مجوز اعطای "دانش بنیان نوع ۳" به مدیران پارک‌های علم و فناوری واگذار شود

تهران- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آمار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواست مجوز اعطای دانش‌بنیان های نوع ۳ را به مدیران پارک‌ها واگذار کند.

علی خیرالدین در نشست روسای پارک های علم و فناوری کشور، ماموریت اصلی این معاونت را تاکید بر تعامل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شبکه سازی آنها دانست و افزود: حمایت از توسعه کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه ها، حمایت از توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری با محوریت پارک های علم و فناوری، هدایت پژوهشگاه ها به سمت پژوهش و توسعه فناوری های مساله محور و تقاضامحور، شبکه سازی در زیست بوم نوآوری وزارت علوم و پیوند آن به بازیگران کلیدی ملی و بین المللی و طراحی و پایش نظام ملی نوآوری با تمرکز بر زیست بوم نوآوری از راهبردهای این معاونت است.

وی با تاکید بر تاسیس پردیس‌های مشترک بین پارک‌های علم و فناوری با همکاری یک سازمان دیگر یا دانشگاه ها گفت: اکنون ۲ پردیس مشترک ایجاد شده است؛ یکی دانشگاه یزد با مشارکت پارک علم و فناوری یزد و دیگری داروسازی ثامن با مشارکت پارک خراسان رضوی است. حداقل مدت همکاری ۳۰ سال و حداکثر ۹۹ سال است. پردیس مجموعه ای وابسته به پارک خواهد بود و مجوز آن به نام پارک صادر می شود.

معاون فناوری وزارت علوم با بیان اینکه طرح ملی ترویج کارآفرینی شامل چند مرحله است، اظهار داشت: مرحله نخست تخصیص یک میلیون تومان اعتبار به هر دانشجو برای شرکت در دوره های آموزشی و مهارت کارآفرینی مقدماتی است. در مرحله دوم هر دانشجو می تواند از ۵ میلیون تومان تسهیلات صندوق رفاه برای شرکت در دوره های آموزشی بهره مند شود.

برنامه های وزارت علوم برای پارک های علم و فناوری
خیرالدین درباره برنامه های متنوع وزارت علوم برای پارک ها خاطرنشان کرد: برای پارک ها، طرح های جریان ساز، فرصت فناورانه، خبرگان فناوری، دستیار فناوری و تور فناورانه را برنامه ریزی کرده ایم و تاکید داریم فناوری های در سطح آمادگی (TRL) یک تا چهار در دانشگاه ها و سطوح آمادگی پنج تا هشت در پارک های علم و فناوری انجام شود.

وی افزود: طرح دستیار فناوری نیز شامل یک دوره زمانی ۶ ماهه کار دانشجویی در شرکت های فناور و دانش بنیان است که توسعه همکاری متقابل پارک ها با دانشگاه، ارتقای توان پاسخگویی دانشگاه با نیاز جامعه و مهارت آموزی دانشجویان را تبیین می کند.

وی بر تاسیس دفتر مالکیت فکری و انتقال فناوری در دانشگاه ها تاکید کرد.

خیرالدین درباره طرح میزبانی از دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه ها در صنایع و پژوهشگاه‌ها گفت: این کار در پژوهشگاه نفت آغاز شده است. طرح تانا به معنای توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها و سامانه نان (سامانه ایده ها و نیازها) از دیگر برنامه های این معاونت است، شبکه سازی و تقویت دیپلماسی بین المللی و تاسیس پارک علم و فناوری بین المللی به دلیل تقاضاهای زیاد کشورهای همسایه برای توسعه روابط بین الملل مد نظر است که امید است با گرفتن زمینی در تهران آن را تاسیس کنیم.

وی درباره کارایی سامانه نان اظهار داشت: در این سامانه ۲۸۰۰ نیاز ثبت شده و بر اساس بند ۵ تبصره ۹ بودجه یک درصدی که دستگاه ها باید برای پژوهش هزینه کنند، باید قبلا نیاز پژوهشی را در سامانه ثبت کرده باشند.

سامانه سدف برای اطلاعات پارک ها
معاون فناوری وزارت علوم سامانه داده ها و فرایندهای پارک و مراکز رشد (سدف) را برای دسترسی به اطلاعات پارک ها معرفی کرد و گفت این سامانه نیز به زودی راه اندازی می شود.  

وی درباره تشکیل زیست بوم ناحیه نوآوری گفت: تشکیل این زیست بوم بر اساس تفاهم نامه چهارجانبه بین شهردار، شورای شهر، معاونت علمی ریاست جمهوری و معاونت علمی و فناوری وزارت علوم ممکن است که اکنون زیست بوم ناحیه نوآوری شریف راه افتاده است.

آمار و ارقام پارک‌ها، شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور

خیرالدین در مورد آمار پارک های علم و فناوری و واحدهای فناور گفت: امروز ۴۹ پارک علم و فناوری، سه پردیس فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد، ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور در پارک ها وجود دارد که ۶۵۰۰ شغل ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین ۲۸ پارک استانی در قالب ۶ منطقه فناوری وجود دارد، پنج پارک دستگاهی، یک پارک خصوصی، سه پارک وابسته به جهاد دانشگاهی داریم. از این تعداد ۱۱ پارک متعلق به وزارت علوم و دانشگاه آزاد است.  

معاون وزیر علوم در مورد آمار واحدهای فناور توضیح داد: ۲ هزار و ۸۴۹ هسته فناور، ۶ هزار و ۱۹۱ شرکت فناور غیردانش بنیان مستقر و هزار ۶۶۴ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک های دانشگاهی مربوط به وزارتخانه وجود دارند. جمع کل واحدهای فناور مستقر (هسته های فناور و شرکت ها) ۱۰ هزار و ۷۰۴ شرکت و فناوران شاغل در این شرکت ها ۶۵ هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان نوپا ۲ هزار و ۳۵۷ شرکت و تعداد شرکت های دانش بنیان تولیدی ۴ هزار و ۲۷۵ شرکت است و کل شرکت ها ۶ هزار و ۶۳۲ شرکت است.

خیرالدین از سورنا ستاری معاونت علمی ریاست جمهوری خواست ارزیابی شرکت های دانش بنیان به پارک ها واگذار شود.  

وی گفت: اگر معاونت علمی مجوز اعطای شرکت دانش بنیان نوع ۳ را به پارک های علم و فناوری بدهد، مشروط بر اینکه ظرف سه ماه ارزیابی سامانه معاونت علمی را کامل کنند، در این صورت ۲۵ درصد واحدهای فناور به دانش بنیان تبدیل شده و شرکت های دانش بنیان پارک‌ها دو برابر شده و به ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت می رسد.

تخصیص بودجه ۱۰۰ درصدی سال ۱۴۰۰

خیرالدین با معرفی مدیران جدید برخی پارک های علم و فناوری در مورد بودجه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: بودجه این معاونت از اعتبارات ردیف اسنادی ۱۱۳۵۴۵ در مجموع ۱۲۶ میلیارد تومان بود؛ از این میزان حدود ۱۱ درصد تا مهر ماه تخصیص داده شده بود که با پیگیری فراوان تا آخر سال به ۱۰۰ درصد رسید و طی چهار مرحله به پارک ها داده شد.

وی توضیح داد: معاونت در مرحله اول تاریخ ۲۸ دی ماه ۶ میلیارد و ۷۲۵ میلیون تومان بودجه داشت که ۵ میلیارد تومان به پارک ها و بقیه با مراکز رشد تخصیص داده شد. در مرحله دوم تاریخ ۷ اسفند ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه داشتیم که ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به پارک ها، ۵ میلیارد تومان به مراکز کارآفرینی و بقیه به مراکز رشد داده شد. در مرحله سوم  از  ۱۳ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان بودجه، ‌ ۱۲ میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان به پارک ها، ۴۵۰ میلیون تومان به مراکز رشد و ۴۰۰ میلیون تومان به مراکز کارآفرینی داده شد. همچنین در مرحله چهارم در ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ مبلغ  ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بودجه تخصیص داده شد که ۱۰ میلیارد تومان به پارک ها و حدود ۴۰۰ میلیون تومان به مراکز رشد داده شد.

خیرالدین نتیجه گیری کرد: در مجموع ۳۰ میلیارد تومان به پارک های علم و فناوری، ۷ میلیارد تومان به مراکز رشد و ۶ میلیارد تومان به مراکز کارآفرینی تخصیص داده شد.

وی یادآور شد: همچنین این معاونت از ردیف متفرقه ۵۳/۷۵۰۰۰ نیز ۷۶ میلیارد تومان بودجه داشت که برای آن موافقت نامه ای در اردیبهشت ماه مبادله شده بود. از این ردیف بودجه تا آخر سال ۱۵ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد که بر اساس موافقت نامه بین پارک های علم و فناوری توزیع شد.

وی تاکید کرد: پارک های علم و فناوری باید برنامه داشته باشند و معاونت بر اساس برنامه بودجه را بین پارک ها توزیع خواهد کرد.

رویداد تانا؛ برای توسعه زیست بوم نوآوری در استان ها برگزار می شود                                                                                            

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم نیز در این نشست با تشریح نظام ملی نوآوری و اشاره به مشارکت نهادهای مختلف در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان اظهار داشت: دانشگاه، بانک و نهاد سیاستگذار در تعامل و ارتباط با هم در مجموع نظام نوآوری را شکل می‌دهند تا در نهایت خلق ثروت، رفاه اجتماعی و توسعه پدید آید.
مصطفی صفدری رنجبر افزود: تعدادی از بازیگران نظام ملی نوآوری شامل دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و بنگاه های اقتصادی هستند و در این بین پارک های علم و فناوری دانشگاه ها و پژوهشگاه ها را به بنگاه ها وصل می کنند.

وی کارکردهای پارک ها در نظام ملی نوآوری را گسترده دانست و گفت: ارتقای فناوری، تحقیق و توسعه، تولید و عرضه محصول، انتقال و اشاعه فناوری از جمله کارکردهای پارک هاست و از نظر عملکردی به عنوان ورودی یا زیرساخت نظام ملی نوآوری عمل می‌کنند.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: پارک ها در دنیا فقط برای تجاری سازی دستاوردها نیستند و نسل چهارم و پنجم پارک های علم و فناوری که پارک های کنونی هستند می توانند شبکه نواوری را به صورت منطقه ای یا استانی ایجاد کنند.

صفدری رنجبر به طرح تانا اشاره کرد و گفت: این طرح با نام کامل توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها با هدف شبکه سازی و بهم رسانی نقش آفرینان مختلف اکوسیستم نوآوری در هر استان با محوریت پارک های علم و فناوری اجرا می شود.

وی افزود: هر پارک علم و فناوری باید یکبار رویداد تانا را برکزار کند که رویدادی یک روزه نیست و پیش رویداد و پس رویداد نیز برای آن در نظر گرفته شده است. جلسات هم فکری و هم اندیشی پس از رویداد و پیگیری تفاهم نامه ها و قراردادها از دیگر فعالیت های مهم بعد از رویداد تانا خواهد بود. در واقع طرح تانا رویدادی برای توسعه زیست بوم نوآوری در استان هاست.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم درمورد راه اندازی سامانه نپفاد هم گفت: پایش، نوآوری، فناوری و اشتغال دانش بنیان توسط این سامانه انجام می شود. پایش مستمر، متوازن و برخط عملکرد نقش آفرینان مختلف برای پیشبرد نظام ملی نوآوری بسیار مهم است.

در ادامه این نشست نیز خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن نتیجه گیری و تاکید بر ارتباط مستمر پارک های علم و فناوری شهرهای مختلف با استانداری ها و ضرورت هم افزایی بین نهادهای مختلف از جلسه ای با مسوولان دانشگاه پیام نور برای رایزنی در مورد استفاده از فضاهای آموزشی این دانشگاه در راستای تبدیل آنها به مراکز رشد با مشارکت پارک ها خبر داد و گفت: قرار شده با همکاری پارک های دانشگاهی یا استانی در این فضاها پارک تاسیس شود تا هم شرکت ها و هم واحدهای فناور در این محل مستقر شوند.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور یک میلیون و ۳۴۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده دارد که اکثرا خالی و قابل استفاده است.   

اعطای مجوز شرکت دانش بنیان نوع ۳ با مجوز روسای پارک‌های علم و فناوری                                                                               

رییس شهرک علمی صنعتی اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر انجام شبکه‌سازی در پارک‌های علم و فناوری گفت: اعطای تسهیلات بیش از این مفید نیست و باید بتوانیم سهم شرکت‌ها را از بازار تخصیص دهیم.

جعفر قیصری در ادامه به فرایند ارزیابی و صدور مجوز شرکت های دانش بنیان در این پارک اشاره کرد و گفت: اهداف ارزیابی واحدهای فناور در پارک ها شامل ثبت روند رشد و ارتقای واحدها، تعیین اعتبار واحد فناور، بهبود و توسعه خدمات و تعیین وضعیت ادامه حضور آنهاست.
به گفته قیصری گروه بندی واحدهای فناور در شهرک علمی صنعتی اصفهان در ابتدای هر سال بر اساس گردش مالی گروه بندی می شوند. امتیازات شرکت ها نیز بر اساس مولفه های مختلف شامل دستاوردها، فعالیت ها، برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی، تعامل با پارک و واحدها مستقر انجام می شود که برای هر کدام شاخص هایی تدوین شده است.

وی تاکید کرد: برای اجرای این فرایند که فرایندی طولانی هم هست‌ بعد از ارزیابی وضعیت شرکت نسبت به سال قبل سنجیده و رتبه شرکت مشخص می شود و رتبه شرکت ها در اعطای تسهیلات مهم است.

رییس شهرک علمی صنعتی اصفهان همچنین گفت: اکنون ۲۱۰ شرکت مستقر در شهرک مجوز دانش بنیان دارند که امتیاز آنها بین ۵۳ تا ۹۶ است و ۱۳۰ شرکت هم داریم که وضعیت مناسبی از جهت امتیازها و فناوری تولیدکرده دارند ولی مجوز دانش بنیان ندارند. علاوه بر آن ۲۳ شرکت بدون مجوز دانش بنیانی ۸۰ امتیاز، ۴۰ شرکت بدون مجوز دانش بنیانی امتیازی بین ۷۰ تا ۸۰ امتیاز و ۵۸ شرکت بدون مجوز بین ۶۰ تا ۷۰ امتیاز کسب کرده اند.

قیصری خاطرنشان کرد: مطابق آیین نامه شرکت های دانش بنیان سال ۱۴۰۰ ارزیابی برای صدور مجوز دانش بنیان نوع ۳ برای واحدهای فناور مستقر در پارک ها که در مسیر تکمیلی فناوری هستند ممکن است توسط پارک ها انجام شود و در این صورت کمک زیادی به این شرکت ها می شود.

نشست روسای پارک های علم و فناوری کشور روز دوشنبه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری رییس جمهور در وزارت علوم برگزار شد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha