۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۲۳
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 83817593
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشاورزی موتور اصلی محرک توسعه میاندوآب است

مهاباد- ایرنا- سرپرست فرمانداری میاندوآب با اشاره به اینکه دشت حاصلخیز این شهرستان دارای ظرفیت‌های بالایی است، گفت: باید از ظرفیت‌های بخش کشاورزی میاندوآب در راستای توسعه و شکوفایی منطقه بهره‌گیری شود.

حسام شیرازه ‌محبت عصر روز چهارشنبه در دیدار مدیر و جمعی از کارکنان جهاد کشاورزی میاندوآب که به مناسبت آغاز هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: این ظرفیت‌ها در زمینه تولید و عرضه نهال، توسعه پرورش نژاد اصیل "گوسفند قزل"، معرفی و ترویج کشت محصولات سود آور نظیر پسته، توسعه مجتمع شیلات "فسندوز"‌ و توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای قابل توجه است.

وی با اعلام آمادگی همه جانبه، در راستای پیگیری و رسیدگی به مسایل و مشکلات بخش کشاورزی و رفع نیازهای کشاورزان افزود: دستگاه‌های اجرایی باید در جهت رفع مسایل و مشکلات مردم تعامل و همکاری بیشتری باهم داشته باشند.

سرپرست فرمانداری میاندوآب بیان کرد: خرد شدن اراضی کشاورزی، توجیه اقتصادی اکثر طرح‌های کشاورزی را از بین می‌برد از این‌رو باید با تمام توان از تفکیک و تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری شود.

"شیرازه‌ محبت" بر لزوم عملیاتی شدن همه تعهدات ستاد احیای دریاچه ارومیه در قبال کاهش حق‌آبه بخش کشاورزی میاندوآب در راستای تقویت زیرساخت‌ها گفت: بخش ترویج و آموزش کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی میاندوآب باید در جهت تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه و صنعتی تلاش مضاعفی کند.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها، مسایل و مشکلات، عملکرد و فعالیت‌های شاخص بخش کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: با وجود محدودیت در منابع آبی، کاهش حق آبه شهرستان در پی اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در چند سال اخیر، با تلاش و کوشش شبانه‌روزی پرسنل خدوم جهاد کشاورزی و کشاورزان زحمتکش، تولید سالانه محصولات کشاورزی از ۷۲۰ هزار تن به نزدیک یک میلیون تن افزایش یافته است.

علی دیانتی با اشاره به توسعه سیستم‌های آبیاری نوین از چهار هزار هکتار به هشت هزار و ۶۰۰ هکتار، افزود: میاندوآب با وجود ۸۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار دیم در تولید نهال، شیر، علوفه و زراعت چوب دارای برند ملی و منطقه‌ای است.

وی بیان کرد: در حوزه دام، این شهرستان با دارا بودن ۷۳ هزار و ۳۹۹ رأس دام سنگین و ۴۳۵ هزار دام سبک با تولید سالانه ۱۱۵ هزار تن انواع محصولات دامی، یکی از قطب‌های مهم دامپروری استان آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود که با راه‌اندازی واحدهای تبدیلی و تکمیلی نظیر کشتارگاه مرغ و قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت قرمز ارزش افزوده به بخش کشاورزی بازگشته است.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر توسعه و ترویج کشت نشایی محصولات بهاره با نیاز آبی بالا از جمله چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز و ذرت جهت کاهش مصرف آب کشاورزی، کاهش هزینه‌های کارگری، وجین و کنترل علف‌های هرز در دستور کار جهاد کشاورزی میاندوآب قرار گرفته‌است.

"دیانتی" با بیان اینکه جهت تحقق شعار سال "جهش تولید" باید همه دستگاه‌های اجرایی همسو و هم راستا با یکدیگر عمل کنند، اظهار داشت: تأمین زیرساخت‌ها، همکاری، مشارکت و تعامل سازنده نهادها و ارگان‌های دخیل در امر تولید از جمله جهاد کشاورزی، اداره امور منابع آب، بانک‌های عامل، کارخانجات و مراکز تولید، تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی به ویژه شرکت توزیع فرآورده‌های نفتی جهت تداوم و پایداری تولیدات کشاورزی ضروری است.

وی افزود: گردش مالی و اقتصاد شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است از این رو ایجاد اشتغال در سایر حوزه‌های صنعت، معدن و گردشگری می‌تواند از فشار مضاعف وارد به بخش کشاورزی بکاهد و موجب برقراری تعادل زیست محیطی به‌ویژه در راستای احیای دریاچه ارومیه شود. 

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب همچنین عدم تامین آب مورد نیاز جهت تاسیس و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و طرح‌های کشاورزی و اعتبار مورد نیاز برای توسعه پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی به‌ویژه سیستم‌های نوین آبیاری، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به ویژه صنایع چوب و کارخانجات کنسانتره میوه را از مشکلات عمده بخش کشاورزی این شهرستان برشمرد.

در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی ( ره) جهاد سازندگی تاسیس شد و به همین مناسبت همه ساله از ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه، "هفته جهاد کشاورزی" نامگذاری شده‌است.

شعار امسال هفته جهاد کشاورزی "کشاورزی، جهش تولید و امنیت غذایی" است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha