۲۲ هزار متر فضای ورزشی به مدارس کردستان اضافه می شود

سنندج- ایرنا- معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با اشاره به آغاز اجرای نهضت ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای در قالب طرح شهید سلیمانی گفت: در قالب این طرح ۲۲ هزار متر مربع به فضاهای ورزشی استان اضافه می‌شود.

افشین خوشگوار روز شنبه به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از برنامه‌های بسیار مهم و محوری که تابستان سال جاری در حوزه ورزش دانش‌آموزی اجرای آن آغاز شد، نهضت ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای مزین به نام شهید سلیمانی است.

وی افزود: در این طرح قرار است ۲ هزار و ۱۰۰ فضای ورزشی در سطح کشور ایجاد شود که سهم استان کردستان ۴۲ فضای جدید شامل ۳۵ زمین چمن مصنوعی و هفت سالن ورزشی سقف بلند است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: این پروژه‌ها به صورت مشارکتی بوده و بخشی از اعتبارات آن توسط وزارت آموزش و پرورش و مابقی از محل اعتبارات استانی تامین می شود.

به گفته وی عملیات اجرایی این طرح‌ها از خرداد شروع شده و پیش بینی می‌شود تا پایان آبان شاهد افتتاح زمین‌های چمن باشیم و در مجموع ۲۲ هزار متر مربع به فضاهای ورزشی استان اضافه شود.

خوشگوار یادآور شد: توزیع پروژه شهید سلیمانی به گونه‌ای انجام شده که تمام ۱۶ منطقه آموزش و پرورش را شامل می‌شود و در این راستا به نوعی تلاش کرده‌ایم عدالت در ایجاد فضاهای ورزشی رعایت شود.

اجرای طرح آزادسازی مجموعه‌های ورزشی

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها و اقدامات این معاونت که اسفند سال گذشته به صورت آزمایشی آغاز شد و از هفته آینده در تمام استان اجرا می شود، طرح آزادسازی مجموعه‌های ورزشی است که به نام شهید خرازی نامگذاری شده و در راستای تقویت ۲ نهاد خانواده و مدرسه با هدف توسعه ورزش همگانی اجرا می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان افزود: در قالب این طرح قرار است مجموعه‌های ورزشی وابسته به آموزش و پرورش با برنامه‌ریزی مشخص روزهای آخر هفته در اختیار خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی یادآور شد: براین اساس روزهای پنجشنبه مادران و دختران دانش‌آموز و روزهای جمعه پدران و پسران دانش آموز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر می‌توانند با حضور در سالن‌ها و اماکن ورزشی به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

خوشگوار افزود: در کنار اجرای فعالیت‌های ورزشی تلاش می‌شود با تقویت روابط و ارتباط خانواده‌ها با مدرسه، اهداف تربیتی مندرج در سند تحول از طریق چنین برنامه‌هایی گسترش پیدا کند.

وی اظهار داشت: در کنار این برنامه‌ها، سایر طرح‌ها و اقدامات سال‌های گذشته همچون المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای، توانمندسازی نیروی انسانی، کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای، جشنواره مهارت‌های علمی تخصصی معلمان تربیت بدنی، همایش علمی دستاوردهای ورزش دانش‌آموزان و مسابقات ورزش دانش‌آموزی در طول سال تحصیلی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

معاونت تربیت بدنی متولی تحقق اهداف ساحت زیستی بدنی

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان در ادامه اظهار داشت: در سند تحول بنیادین ساحت‌های شش گانه برای تربیت متوازن نسل آینده تدوین شده است که ساحت زیستی بدنی با هدف ایجاد و ارتقا سلامت جسمانی و روحی روانی دانش آموزان برنامه‌های مختلفی را در حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت پیگیری می کند.

وی افزود: برای تحقق این هدف کلان سیاست های اصلی همچون برنامه محوری، مدرسه محوری، خانواده محوری، کیفیت بخشی به فعالیت های علمی و تخصصی کردن فعالیت ها و فراگیر کردن فعالیت ها در برنامه های این حوزه مدنظر قرار گرفته است.

خوشگوار اضافه کرد: هرچند که در سال گذشته تحصیلی تداوم شیوع ویروس کرونا صدمات و آسیب‌هایی را متوجه نظام تعلیم و تربیت به ویژه حوزه ورزش و تربیت بدنی کرد اما شکل‌گیری یک تلاش همه جانبه مبتنی بر برنامه محوری و کار تیمی موجب شد تا به طرق ممکن تلاش‌های فراوان برای استمرار فعالیت‌های ورزشی میان دانش آموزان انجام شود.

وی گفت: بهره گیری مناسب از ظرفیت بستر شبکه شاد و سایر پیام رسان‌های داخلی و مجاز در دستور کار قرار گرفت و با تشکیل کارگروه تخصصی استان، محتواهای مناسب اجرای درس تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی در دسترس دانش‌آموزان قرار گرفت.

خوشگوار افزود: در دوران کرونا تلاش شد وجاهت و اهمیت درس تربیت بدنی به عنوان یک واحد مستقل درسی حفظ شود به همین دلیل فرآیند درس تربیت بدنی شامل اجرا، نظارت و ارزشیابی با توجه به شرایط حاکم عملیاتی و اجرایی شد.

کسب ۱۶ مدال رنگارنگ ورزشی

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ که فعالیت های آموزشی حضوری شد و شاهد بازگشایی مدارس بودیم ورزش و فعالیت‌های بدنی به عنوان یک مطالبه و درخواست از جانب دانش‌آموزان و فرهنگیان مطرح و برنامه‌ریزی مناسب در این راستا انجام شد.

خوشگوار افزود: برگزاری مسابقات استانی، اردوهای آماده سازی و اعزام تیم‌های منتخب دانش‌آموزی به مسابقات در رشته‌های ووشو، تکواندو، شطرنج، دوومیدانی، ژیمناستیک و شنا در فصل تابستان اتفاق افتاد که ضمن ایجاد فضای توام با نشاط، شادابی و تحرک میان دانش آموزان و اعزام ۱۴۷ نفر به مسابقات کشوری، شاهد کسب ۱۶ مدال رنگارنگ و چندین عنوان برتر کشوری بودیم.

وی اضافه کرد: همچنین مسابقات ورزشی فرهنگیان از جمله برنامه‌هایی بود که در۲ بخش برادران و خواهران در سطح شهرستان و مناطق و همچنین استان برگزار شد و مشارکت هفت هزار نفر در مسابقات شهرستان و حدود هزار نفر در سطح استان فضایی شادی بخش و مفرح را به وجود آورد.

در حال حاضر ۹۶۱ معلم تربیت بدنی در مدارس استان کردستان رسالت اجرای درس تربیت بدنی و سایر فعالیت های ورزشی را برعهده دارند که بیش از ۹۰ درصد مدارس شهری و ۷۰ درصد مدارس روستایی را پوشش داده اند.

کمبود معلم تربیت بدنی در برخی شهرستان‌ها و مناطق با استفاده از ساعات اضافه تدریس، بازگشت به کار نیروهای بازنشسته و جذب، آموزش و بکارگیری نیروهای مازاد سایر بخش‌ها پوشش داده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha