انداز روستا قابل لمس است و همگان را تحت تاثیر قرار می دهد.

روستای شانه‌تراش تنکابن از مناطق پایلوت (آزمایشی) بوم گردی نوآورانه این شهرستان است، طرج جامع نوآورانه روستای شانه تراش علاوه بر حفظ معماری سنتی تشکیل تعاونی توسعه پایدار روستای شانه‌تراش است که ۹۰ درصد جوانان و مردم روستا عضو آن هستند و تعاونی مدیریت بهره‌برداری روستا را بر عهده دارد، نقشه اقتصادی که روستا از لحاظ مالی کسب درآمد می کند، ضمن اینکه حضور گردشگر در این منطقه مدیریت شده است تا آسیبی به بافت طبیعی و فرهنگی روستا وارد نشود.

شهرستان ۲۰۰ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع شده است.

مازندران حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۵ درصدشان در بیش از سه هزار و ۵۰۰ روستا زندگی می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha