۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۲۱:۲۴
کد خبر: 85601077
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه سمنان: رفع بحران کم‌آبی مولفه موثر در افزایش نرخ جمعیت است

سمنان - ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با اشاره به بحران جمعیت و  کم‌آبی در این استان، گفت: تأمین آب پایدار و توسعه زیرساخت‌های عمرانی از جمله جاده‌ها نقش اصلی را در افزایش نرخ رشد جمعیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی شامگاه چهارشنبه در دیدار با اعضای بنیاد توسعه و آبادانی سمنان افزود: موضوع بحران آب به شهرستان سمنان محدود نمی‌شود و نقاط مختلف استان از جمله شاهرود، دامغان، گرمسار و سرخه را نیز دربرمی‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان هزینه انتقال آب از خلیج‌فارس به استان تا هشت برابر بیشتر از دریای خزر است، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت خطوط انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به استان‌های اصفهان یا یزد، امکان ادامه دادن این خط به استان وجود ندارد و این طرح باید مجددا از سرمنشا آن طراحی شود به همین دلیل تأمین آب استان از این مسیر منطقی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به طرح انتقال آب از رود ارس به شهر تبریز گفت: باید توجه داشته باشیم که برای تأمین آب استان باید از ظرفیت همگان بویژه استاندار، نمایندگان مجلس و سایر مسوولان و شخصیت‌ها و نیز جریانات و تشکل‌ها استفاده شود چراکه اصل هم‌صدایی و یکپارچگی در تحقق این هدف اهمیت دارد.

امام جمعه سمنان: رفع بحران کم‌آبی مولفه موثر در افزایش نرخ جمعیت است

وی با بیان اینکه مردم از رؤسای جمهور منتسب به استان انتظار داشتند طرح‌های انتقال آب را عملیاتی کنند، افزود: امیدواریم دکتر پزشکیان برای تحقق این هدف گام بردارد.

وی همچنین توجه به مسأله «جمعیت» را ضروری دانست و گفت: واقعیت آن است که جمعیت سرریز استان تهران به استان سمنان از لحاظ شاخص‌های فرهنگی فاصله زیادی با فرهنگ مردم استان دارد بر این پایه باید تأمین جمعیت از درون بافت فرهنگی استان مورد توجه باشد.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه در صورت بی‌توجهی به تحولات جمعیتی این احتمال وجود دارد که در تأمین تخصص‌های مختلف به خارج از استان وابسته شویم، اظهار کرد: فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود استان و اصرار بر بهره‌گیری از نیروهای بومی، امری طبیعی است چراکه این موضوع زمینه پاسخگویی بیشتر مسئولان را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی ادامه داد: وقتی یک چهره و مدیر بومی در بخشی بکار گرفته می‌شود به دلیل اشراف و تسلط بیشتر به مسائل، احتمال موفقیت نیز افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: دغدغه شهروندان در زمینه توجه بیشتر به زیرساخت‌های ورزشی بویژه مجموعه‌های ورزشی بزرگ، موضوعی درست و منطقی است.

امام جمعه سمنان با ابراز امیدواری برای موفقیت دولت چهاردهم، رفع مشکلات اقتصادی را یکی از اولویت‌های دولت جدید دانست و خاطرنشان کرد: هیچ‌کس توقع ندارد تمام مسائل و مشکلات یکباره برطرف شود اما انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مسوولان و نیز حفظ اقتدار و عزت نظام، شاهد کاهش مشکلات مردم باشیم.

سمنان می‌تواند گزینه اصلی انتخاب پایتخت باشد

رییس بنیاد توسعه و آبادانی سمنان نیز در این نشست با اشاره به طرح دوباره موضوع جابجایی پایتخت، افزود: قطعا سمنان می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی انتقال پایتخت باشد بنابراین نباید به آن‌ بی‌توجه بود.

مصطفی کواکبیان با اشاره به انتخاب وزرا و آغاز به کار دولت چهاردهم، گفت: معتقدم بعد از گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، باید تابوی انتخاب استاندار بومی در استان سمنان شکسته و یکبار این موضوع در استان تجربه شود که این هدف با وحدت همگان، شدنی و امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: وقتی از استاندار بومی صحبت می‌کنیم به معنای این نیست که آن فرد سمنانی باشد بلکه می‌تواند متعلق به هر نقطه‌ای از استان باشد و نکته دیگر اینکه اگر یک چهره بومی در راس استان قرار می‌گیرد معاونانش از درون استان انتخاب شوند و با این ساز و کار شاهد وحدت نقاط مختلف استان باشیم.

وی گفت: بحران آب در استان سمنان، مساله‌ای اساسی است که حیات در این استان را بطور جدی تهدید می‌کند بر همین اساس نباید از پیگیری طرح‌های بلندمدت و میان‌مدت در این خصوص غافل شد.

کواکبیان ناکافی بودن زیرساخت‌های استان در بخش راه‌ و نیز نرخ رشد پایین جمعیت در استان را از دیگر چالش‌های استان برشمرد و تصریح کرد: استان سمنان در سال‌های اخیر با مشکل تامین برق و گاز بویژه در بخش صنایع مواجه بوده است که لازم است این مساله نیز با طراحی پروژه‌هایی نظیر بهره‌مندی از انرژی خورشیدی در اولویت مسئولان قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha