۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۳۳
کد خبر: 85079479
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کمبود پارکینگ در شیراز، چالش پیش‌روی گردشگران و مردم بومی

شیراز- ایرنا- سالانه میلیون‌ها نفر از گردشگران داخلی و خارجی به شیراز سفر و از جاذبه‌های متعدد این شهر دیدن می‌کنند اما مسئله‌ای که باعث سرگردانی و معطل شدن بسیاری از گردشگران می‌شود، پیدا کردن مکانی برای پارک خودرو به خصوص در بافت تاریخی است.

به گزارش ایرنا، پایین بودن ظرفیت پارکینگ‌ها باعث می‌شود گردشگران ساعت‌ها در خیابان‌های منتهی به جاذبه‌های گردشگری مذهبی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی شیراز معطل بمانند که این خود عاملی برای تشدید ترافیک شهر می‌شود و گردشگران نیز ساعت زیادی را در ترافیک و خیابان‌های شهر بجای بازدید از جاذبه‌های گردشگری سپری می‌کنند.

علاوه بر گردشگران، مردم کلانشهر شیراز نیز با چنین چالشی در پیدا کردن پارکینگ مواجه می‌شوند؛ نبود پارکینگ باعث شده تا بسیاری از شهروندان، خودرو خود را در مکان‌های نامناسب و غیرمجاز پارک کنند که این موضوع علاوه بر جریمه شدن، موجب ایجاد ترافیک و به زحمت افتادن افراد مختلف می‌شود.

در سال‌های مختلف تلاش‌های بسیاری برای رفع مشکل کمبود پارکینگ در شیراز صورت گرفته و ۱۴۵ پارکینگ‌ نیز ایجاد شده است اما با ظرفیت گردشگرپذیر بودن این کلانشهر و جمعیت بومی آن همخوانی ندارد و نیازمند چاره‌اندیشی از سوی مسئولان استان و شهری است.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری که پارکینگ نیز یکی از ملزومات آن است، در افزایش میزان جذب گردشگر و رضایتمندی آنان از خدمت رسانی موثر است.

کمبود پارکینگ در شیراز، چالش پیش‌روی گردشگران و مردم بومی

شیراز از دیرباز به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای کشور مطرح بوده و وجود جاذبه های متعدد از امکان تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی گرفته تا آب و هوای مطبوع و فرح بخش آن، هر گردشگری را ترغیب می کند که به این شهر سفر کند.

در تمام ایام سال به ویژه در نوروز و ماه فروردین و اردیبهشت که شیراز به گوشه ای از بهشت می ماند، تعداد قابل توجهی مسافر و گردشگر این شهر را به عنوان مقصد سفر برمی‌گزینند.

از صنعت گردشگری می توان به عنوان یکی از درآمدزاترین صنایع در دنیا یاد کرد که کشورهای بسیاری توانسته اند با برنامه ریزی و تامین زیرساخت های اولیه بخش اعظمی از درآمد جهانی آن را به خود اختصاص دهند.

قطعا کشور ایران نیز با توجه به ظرفیت ها و جاذبه های بیشماری که دارد می تواند با یک برنامه ریزی منظم و بلندمدت جایگاه خود را در زمینه جذب گردشگر در سطح جهانی ارتقاء بخشد و از این طریق هم برای کشور تولید ثروت و هم فرصت های شغلی بیشماری در این حوزه ایجاد شود.

کمبود پارکینگ در شیراز، چالش پیش‌روی گردشگران و مردم بومی

حضور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر نوروزی در شیراز

به گفته محمد فرخ زاده معاون معاون زیارت و گردشگری استانداری فارس، در نوروز امسال چهار میلیون و ۱۰۰ هزار مسافر در فارس اقامت کردند که سهم شیراز میزبانی از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این شمار بود.

اینکه در این ایام حافظیه پس از حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع)، با ۴۰۵ هزار بازدیدکننده رتبه نخست کشور را در میزان بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی به خود اختصاص داد و یک و نیم میلیون مسافر نیز از مجموعه سعدیه، تخت جمشید و پاسارگاد بازدید کردند، بیانگر نقش و جایگاه این اماکن در جذب گردشگر است.

در کنار تاثیر وجود مجموعه ها و آثار و اماکن منحصر به فرد و شاخص برای راغب شدن مردم به سفر به هر شهر و دیاری، وجود دیگر امکانات و زیرساخت ها از جمله مراکز اقامتی و کیفیت ارایه خدمات توسط آنها، سیستم حمل و نقل مناسب، سیستم بهداشت و درمان قوی، مبلمان شهری و وجود امنیت از دیگر مواردی است که افراد در هنگام انتخاب محل سفر به آن توجه می کنند.

یکی از چالش ها و مشکلاتی که در برخی شهرها پیش روی مسافران و گردشگران قرار دارد کمبود پارکینگ عمومی یا نبود این پارکینگ ها به ویژه در بافت های مرکزی شهر و اطراف اماکن گردشگری است که موجب سرگردانی و بر هم خوردن آرامش مسافران می شود.

در کلانشهر شیراز نیز با توجه به گستردگی این شهر و وجود آثار مختلف گردشگری در نقاط مختلف آن و به ویژه بافت تاریخی، به رغم اینکه پارکینگ های عمومی در برخی از این نقاط پیش بینی شده یا در ایام خاص مانند تعطیلات نوروز به شکل موقت ایجاد می شود اما ایجاد پارکینگ های بیشتر در این مناطق کاملا ضروری به نظر می رسد.

کمبود پارکینگ در شیراز، چالش پیش‌روی گردشگران و مردم بومی

آمادگی شهرداری برای مشارکت در احداث پارکینگ عمومی

شهردار شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید مشکل کمبود پارکینگ در این کلانشهر بیان کرد: شهرداری شیراز از هرگونه سرمایه گذاری در زمینه احداث پارکینگ عمومی در این کلانشهر حمایت می‌کند.

محمد حسن اسدی افزود: ساخت پارکینگ در محدوده ترافیکی و به ویژه در ورودی این محدوده نیاز اصلی ما است و آماده حمایت و مشارکت در سرمایه گذاری در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: چنانچه متقاضیان سرمایه گذاری در این زمینه در محدوده های مورد نظر دارای زمین باشند شهرداری در تمام مراحل احداث پارکینگ از آنها حمایت خواهد کرد.

شهردار شیراز گفت: علاوه بر این، در صورت تمایل سرمایه گذاران، شهرداری آماده مشارکت در احداث پارکینگ عمومی است.

اسدی اظهارکرد: اگر سرمایه‌گذاری برای ساخت پارکینگ مکانیزه نیز اعلام آمادگی کند، شهرداری زمین مورد نیاز برای این کار را تامین و در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: البته هدف ما این نیست که با ساخت پارکینگ در مرکز شهر خودروها را به این مناطق هدایت کنیم اما برای جلوگیری از توقف چند لایه خودروها در حاشیه خیابان که ایجاد ترافیک می کند، احداث پارکینگ ضروری است و لذا شهرداری نیز آماده هرگونه همکاری در این زمینه است.

کمبود پارکینگ در شیراز، چالش پیش‌روی گردشگران و مردم بومی

توجه به نیازهای ترافیکی شهر شیراز در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه طرح جامع حمل و نقل ترافیک این کلانشهر مراحل نهایی تصویب را در وزارت کشور طی می کند، گفت: تصویب این طرح مشخص خواهد کرد که در کدام نقطه شهر نیاز به پارکینگ داریم و بر اساس آن هم شهرداری و هم بخش خصوصی می تواند ورود کند.

هادی شه دوست افزود: تا پیش از این در بحث ایجاد پارکینگ در شهر رویه و نقشه مشخصی وجود نداشت و هر کس در هر کجا که می‌خواست می توانست نسبت به ساخت پارکینگ اقدام کند اما با تصویب طرح جامع مذکور این رویه اصلاح خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر وجود پارکینگ در کاهش ترافیک ادامه داد: ساخت پارکینگ به تنهایی نمی تواند به شکل اثرگذاری به کاهش ترافیک کمک کند بلکه بحث کاهش ترافیک یک مساله چند وجهی است که باید تمام مراحل آن عملیاتی شود.

کمبود پارکینگ در شیراز، چالش پیش‌روی گردشگران و مردم بومی

وی ادامه داد: پارکینگ زمانی می تواند به کاهش ترافیک کمک کند که ما در نقطه ورودی شهر و در کنار ایستگاه مترو یا پایانه اتوبوس یک پارکینگ مجهز و استاندارد ایجاد کنیم که شهروندان بتوانند خودرو خود را در آنجا پارک کرده و مابقی مسیر خود را در کوتاه ترین زمان ممکن و با استفاده از حمل و نقل عمومی طی کنند.

شه دوست گفت: قطعا اگر این زنجیره به شکل منظم شکل بگیرد، با توجه به اینکه ورود خودروهای شخصی به مرکز شهر کاهش می یابد، طبیعتا از میزان ترافیک نیز کاسته خواهد شد.

وی افزود: هم اینک در شهر شیراز ۱۴۵ واحد پراکینگ با ظرفیت ۲۸ هزار و ۹۶۱ دستگاه وجود دارد که ۲۱ پارکینگ تحت تملک شهرداری قرار دارد و ۱۲۴ پارکینگ نیز توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha