همیشه از جاده‌های فرعی زودتر به مقصد نمی‌رسید

شاهرود - ایرنا - انتخاب مسیرهای فرعی در حوزه استحفاظی شرق استان سمنان از سوی برخی رانندگان کم تجربه و جوان به منظور زود رسیدن به مقصد از مسیر کوتاه‌تر با افزایش سرعت بیش از حدمجاز همراه می شود و همواره مخاطرات زیادی برای خانواده‌ها به وجود می‌آورد.

به گزارش ایرنا، جاده‌های کویری به واسطه مسافت زیاد بین روستاها و شهرهای مسیر و خستگی بیش از حد رانندگی، برخی از رانندگان را به استفاده از مسیرهای فرعی کوتاه‌تر تحریک می‌کند، سالانه اغلب حوادث جاده‌ای منجر به فوت به دلایل بسیاری از جمله خلوتی و کم تردد بودن در این مسیرهای کم عرض فرعی رخ می‌دهد.

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان در مسیر رفت و آمد جاده سراسری تهران- مشهد و همچنین استان‌های جنوبی و شمالی کشور با وسعت سرزمینی ۵۴ هزار کیلومتر مربعی و راه‌های فرعی و اصلی زیادی که دارد سالانه در ایام نوروز و تابستان مسافران، گردشگران و طبیعت گردان زیادی را به واسطه جاذبه‌های گردشگری از جمله حیات وحش پارک ملی توران، جنگل‌های هیرکانی ابر و امامزادگان و همچنین تنوع اقلیمی کویری، کوهستانی، جنگل و چشمه ها و آبشارها در نقاط مختلف به خود جلب می‌کند که راه‌های فرعی آن به دلیل کوتاهی مسیر در رسیدن به مقصد بیشتر مورد علاقه و استفاه رانندگان قرار می گیرد.

خطر مسیرهای فرعی در شب بیشتر می شود

فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود در این راستا به خبرنگار ایرنا گفت: برخی رانندگان و مسافران راه‌های فرعی را برای مقاصد خود انتخاب می کنند در حالی که راه‌های اصلی برای رسیدن به مقصد ایمن تر هستند.

سرهنگ علی کریمی افزود: در تعطیلات نوروزی سفر در جاده‌ها به اوج خود می رسد، حجم  رفت و آمد خودروهای سبک و سنگین نکات ویژه‌ای در رانندگی برای آسایش و راحتی بیشتر به کمک می‌طلبد.

وی با بیان اینکه باتوجه به عبور احشام مانند شتر و حیوانات حیات وحش در این منطقه حاشیه کویر در شب‌ها گاه باعث حوادث رانندگی می‌شود، تاکید کرد: جاده‌های فرعی در شهرستان شاهرود برای رسیدن به شهرهای مقصد مسافران جایگزین مناسب برای رانندگی به ویژه در شب نیست.

به گفته وی، برخی رانندگان کم تجربه و جوان بدون توجه به نکات ایمنی راه‌های فرعی را که به ظاهر کوتاهتر است، جایگزین مسیرهای اصلی می کنند که این امر حوادثی را رقم می زند.

همیشه از جاده‌های فرعی زودتر به مقصد نمی‌رسید

احتمال بیشتر حوادث رانندگی در راه‌های فرعی با عرض و شانه خاکی کم

فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه جاده‌های فرعی طرود به اصفهان، یزد و جنوب کشور و همچنین راه‌های بیارجمند به کاشمر و بِردِسکَن به استان خراسان رضوی در این شهرستان کم عرض است و شانه خاکی کمتری دارد و در بیشتر نقاط دو طرفه است، ابراز داشت: احتمال خطر و رخداد حوادث رانندگی در راه‌های فرعی بیشتر از مسیرهای اصلی و یکطرفه است.

کریمی اظهار داشت: علائم هشداری، تابلوهای راهنمایی، رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی، احترام به قوانین، توجه به جلو ، توانمندی در کنترل خودرو همچنین توجه به هشدارهای کارشناسان پلیس، راهداری و امدادی  می تواند سفر ایمنی را با کاهش حوادث احتمالی رانندگی در جاده‌ها  برای مسافران به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: اطمینان از سلامت خودرو، همراه داشتن آذوقه و تجهیزات مورد نیاز خودرو در جاده‌های کویری که مسافت بین شهرها و روستاها طولانی‌تر از جاده‌های شمال کشور است ضروری و اجتناب ناپذیر است.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان هم در این راستا گفت: راه‌های فرعی مشخصات راه‌های شریانی و اصلی را ندارند، کم عرضی راه و شانه های خاکی آن، خط کشی‌ها، علایم هشداری و تابلوهای راهنمای کمتر نسبت به راه‌های اصلی، از مشخصه‌های راه‌های فرعی است.

سید علی موسوی با بیان اینکه در راه‌های فرعی نبود دوربین های نظارتی، خلوت و مستقیم بودن جاده‌های کویری برای رانندگان جوان و کم تجربه و ناآشنا گول زننده است، ادامه داد: ترمیم و بهسازی و لکه گیری، کاهش شکست‌های آسفالت و بعد مسافت بین روستاها و شهرهای مسیر نیز از عوامل موثر بر افزایش سرعت غیرمجاز و بروز حوادث ناگوار رانندگی در جاده های فرعی بشمار می‌رود.

موسوی افزود: در جاده‌های کویری و فرعی رانندگان کم تجربه و ناآشنا در مسیرهای مستقیم با سرعت بیش از حد در رسیدن ناگهانی به قوس‌های جاده یا پل‌ها که برای سرعت‌های مطمئنه طراحی شده است، غافلگیر می شوند و ناتوانایی آنان در کنترل خودرو باعث حوادث ناخوشایندی می‌شود.

افزایش ۲۵ درصدی نصب علائم و تابلوهای هشداری 

وی با اشاره به اینکه امسال نصب علائم و تابلوهای هشداری در جاده‌های فرعی شهرستان شاهرود و میامی ۲۵درصد افزایش یافت، تاکید کرد: سرقت تابلوها در مسیرهای کم تردد توسط سارقان از عوامل مهم کاهش تابلوهای هشداری و علائم محسوب می‌شود.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان گفت: ۱۳ گروه راهداری در راه‌های وسیع شرق استان سمنان مشغول پایش و خدمت رسانی به رانندگان و مردم هستند.

همیشه از جاده‌های فرعی زودتر به مقصد نمی‌رسید

موسوی ابراز داشت: راه فرعی طرود به شاهرود و دامغان و همچنین بیارجمند بردسکن و کاشمر در برخی نقاط فاقد پوشش تلفن همراه است و برای گذر شبانه خودروها که احتمال حوادث و برخورد با احشامی نظیر شتر و حیات وحش حفاظت شده وجود دارد، مناسب به نظر نمی‌رسد.   

وی با اشاره به اینکه سه کیلومتر از راه ۷۳کیلومتری بیارجمند به چاه جام و طرود آسفالت نیست، اظهار داشت: رانندگان هرگز از این راه فرعی نیمه تمام برای گذر در این روزها استفاده نکنند.

موسوی با بیان اینکه راه‌های شریانی و اصلی در هر ۳۰کیلومتر دارای یک مجتمع خدمات رفاهی بین راهی است، تاکید کرد: در این مجتمع ها بهسازی سرویس‌های بهداشتی انجام شد و کیفیت خدمات نظارت و رصد می‌شود.

وی ابراز داشت: در بسیاری از این مجتمع ها امکان استفاده از اتاق، حمام و نمازخانه، اسکان موقت برای رانندگان وجود دارد تا خستگی راه را از تن بیرون کنند.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان به رانندگان و مسافران توصیه کرد باتوجه به امکانات بهتر راه‌های شریانی و اصلی که نیروهای امدادی، پلیس، پوشش شبکه تلفن همراه و نیروهای راهداری در آن حضور دارند را جایگزین راه‌های فرعی کنند.

استقرار آمبولانس‌های اورژانس شاهرود در هر ۳۵ کیلومتر از جاده‌ اصلی 

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم در این خصوص  گفت: یک دستگاه آمبولانس اورژانس برای آرامش بیشتر مسافران نوروزی و تسریع در امدادرسانی به مصدومان حوادث احتمالی در طرح نوروزی در هر ۳۵ کیلومتر در حاشیه جاده‌ اصلی مستقر است.

فرحناز جان محمدی با بیان اینکه شهرستان شاهرود در مسیر جاده سراسری تهران- مشهد قرار دارد، افزود: تسریع رسیدگی به مصدومان احتمالی حوادث جاده‌ای نوروز امسال با اجرای این طرح اورژانس پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح نوروزی اورژانس از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد، تاکید کرد: بالگرد اورژانس هوایی ۱۱۵ شاهرود هم در نوروز امسال در پایگاه امداد جاده‌ای فراش آباد برای کاهش تلفات احتمالی حوادث جاده ای مستقر است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: اتوبوس آمبولانس اورژانس با ۱۳ تخت و  دو کارشناس در کمپ الغدیر میدان ورودی شهر شاهرود به عنوان پایگاه سلامت سیار و همچنین برای پوشش حوادث احتمالی پرتلفات مستقر شد.

جان محمدی از مسافران نوروزی خواست رعایت نکات بهداشتی، همراه داشتن داروهای تخصصی مورد نیاز به اندازه کافی و توجه به توصیه های کارشناسان در سفرهای نوروزی را مورد توجه قرار دهند که این امر باعث امنیت خاطر و لذت بیشتر از این فرصت خواهد شد.

وی ادامه داد: تعداد ۱۷۴ کارشناس فوریت‌های پزشکی شاهرود در چهار پایگاه شهری و ۱۶ پایگاه جاده ای برای خدمت رسانی و آرامش مردم در آمادگی کامل بسر می‌برند.

محورهای ارتباطی استان سمنان که بخشی از جاده سراسری تهران به مشهد محسوب می شود، یکی از پرترددترین راه‌های عبوری کشور است. براساس آمار سالانه حدود ۲۰ میلیون تردد در این مسیر انجام می شود و حوادث مختلفی نیز در آن روی می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha