بهره‌مندی از سیره رسول‌الله (ص)مختص همه انسانهاست

قم - ایرنا - کارشناس مسائل مذهبی، گفت:‌ حضرت محمد(ص) پیامبر همه مردم در همه زمان‌ها هستند و بهره‌گیری از سیره ایشان مختص مسلمانان نیست و همه انسان‌ها با الگو گرفتن از آن می‌توانند به سعادت خویش دست یابند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ بر اساس آیات قرآن کریم، سراسر زندگی رسول اکرم(ص)‌برای همه مردم الگو و سرمشق است و هر انسانی می‌تواند با بهره‌گیری از این فیض نورانی به سعادت دنیا و آخرت دست یابد.

وی افزود:‌ حضرت محمد (ص)‌با تأکید بر تبعیت از قرآن کریم و اهل‌بیت(ع)،‌ نسخه شفابخش بشریت را ارائه کردند که توجه به آن در همه زمان‌ها و مکان‌ها می‌تواند راهگشای انسان‌ها باشد.

وی ادامه داد: در زندگی فردی و اجتماعی رسول اکرم(ص)‌بهترین الگوها برای پیشرفت مردم و جوامع وجود دارد که نمونه‌ای از آن در تاکید ایشان بر علم‌آموزی قابل‌ مشاهده است.

قاسمی نیا گفت:‌ حضرت محمد(ص) همواره به دنبال آن بودند که مردم را از جهل و نادانی نجات دهند،‌ حضرت علی(ع) که شاگرد برجسته پیامبر اکرم(ص)هستند، ایشان را به‌عنوان طبیبی معرفی می‌کنند که به دنبال بیماران می‌رفتند تا بیماری آنان را رفع کنند.

وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص)‌ در جامعه و میان مردم بودند و در بین افراد دور و نزدیک حضور می‌یافتند و افرادی که در معرض آسیب بودند را درمان می‌نمودند.

وی ادامه داد: آن حضرت  همچون طبیبی بودند که توقف نداشتند و با حضور در میان مردم در پیشگیری از بروز آسیب‌ها در جامعه تلاش فراوانی می‌کردند.

این کارشناس مذهبی گفت: پیامبر اعظم(ص) برای مساله سوادآموزی اهمیت خاصی قائل بودند و نقل‌شده است که در برخی از جنگ‌ها، مشرکان اسیرشده در برابر آموزش سواد به مسلمانان آزاد می‌شدند.

وی بیان کرد: در سیره رسول‌الله(ص)‌ علم‌آموزی دارای جایگاه بسیاری بالایی بود و ایشان در تمام مراحل حیات بابرکت خود به دنبال مبارزه با جهل در میان مردم بودند. همچنین خوش‌رفتاری با خانواده بسیار برجسته بود و ایشان همواره نسبت به خدمت کردن به خانواده توصیه می‌کردند و می‌فرمودند؛ به خانواده خدمت نمی‌کند مگر صدیق و شهید و کسی که خداوند برای او خیری را خواسته است.

قاسمی نیا گفت: امروز نیز باید از سیره حضرت محمد(ص) برای تحکیم بنیان خانواده استفاده کرد و اجازه نداد برخی ناهنجاری‌ها و توطئه دشمنان،‌ محوریت خانواده در جامعه اسلامی ما را سست کند.

حضرت محمد(ص) در ۱۷ ربیع‌الاول عام‌الفیل در شهر مکه چشم به جهان گشود؛ پدر پیامبر(ص)، عبدالله فرزند عبدالمطلب و مادرش آمنه دختر وهب و هر دو از قبیله بزرگ قریش بودند؛ آن حضرت در سن ۴۰ سالگی به مقام رسالت رسیدند و به مدت ۲۳ سال عهده‌دار امر رسالت و نبوت بودند؛ پیامبر اعظم(ص) در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری قمری و در سن ۶۳ سالگی از دنیا رفتند.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha