سرمایه‌گذاری و توسعه چاپ موجب رشد صادرات غیرنفتی می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در توسعه چاپ و بسته‌بندی می‌تواند نتایج بی‌نظیری در رشد صادرات غیرنفتی داشته باشد، ادامه داد: شرکت‌های تولیدی خارجی تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در کشورهایی دارند که چاپ و بسته‌بندی آن‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی در کشور هدف تامین شوند.

بابک عابدین در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا با اشاره به اینکه‌ به دلیل اقتصاد متنوع، منابع طبیعی غنی و موقعیت استراتژیک ایران، پتانسیل گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دارد، ادامه داد: به نظرم تشکل‌های بخش خصوصی باید در راستای حمایت از تلاش دولت جدید، تمام امکانات خود را برای کمک به توسعه روابط بین‌المللی و سرمایه گذاری‌های خارجی و داخلی به‌کار گیرند.

سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های بالادستی و پایین‌دستی، از جمله اکتشاف، تولید، پالایش و تولید محصولات پتروشیمی، بسیار سودآور و عملی است

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بررسی برخی از اولویت‌های سرمایه گذاری و زمینه‌های همکاری بخش خصوصی با دولت برای تسریع توسعه اقتصادی، به ۱۰ حوزه مهم اقتصادی اشاره کرد و توضیح داد: در بخش انرژی و پتروشیمی، مسائل مرتبط با نفت و گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح است.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران افزود: در حوزه نفت و گاز، باید گفت، ایران یکی از بزرگترین ذخایر اثبات‌شده نفت و گاز طبیعی در جهان را داراست. سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های بالادستی و پایین‌دستی، از جمله اکتشاف، تولید، پالایش و تولید محصولات پتروشیمی، بسیار سودآور و عملی است.

او درباره اقدامات در حوزه «انرژی‌های تجدیدپذیر» توضیح داد: با توجه به پتانسیل فراوان ایران در زمینه انرژی‌های خورشیدی، بادی و هیدروالکتریک، ایران فرصت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر فراهم می‌کند، به ویژه با توجه به تلاش‌های کشور برای تنوع‌بخشی به منابع انرژی خود و نیاز مبرم به افزایش تولید انرژی در کشور این اقدامات انجام خواهدشد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی افزود: همچنین توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر موجب کاهش مصرف داخلی انرژی‌های فسیلی و افزایش میزان صادرات آن‌ها و سرمایه‌گذاری درآمد حاصله در توسعه زیرساخت‌های ایران خواهد شد. همچنین ارتقا رنکینگ(ranking دارای مقام بزرگ و عالی، رتبه‌بندی) کشور در اقتصادهای سبز و عاری از کربن در جهان، انگیزه سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش خواهد داد.

سرمایه‌گذاری و توسعه چاپ موجب رشد صادرات غیرنفتی می‌شود

صنعت فرآوری مواد غذایی پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد

عابدین درباره سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه «معدن و فلزات» بیان کرد: ایران از منابع معدنی همچون مس، سنگ آهن، سرب، روی و طلا بسیار غنی است. سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی و فرآوری مرتبط می‌تواند بسیار سودآور باشد، به خصوص با توجه به منابع دست‌نخورده و تقاضای جهانی که به سرعت در حال رشد است.

با توجه به منابع دست‌نخورده و تقاضای جهانی، سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی و فرآوری مرتبط می‌تواند بسیار سودآور باشد

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در حوزه «تولید فلزات» ایران دارای ذخایر گسترده است، ادامه داد: با توجه به ذخایر عظیم مواد خام در ایران، سرمایه‌گذاری در فراتری(گروه، خویشاوند) تولید فولاد، آلومینیوم و دیگر فلزات، به‌ویژه برای صادرات به کشورهای همسایه و بازارهای جهانی نیز سودآور است.

او در خصوص امکانات ایران در حوزه «کشاورزی و فرآوری مواد غذایی»، گفت: اقلیم متنوع و زمین‌های حاصلخیز ایران، آن را به گزینه‌ای مطلوب برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی تبدیل می‌کند؛ البته با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مدرن آبیاری و عدم کشت محصولات پرمصرف آب مانند هندوانه و ملون.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی درباره شرایط فعالیت در حوزه « فرآوری مواد غذایی» در ایران، توضیح داد: صنعت فرآوری مواد غذایی، از جمله بسته‌بندی و توزیع، پتانسیل زیادی دارد، به‌ویژه برای صادرات به بازارهای منطقه‌ای که تقاضای زیادی برای محصولات غذایی ایرانی دارند.

سرمایه‌گذاری در توسعه چاپ می‌تواند نتایج بی‌نظیری در رشد صادرات غیرنفتی داشته باشد

عابدین با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در توسعه چاپ و بسته‌بندی می‌تواند نتایج بی‌نظیری در رشد صادرات غیرنفتی داشته باشد، ادامه داد: بسته‌بندی‌های سبز و سازگار با محیط زیست و حوزه سلامت فرصت‌های طلایی سرمایه‌گذاری در ایران خواهند بود. همچنین شرکت‌های تولیدی خارجی تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در کشورهایی دارند که چاپ و بسته‌بندی آن‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی در کشور هدف تامین شوند.

بسته‌بندی‌های سبز و سازگار با محیط زیست و حوزه سلامت فرصت‌های طلایی سرمایه‌گذاری در ایران خواهند بود

به گفته عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات، سرمایه‌گذاری در توسعه فرآیندهای برندسازی نقش موثری در رشد مستمر و پایدار تولید، صادرات و جلب اعتماد مشتریان در بازارهای جدید دارد که در حوزه‌های ایجاد و تقویت هویت بصری برند: شامل طراحی لوگو، انتخاب رنگ‌ها و طراحی ساختار و گرافیک برند؛ دیجیتال مارکتینگ: ارتقاء حضور آنلاین، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) و استفاده از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ؛ تبلیغات و کمپین‌های بازاریابی: اجرای کمپین‌های تبلیغاتی چندرسانه‌ای و استراتژی‌های بازاریابی متنوع و تحقیق و توسعه: سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه برای ایجاد محصولات جدید یا بهبود محصولات فعلی به منظور تقویت برند و ایجاد مزیت رقابتی؛ می‌توانند به تولید شغل و توسعه فعالیت‌های مولد کمک کنند.

عابدین با اشاره به میراث فرهنگی غنی، سایت‌های تاریخی و طبیعت ایران، گفت: فعالیت و سرمایه‌گذاری در این حوزه؛ فرصت‌های زیادی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری در هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و خدمات گردشگری می‌تواند بازدهی قابل‌توجهی برای کلان اقتصاد ایران داشته باشد.

ایران به عنوان یک مقصد نوظهور برای گردشگری پزشکی است

رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی افزود: با توجه به سیستم بهداشت و درمان قوی و هزینه‌های نسبتاً پایین، ایران به عنوان یک مقصد نوظهور برای گردشگری پزشکی شناخته می‌شود و فرصت‌های زیادی در خدمات بهداشتی، زیرساخت‌های بیمارستانی و بخش‌های مرتبط ارائه می‌دهد.

به گفته او جمعیت جوان و آشنا به فناوری ایران، بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله توسعه نرم‌افزار، تجارت الکترونیک و خدمات دیجیتال فراهم کرده است. گسترش خدمات موبایل و اینترنت پرسرعت، همراه با توسعه زیرساخت‌های دیجیتال، فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهد.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ادامه داد: در جهان امروز رشد و توسعه کلیه صنایع تولیدی و خدماتی کشور در گرو توسعه زیر ساخت‌های ICT و مخابراتی است که در ایران نیاز بی‌بدیل برای سرمایه‌گذاری دارد.

تولید قطعات خودرو از نظر اقتصادی امیدبخش است

عابدین با اشاره به سابقه طولانی ایران در تولید خودرو ادامه داد: ایران به دنبال نوسازی صنعت خودروسازی خود است. سرمایه‌گذاری در خودروهای الکتریکی (EV)، تولید قطعات خودرو و بهبود زنجیره تأمین، به ویژه از نظر اقتصادی امیدبخش است. زمان آن رسیده که با سرمایه‌گذاری‌های مشترک خارجی و با استفاده از کانال‌های توزیع آن‌ها، هم در ارتقا کیفیت محصولات و هم صادرات صنایع خودروی ایران رویکرد جدیدی اتخاذ شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی با بیان اینکه صنعت داروسازی ایران در حال رشد است، گفت: صنعت داروسازی ایران پتانسیل بالایی برای تولید داخلی و صادرات دارد. فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تولید دارو، بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی موجود است. همچنین تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مراکز بهداشتی مدرن، کلینیک‌های تخصصی و خدمات درمانی وجود دارد.

موقعیت ترانزیتی مهم ایران

به گفته عابدین، موقعیت استراتژیک ایران آن را به یک مرکز ترانزیتی مهم تبدیل کرده است. سرمایه‌گذاری در جاده‌ها، راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها می‌تواند نقش ایران را به عنوان یک مرکز لجستیکی و حمل و نقل منطقه‌ای تقویت کند. همچنین با افزایش روند شهرنشینی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز مسکونی و تجاری و در پروژه‌های شهر هوشمند وجود دارد. با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی توسعه زیرساخت‌های عمرانی سرعت گرفته و در توسعه سایر صنایع بسیار حائز اهمیت است.

سرمایه‌گذاری در جاده‌ها، راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها می‌تواند نقش ایران را به عنوان یک مرکز لجستیکی و حمل و نقل منطقه‌ای تقویت کند

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات، با اعلام اینکه بخش خدمات مالی ایران کمتر توسعه یافته است، گفت: این حوزه فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بانکداری، بیمه و فناوری‌های مالی (فین‌تک) فراهم می‌کند. از طرفی توسعه بازارهای سرمایه ایران، از جمله بورس اوراق بهادار و بازارهای بدهی، نیز می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

رئیس هیت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: البته این موارد تنها بخش‌هایی از فرصت‌های سرمایه گذاری در کشور است که می‌تواند دولت را در مدت نسبتا کوتاه‌تری برای دستیابی به رشد اقتصادی مورد نظر یاری کند.

عابدین افزود: امیدوارم که رئیس جمهور منتخب و دولت محترم با اجتناب از تصمیمات خلق الساعه و بدون مشورت، با رویکرد همکاری و استفاده از توان بالقوه بخش خصوصی در توسعه اقتصادی، روابط بین‌الملل و تمرکز بیشتر بر رفع مشکلات و موانع محیط کسب و کار، در پیشرفت کشور و رفاه مردم شریف ایران موفق و پیروز باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha