جهش تولید در دیم‌زارها راهی کم هزینه برای بهره وری آب و حفظ امنیت غذایی

قزوین - ایرنا - دست اندرکاران و کشاورزان مشارکت کننده در طرح جهش تولید در دیم زارهای استان قزوین در میزگرد ایرنا بر نقش این طرح به عنوان یک راه کم هزینه و حرکتی پربازده در کمک به تامین و حفظ امنیت غذایی جامعه و بهره وری در منابع آب تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، تامین امنیت غذایی جامعه همواره از دغدغه ها و اولویت های دولت ها به شمار می رود، این مساله در میهن اسلامی ما که در سرزمینی نیمه خشک و کم آب قرار داشته و با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنیم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در کنار مزارع آبی بخش قابل توجهی از زمین های کشاورزی در کشورمان را دیم زارها تشکیل می دهند که ارتقای بهره وری در این اراضی از سویی مقابله با کم آبی در بخش کشاورزی به شمار می رود و از سویی موجب رشد تولید محصولات استراتژیک و مهم و کمک به تامین امنیت غذایی می شود.

طی سال های اخیر تدبیری در این حوزه اندیشیده شده و طرحی به نام "جهش تولید در دیم زارها" با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) کلید خورده که سال سوم اجرای آن در کشور و دومین سال اجرای آن در قزوین هستیم که در قالب آن اراضی دیم زیر کشت محصولات مهم و استراتژیک قرار می گیرند و دولت از کشاورزان مشارکت کننده با ارایه بذر و سم رایگان، تسهیلات برای تامین ادوات مکانیزه و همچنین یارانه بیمه حمایت می کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز قزوین به دلیل اهمیت این طرح و نقش آن در پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی و کمک به تامین امنیت غذایی میزگردی را با حضور معاون سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان و یکی از کشاورزان مشارکت کننده در رابطه با این موضوع برگزار کرد که ماحصل گفت وگوهای آن را در زیر می خوانید.

بیشتر بخوانید:

جهش تولید در دیمزارها، یک تیر و دونشان

جهش تولید در دیم‌زارها راهی کم هزینه برای بهره وری آب و حفظ امنیت غذایی

رشد ۲۰ درصدی تولید در دیم زارهای قزوین با اجرای طرح جهش تولید

مجید راه انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این میزگرد گفت: کشور ما در سرزمینی خشک و نیمه خشک قرار دارد و آب نقش مهمی در آن داراست، به همین دلیل ایرانیان ابداع کننده قنات بودند تا از این نعمت گران مایه الهی به بهترین شکل استفاده کنند، امروز نیز بهره وری در آب به یکی از سیاست های مهم دولت و نظام تبدیل شده چرا که منابع آبی ما محدود است و در این شرایط باید اگر تدابیر جدی اندیشیده نشود کشاورزی ما و در ادامه امنیت غذایی جامعه با چالش های جدی مواجه خواهد شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: طرح جهش تولید دیم زارها یکی از تدابیر در این رابطه بود که در قالب تفاهم نامه میان وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اجرای آن از سه سال قبل آغاز شد و دومین سال اجرای این طرح در استان قزوین هستیم.

وی با بیان اینکه در میهن اسلامی ما ۱۵ میلیون هکتار اراضی دیم قابل کشاورزی وجود دارد که این رقم در استان قزوین ۱۵۰ هزار هکتار است،اظهار کرد: در قالب این طرح مقرر شده تا از آب باران و برف که از آن به عنوان آب سبز و بدون هزینه یاد می شود برای کشت و تولید محصولات مهم و استراتژیک مانند گندم و جو و همچنین حبوبات و دانه های روغنی در دیم زارها استفاده شود که در سال جاری این طرح در سطح چهار میلیون هکتار و در استان قزوین در سطح ۷۲ هزار هکتار عملیاتی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: در سال نخست اجرای این طرح ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم قزوین تحت پوشش قرار گرفتند و امسال نیز ۶۰ هزار هکتار سهمیه به استان تعلق گرفت که به دلیل استقبال کشاورزان این رقم به ۷۲ هزار هکتار افزایش یافت.

یکی از اهداف اجرای طرح جهش تولید دیم زارها در کنار بهره وری آب و کمک به امنیت غذایی، انتقال کشت از بهار به پاییز برای استفاده بهتر از رطوبت خاک و تولید بیشتر است.

این مسوول با اشاره کشت گندم،جو، کلزا و دانه های روغنی کامیلنا و گلرنگ، گیاهان دارویی و حبوبات در طرح در اراضی دیم استان قزوین، گفت: برای سال آینده در نظر داریم این طرح را تا سطح ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان قزوین افزایش دهیم.

این مسوول در رابطه با نتایج اجرای این طرح گفت: در سال نخست اجرای این طرح شاهد رشد ۱۹.۸ درصدی تولید محصول در اراضی دیم استان بودیم.

وی از توزیع بذور اصلاح شده به کشاورزان مشارکت کننده در این طرح خبر داد و افزود: این بذور پس از بذرمال شدن در اختیار کشاورزان قرار گرفت و کود مورد نیاز آنان نیز تامین شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: در سال نخست اجرای این طرح ۳۰ دستگاه ادوات و در سال دوم نیز ۶۰ دستگاه ادوات به کشاورزان در قالب تسهیلات اختصاص یافت که از جمله آنها باید به کارنده، زیرشکن، سم پاش اشاره کرد و امسال پهپاد کشاورزی نیز به جمع این موارد افزوده شد.

وی با اشاره به مشارکت بیش از هزار و ۵۰۰ کشاورز استان قزوین در این طرح و ارایه ۶ هزار نفر روز آموزش به آنها،گفت: برای این کشاورزان در چهار مرحله شامل آماده سازی و تهیه بذر، کاشت، داشت و مرحله برداشت آموزش برگزار کردیم.

این مسوول با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح انتقال کشت از بهار به پاییز برای استفاده بهتر از رطوبت خاک و تولید بیشتر و تناوب کشت به جای آیش زمین با هدف پیشگیری از فرسایش و تخریب خاک است، اظهار کرد: در قالب این طرح فرهنگ سازی و آموزش به کشاورزان قزوین در این طرح دنبال و پیگیری می شود.

راه انجام از رشد ۲۰ درصدی تولید محصول در این طرح خبر داد و گفت: این مهم وقتی سرجمع تولید و درآمد در مزارع را محاسبه کنیم به عدد قابل توجهی می رسد و با رشد درآمد کشاورزان به پایداری کشاورزی و کشت محصولات استراتژیک کمک می کند.

بیشتر بخوانید:

طرح جهش تولید دیم زارها در ۱۶۹ روستای قزوین اجرا شد

جهش تولید در دیم‌زارها راهی کم هزینه برای بهره وری آب و حفظ امنیت غذایی

ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان مشارکت کننده در طرح جهش تولید دیم

سید علی ابراهیمی مدیر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان قزوین نیز در ادامه این میزگرد گفت: طرح جهش تولید در دیم زارها از موضوعات مهمی است که در پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی و کمک به تامین امنیت غذایی جامعه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، نقش دارد.

وی اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در کنار وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این طرح قرار دارد و از آن با ارایه تسهیلات و کمک های مالی حمایت می کند.

این مسوول با اشاره به اجرای این طرح در اراضی دیم شهرستان های قزوین، بویین زهرا، تاکستان و آوج،اظهار کرد: با کمک ستاد فرمان اجرایی امام تسهیلات با نرخ چهار درصد و با بازپرداخت هفت ساله به مشارکت کنندگان در این طرح پرداخت شده است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان قزوین اظهار کرد: ستاد برای تقویت فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان مشارکت کننده ۵۰ درصد یارانه اختصاص یافته به طرح جهش تولید در دیم زارها را تقبل کرده است.

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت چهاردرصدی با بازپرداخت هفت ساله و یارانه بیمه به کشاورزان مشارکت کننده در طرح جهش تولید دیم زارها کمک کرده است.

این مسوول همچنین خاطرنشان کرد: برای کمک به بیمه اراضی تحت پوشش این طرح ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر هکتار یارانه برای کشاورزان مشارکت کننده اختصاص یافته که نیمی از آن را ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تامین کرده است.

ابراهیمی با بیان اینکه برای توزیع رایگان کود به کشاورزان این طرح نیز مشارکت داشتیم، اظهار کرد: با اختصاص ۱۰ دستگاه خودرو و راننده برای کارشناسان جهاد کشاورزی برای کمک به نظارت ها و سرکشی جهت اجرای مطلوب طرح جهش تولید دیم زارها در استان قزوین کمک کرده ایم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان قزوین اظهار کرد: در سال نخست اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای استان قزوین حدود هفت میلیارد تومان و همچنین در سال دوم نیز ۱۳ میلیارد تومان از سوی این ستاد اعتبار هزینه شده است.

بیشتر بخوانید:

صرفه جویی ۳۳۰ میلیون دلاری با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها

جهش تولید در دیم‌زارها راهی کم هزینه برای بهره وری آب و حفظ امنیت غذایی

طرح جهش تولید باید خلاء آموزش به کشاورزان را پر کند

علی خمسه از کشاورزان شهرستان آوج و از مشارکت کنندگان در طرح جهش تولید در دیم زارها نیز در این میزگرد گفت: سال گذشته در سطح ۲۲۰ هکتار و امسال نیز در سطح ۴۰ هکتار از اراضی روستای کلنجین شهرستان آوج با کشت گندم در طرح جهش تولید دیم مشارکت کرده ام.

این کشاورز با بیان اینکه شهرستان آوج قطب تولید محصولات دیم به ویژه گندم در استان قزوین است،اظهار کرد: کشاورزان این استان سال گذشته ۴۵ هزار تن گندم دیم تولید کردند اما بدون شک با مشارکت در طرح جهش تولید و حمایت های دولت می توان تولید این محصول استراتژیک را بیشتر کرد.

وی اضافه کرد: با حمایت ها و آموزش های ارایه شده از سوی جهاد کشاورزی در قالب این طرح و با انجام کشت مستقیم و کم خاک ورزی، تولید گندم در مزارع زیر کشت حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و امیدواریم این رقم در فصل برداشت در سال زراعی جاری افزایش یافت و از سویی دیگر با این روش هزینه های کشت نیز کاهش پیدا کرد.

کشاورزان در سال نخست تردیدهایی برای مشارکت در جهش تولید داشتند اما با مشاهده ثمرات طرح و حمایت های دولت استقبال شان از این طرح چشمگیر شد.

خمسه همچنین گفت: با مشارکت در طرح جهش تولید از تسهیلات ارزان قیمت برای دریافت اداوت از جمله دستگاه کارنده ها و دستگاه سم پاش بهره مند شدیم.

این کشاورز مشارکت کننده در طرح جهش تولید در دیم زارها گفت: در سال نخست کشاورزان برای مشارکت در این طرح تردیدهایی داشتند اما با مشاهده ثمرات این طرح و حمایت های دولت برای سال دوم تعداد متقاضیان به طور چشم گیری افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان دیم کار به آموزش نیازمند هستند و طرح جهش تولید باید این خلاء را پر کند،افزود: به عنوان نمونه خیلی از کشاورزان نسبت به استفاده از سموم را نمی دانند و در نحوه مصرف دچار مشکل هستند و به این ترتیب ناخواسته موجب خسارت به خود و مزارع شان می شوند اما در صورت آموزش این معضل مرتفع می شود.

رهاورد:

طرح جهش تولید در دیم زارها را می توان از مصادیق بارز پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک در جهت تامین امنیت غذایی جامعه یاد کرد.

با حمایت های مجلس و تلاش بیشتر دولت و تعمیم این طرح به تمامی روستاها و اراضی دیم بدون شک شاهد صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی و بهره وری در این حوزه و همچنین اشتغالزایی برای روستاییان و بهبود وضع معیشت آنان و پیشگیری از مهاجرت بی رویه در شهرها خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha