مرمت حریم بنای دوره خوارزمشاهیان در فرومد میامی آغاز شد

شاهرود - ایرنا - مسئول نمایندگی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میامی گفت: مرمت و سامان‌دهی حریم مسجد جامع تاریخی ۷۰۰ ساله فرومد در این شهرستان آغاز شد.

سید محمدصادق رضویان روز یکشنبه به رسانه ها اعلام کرد: مرحله جدید مرمت مسجد جامع فرومد با اجرای سامان‌دهی حریم درجه یک این بنای تاریخی، اجرای کف فرش سنگی، آب‌راه، دفع و اصلاح شیب معبر مجاور و اصلاح ناودان‌های بنا آغاز شد.

وی افزود: جداره‌ سازی داخلی مسجد، اجرای کاه‌گل، بندکشی، اجرای رخ‌بام آجری، سامان‌دهی محوطه غربی شامل برداشت نخاله‌ها و آوارها و تسطیح محوطه، شیب‌بندی و هدایت آب‌های سطحی در مراحل قبل انجام شد.

رضویان با اشاره به اینکه این مسجد حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد، تصریح کرد: تاکنون و در مراحل مختلف، کار مرمت مسجد انجام شده و اکنون نیز در حال است.
مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان میامی ادامه داد: این بنا یکی از آثار ارزشمند معماری دوره خوارزمشاهیان است که در مساحتی حدود ۸۲۰ مترمربع به‌ صورت ۲ ایوان شمالی و جنوبی ساخته شده است.

به گفته وی، مسجد جامع فرومد با شماره ۳۴۵ به ثبت آثار ملی رسیده است.

آرامگاه ابن یمین فرومدی و شیخ حسن جوری در این منطقه قرار دارد و فرومد به عنوان روستای هدف گردشگری محسوب می‌شود.
شهرستان میامی چهار منطقه نمونه و هفت روستای هدف گردشگری دارد، روستاهای عباس آباد، ابراهیم آباد، نام نیک و نردین از جمله این روستاهای هدف گردشگری هستند.

همچنین بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسرای ایران در این شهرستان قرار دارد، وجود ۱۰ کاروانسرا و محوطه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بخش کالپوش، فرصت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران در این منطقه است.

این شهرستان ۵۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث باستانی کشور دارد، واقع شدن آن در مسیر راه تهران - مشهد شرایط بسیار مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم می‌کند.

 میامی با حدود ۴۰ هزار تن جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha