نگرانی سناتور پاکستانی نسبت به تهدید علیه دارایی‌های هسته‌ای و روابط راهبردی

تهران- ایرنا - سیاستمدار ارشد و نماینده مجلس سنای پاکستان با اشاره تلویحی به سیاست‌های زورگویانه آمریکا و همزمان شرایط سخت صندوق بین المللی برای اعطای وام به اسلام‌آباد، نسبت به تحت فشار بودن برنامه‌های هسته‌ای پاکستان و روابط با شرکای راهبردی این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، همزمان با تداوم بن بست در مذاکرات دولت پاکستان و مسوولان صندوق بین المللی پول جهت ازسرگیری برنامه وام و برگزاری مذاکرات اسلام‌آباد و واشنگتن با محوریت تروریسم، سیاستمدار ارشد پاکستانی نسبت به فشارهای پنهانی بر اسلام‌آباد برای مصالحه بر سیاست‌های راهبردی و امنیت ملی خود به شدت ابراز نگرانی کرد.

سناتور «رضا ربانی» از حزب مردم پاکستان که بین سال‌های ۹۳ تا ۹۶ ریاست مجلس سنای این کشور را برعهده داشت با اشاره تلویحی به آمریکا هشدار داد: مردم پاکستان حق دارند که بدانند آیا دارایی‌های هسته‌ای کشور تحت فشار قرار دارد یا خیر.

وی در ادامه ابراز نگرانی کرد که آیا پاکستان برای تسهیل حضور نظامی یک "قدرت امپریالیستی" در منطقه تحت فشار است و آیا مردم پاکستان حق ندارند که بدانند روابط راهبردی اسلام‌آباد با چین در خطر است.

ربانی که اکنون نماینده مجلس سنای پاکستان می‌باشد با انتقاد از رویکرد سختگیرانه صندوق بین المللی پول در قبال درخواست وام دولت اسلام‌آباد، خواستار برگزاری نشست مسترک نمایندگان مجالس سنا و ملی پاکستان و تبیین مواضع پاکستان از سوی شخص نخست وزیر شد.

وی گفت: پارلمان باید چرایی عدم تمایل کشورهای دوست به جز چین، برای کمک به پاکستان را بررسی کند و اینکه چرا این کشورها به جز چین، کمک مالی خود را به نتیجه مذاکرات پاکستان با صندوق بین المللی پول مشروط کرده‌اند.

سناتور رضا ربانی افزود که به نظر می‌رسد پاکستان برای ایفای نقشی که مغایر با امنیت ملی و منافع استراتژیک می‌باشد، تحت فشار قرار دارد.

اظهارات این سیاستمدار ارشد پاکستانی درحالی عنوان می‌شود که دولت ائتلافی این کشور به نخست وزیری «شهباز شریف» با شرایط سخت از سوی صندوق بین المللی پول روبرو شده و مسوولان این نهاد جهانی حتی خواستار تضمین‌های جدید و تعهدات کتبی دولتمردان اسلام‌آباد برای ازسرگیری برنامه وام هستند. رهبران جناح مخالف پاکستان ضمن انتقاد از عملکرد دولت اسلام‌آباد در کنترل بحران اقتصادی و مقابله با پدیده تروریسم، از صندوق بین المللی پول برای تبانی با برخی قدرت‌ها جهت تحت فشار قرار دادن پاکستان انتقاد می‌کنند.

«شیرین مزاری» از حزب تحریک انصاف پاکستان و از مخالفان سرسخت سیاست‌های آمریکا، امروز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در گذشته نیز تلاش‌هایی برای تحت فشار قرار دادن پاکستان بر سر برنامه‌های هسته‌ای خود صورت گرفت و آمریکا نیز همواره کاهش فعالیت‌های موشکی و اتمی را از اسلام‌آباد مطالبه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha