۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳
کد خبر: 83341005
T T
۰ نفر

اردوغان: از خرید اس 400 روسی صرف نظر نمی کنیم

۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳
کد خبر: 83341005
اردوغان: از خرید اس 400 روسی صرف نظر نمی کنیم

تهران - ایرنا - «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه امروز (سه شنبه) پس از ادای نماز عید فطر اعلام کرد که آنکارا از خرید سامانه روسی "اس 400" کوتاه نمی آید و در این زمینه جدی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان که در مسجد "چاملیجا" در استانبول صحبت می کرد افزود: ما برای خرید سامانه آمریکایی "پاتریوت" آمادگی داریم اما آمریکایی ها تاکنون پیشنهاد مناسبی در این باره ارائه نداده اند.
وی افزود: ما در این مساله اصل سود دوطرف در تجارت بین الملل را در نظر می گیریم و اگر این مورد تحقق نیابد مجبوریم هرچه می خواهیم بخریم.
اردوغان گفت: علاوه بر این ما با طرف روس توافقنامه ای را در این باره امضا کرده ایم که قصد نداریم از آن کوتاه بیایم.


اشتیاق ترکیه برای خرید سامانه روسی اس ۴۰۰ و امضای قرارداد با طرف روس تبدیل به عامل اصلی اختلاف میان آنکارا و واشنگتن شده است، کاخ سفید اعلام کرده بود در صورت خرید این سامانه، ترکیه را تحریم می کند.
واشنگتن مدعی است این سامانه دیوار دفاعی تسلیحات ناتو را آسیب پذیر می کند.
یک مقام پنتاگون نیز چندی پیش گفته بود اصرار آنکارا برای خرید اس -۴۰۰ به قیمت حذف ترکیه از لیست مشارکت در پروژه اف -۳۵ آمریکایی تمام می‌شود.
پایگاه خبری "میدل ایست آی" نوشت، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با تشکیل کارگروهی برای خرید همزمان سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه و جنگنده های اف ۳۵ از امریکا توسط آنکارا توافق کرده است.
این پایگاه خبری افزود که ترامپ پیشنهاد تشکیل کارگروه فنی با ترکیه را پذیرفته است. این کارگروه برای رفع نگرانی های واشنگتن در مورد خرید سامانه اس ۴۰۰ ساخت روسیه توسط ترکیه است.
رییس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ادلب و سوریه اشاره کرد و گفت: ترکیه درباره ادلب، منبج و شرق فرات با همه طرف های مرتبط مذاکره می کند اما مواضع ما در این باره ثابت است و تغییر نمی کند.
وی با ابراز تاسف درباره حمایت امریکا از "گروه های تروریستی" در سوریه افزود: واشنگتن همچنان حمایت تسلیحاتی و مالی خود از "گروه های تروریستی" در این کشور را ادامه می دهد.
خاورم **۹۲۰۸**۲۰۴۰

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha