۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۳
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84963561
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای ۱۵ هزار و ۴۶۰ هکتار طرح بیابان‌زدایی خراسان شمالی در دستور کار قرار دارد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۱۵ هزار و ۴۶۰ هکتار طرح بیابان‌زدایی در این استان در دستور کار قرار دارد و در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال اجرایی می‌شود.

حسن امامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح ها شامل تهیه طرح مطالعه منطقه و بررسی وضعیت اکولوژیک در سطح ۱۰ هزار هکتار، مدیریت روان آب در ۲۵۰ هکتار، مراقبت آبیاری در هزار و ۶۵۰ هکتار، نهال کاری در ۶۰ هکتار، اجرای طرح مدیریت مشارکتی در سطح ۲ هزار هکتار و اجرای سیستم طرح چرا و قُرُق در هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی استان است.

وی با اشاره به اجرای طرح مدیریت مشارکتی افزود: این طرح شامل نهال کاری، مدیریت روان آب، مراقبت آبیاری و حفاظت و قرق در مناطق بیابانی توسط جوامع محلی در سه شهرستان اسفراین، گرمه و جاجرم در دست اجرا است.

امامی خاطرنشان کرد: اکنون فراخوان مناقصه طرح مراقبت آبیاری در دست اقدام است و این طرح از خردادماه سال آینده با نهال کاری در مناطق بیابانی استان اجرا می شود.

وی عنوان کرد: امسال ۸۰ میلیارد ریال اعتبار طرح های بیابان زدایی خراسان شمالی از محل اعتبارات ملی مصوب شد و تاکنون فقط ۳۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است و تمامی این طرح ها در صورت تخصیص به موقع اعتبارات به صورت ۱۰۰ درصد اجرایی می شود.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین طرح های اجرایی بیابان در زمینه اجرای عملیات بیولوژیک است خاطرنشان کرد: استفاده نادرست از روش های غلط کشاورزی از چالش های بیابان زدایی این خطه محسوب می شود که کشت گیاهان کم آب طلب با توجه به شرایط و بحران آبی در استان کشت شود.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ مساحت هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است.

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha