۶ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85579674
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چهار طرح کشاورزی خراسان‌شمالی با حضور معاون وزیر جهاد افتتاح شد

بجنورد-ایرنا- چهار طرح کشاورزی خراسان‌شمالی با بیش از سه هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار امروز (سه شنبه) با حضور معاون وزیر جهادکشاورزی در امور آب و خاک و شماری از مدیران استانی افتتاح شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح ها شامل ساختمان اداری مدیریت جهادکشاورزی شهرستان سملقان، طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار ۵۶۵ هکتاری روستای اسلام آباد شهرستان سملقان، ترمینال فرآوری پسته و گلخانه سبزی و صیفی در شهرستان بام و صفی آباد و باغ مادری گردو در شهرستان فاروج است.

محمد محمد زاده در خصوص ساختمان اداری شهرستان سملقان افزود: این ساختمان به مساحت یکهزار و ۳۴۰ متر مربع در ۲ طبقه در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع ساخته شده است.

وی تصریح کرد: ساختمان اداری شهرستان سملقان ۳۲ اتاق دارد که به تجهیزات و مبلمان اداری نیز مجهز شده است و در مجموع برای ساخت و تجهیز این فضای اداری ۶۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طرح آبیاری نوین مزرعه تعاونی تولید اسلام آباد نیز در مساحت یکهزار و ۲۰۰ هکتار اجرا شده است که برای این طرح ۱۶۸ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات دولتی، مشارکت بهره برداران و بنیاد علوی هزینه شده است و در مجموع ۳۰۰ خانوار نیز از اجرای این طرح بهره مند شده اند.

وی افزود: برای اجرای این طرح سه باب استخر به حجم ۲۰ هزار و ۴۰۰ متر مکعب آب ایجاد شده است و اهالی روستاهای اسلام آباد، ملاحسن، قره مصلی و انصار شهرستان سملقان بهره بردار هستند.

محمد زاده در خصوص واحد تولیدی پسته پاکنی در شهرستان بام و صفی اّباد نیز گفت: این واحد تولیدی با زیر بنای ۲ هزار متر مربع در مساحت بیش از ۲۱ هزار متر مربع ساخته شده است که برای اجرای آن ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که بخشی آورده سرمایه گذار است.

وی ظریفت جذب مواد خام این واحد تولیدی را سه هزار تن در سال عنوان کرد و یادآور شد: ظرفیت سالانه محصول نهایی یکهزار و ۲۰۰ تن پسته خشک است و در مجموع برای ۲۰ نفر نیز اشتغال ایجاد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص طرح باغ مادری گردو شرکت فاروج صنعت خرم توس نیز گفت: این باغ در زمینی به مساحت چهار هکتار ایجاد شده است که برای ۲۶ نفر به صورت مستقیم و برای ۲۵ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه چهار میلیارد ریال آورده کشاورز برای ایجاد این باغ هزینه شده است، افزود: این باغ با هدف سرشاخه کاری درختان گردوی بومی ایجاد شده است که ارقام چالداران، پرشیا، کاسپین ، الوند از جمله این ارقام است.

محمدزاده در خصوص طرح گلخانه سبزی و صیفی و تولید نهال گواهی شده و تولید نشاء شرکت فاروج صنعت خرم توس نیز گفت: این طرح در مساحت ۱۰ هزار متر مربع با ۲۲۰ میلیارد ریال آورده متقاضی ایجاد شده است که برای ۳۵ نفر نیز به شکل مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

افتتاح ۷۸ طرح جهادکشاورزی در هفته دولت

وی اظهار کرد: با احتساب این چهار طرح در مجموع ۷۸ طرح در بخش های مختلف کشاورزی با سه هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال اعتبار به مناسبت هفته دولت در شهرستان‌های استان به بهره برداری رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: ۴۰ طرح در بخش آب و خاک، ۶ طرح باغبانی و گلخانه، هشت طرح دام و طیور، سه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی، هشت طرح در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، هشت طرح در حوزه امور عشایر، ۲ طرح در بخش سازمان امور اراضی، ۲ طرح نیز در بخش شرکت شهرک های کشاورزی و یک طرح در بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح ها برای یکهزار و ۱۶۸ نفر به صورت مستقیم و حدود ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد شده است و ۳۱ هزار و ۹۸۸ نفر نیز بهره بردار از عملیاتی شدن این طرح ها هستند.

به گزارش ایرنا، گرامیداشت هفته دولت در ایران از ۲ تا ۹ شهریور ماه هر سال است و در این هفته، مردم با عملکرد و دستاوردهای دولت در زمینه های گوناگون عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آشنا می شوند.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha