همایش ملی ظرفیت‌های اقتصادی اقوام و عشایر ایران‌زمین در شهرکرد برگزار شد

شهرکردـ ایرناـ همایش ملی ظرفیت‌های اقتصادی اقوام و عشایر ایران‌زمین روز پنجشنبه با حضور فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی در شهرکرد برگزار شد

به گزارش ایرنا، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بهبود فضای کسب‌وکار در استان از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های بخش خصوصی است.

شهرام زارع فارسانی روز پنجشنبه در همایش ملی ظرفیت‌های اقتصادی اقوام و عشایر ایران‌زمین در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این اتاق در ۲ سال اخیر برای بهبود فضای کسب‌وکار در استان اقدامات مؤثر و شایسته‌ای شده است.

وی افزود: هیات نمایندگان و هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری برای پیش‌بُرد اهداف توسعه‌ای و تقویت فضای کسب‌وکار در استان آمادگی لازم را دارد.

زارع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری را سکاندار بخش خصوصی اعلام و تصریح کرد: گروه‌های مختلف برای تقویت حوزه اقتصادی و ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای استان بخش خصوصی را همراهی کنند.

فرماندار فارسان نیز گفت: جشنواره ملی اقوام و عشایر ایران‌زمین در فارسان از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد.

سید هادی صالحی تاکید کرد: در دومین جشنواره ملی اقوام و عشایر ایران‌زمین در فارسان سه بخش نمایشگاه با ۱۳۰ غرفه از استان‌های کشور، جشن‌های عمومی به‌منظور افزایش تبادل فرهنگی بین اقوام و عشایر و برگزاری ۱۰ همایش تخصصی عملیاتی شد.

وی افزود: دستاوردهای برگزاری جشنواره ملی اقوام و عشایر ایران‌زمین در فارسان نشان می‌دهد که می‌توان در تنگناهای از ظرفیت اقوام و عشایر کشور بهره‌گیری کرد.

صالحی تصریح کرد: در همین راستا دبیرخانه دائمی جشنواره ملی اقوام و عشایر ایران‌زمین در فارسان تشکیل و راه‌اندازی شده است.

وی یادآور شد: از ظرفیت‌های برگزاری جشنواره ملی اقوام و عشایر ایران‌زمین در فارسان برای تقویت حوزه اقتصادی فعالیت‌های مرتبط با اقوام و عشایر کشور بهره‌گیری می‌شود.

نماینده عشایر چهارمحال و بختیاری نیز گفت: عشایر ظرفیت بزرگی برای توسعه در بخش‌های مختلف دارند.

نوید غریب‌شاهی به نقش تولیدات و محصولات عشایر در ارتقای شاخص‌های اقتصادی اشاره و تاکید کرد: مناطق گردشگری عشایری، توسعه کشت گیاهان دارویی و پرورش زنبورعسل از مهم‌ترین ظرفیت‌های جامعه عشایری به‌شمار می‌رود.

وی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری می‌تواند برای برندسازی، تقویت زیرساخت‌های اقتصادی، ایجاد زنجیره‌های تامین و همکاری با سایر بخش‌ها از طریق شبکه‌سازی، زمینه صادرات محصولات، حمایت از راه‌اندازی تعاونی‌ها در جامعه عشایری نقش‌آفرین و حامی باشد.

نماینده اقوام عشایر عرب نیز گفت: دومین جشنواره اقوام ایران زمین که در شهرستان فارسان برگزار شد به لحاظ کیفیت در سطح بالایی بود که حتی بسیاری از کلان شهرها نیز توانایی برگزار کردن آن را نداشتند.

باسم حمادی تاکید کرد: ظرفیت‌های عشایر و اقوام در حوزه گردشگری مغفول مانده و این در حالی است که در ایران اقوام مختلف با شیوه زندگی جذاب و متنوع حضور دارند، ایران رنگین کمانی از خرده‌ فرهنگ‌ها با آداب و رسوم غنی است.

وی افزود: آسیب به صنعت گردشگری نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه عملکرد خوبی نداشته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز گفت: یکی از مشکلات حوزه عشایری و صنایع کوچک و متوسط در حوزه فروش است.

محمود نجفی‌عرب تاکید کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری می‌تواند تاسیس شرکت‌هایی برای تقویت حوزه صادرات و فروش محصولات و تولیدات عشایری را در دستور کار قرار دهد.

محمود نجفی‌عرب تصریح کرد: وزیران اختیارات خود در حوزه دولتی را به مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان‌ها واگذار ‌وبدنه ستادی خود را کوچک کنند تا بتوان به شکوفایی دست یافت.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان نیز گفت: دولت باید در برنامه‌های خود از اقوام و عشایر کشور حمایت کند.

فرج‌الله معماری تاکید کرد: زاگرس‌نشینان در انقلاب اسلامی و دوران دفاع‌مقدس حق بزرگی بر گردن نظام جمهوری اسلامی دارند و امیدوارم رییس‌جمهور صدای زاگرس‌نشینان را از شهرکرد بام ایران بشنود.

وی افزود: عشایر با تمدن و سابقه‌ای چندهزارساله ریشه ایران و جزو شاخص‌های امنیت، توانمندی اقتصادی، پشتوانه فرهنگ کشور هستند.

به گزارش ایرنا، دومین جشنواره ملی اقوام و عشایر ایران‌زمین از ۲۳ تا ۳۰ شهریورماه جاری به میزبانی فارسان چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha