۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۵۱
کد خبر: 85117754
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

نکوداشت "هفته فرهنگی فریدن" با ۲۴ عنوان برنامه آغاز شد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۵۱
کد خبر: 85117754
نکوداشت "هفته فرهنگی فریدن" با ۲۴ عنوان برنامه آغاز شد

اصفهان-ایرنا- فرماندار فریدن گفت: "هفته فرهنگی فریدن" با ۲۴ عنوان برنامه در سطح شهر و روستاهای این دیار با شعار"فریدن؛ گنج گرانبهای میهن" آغاز شد.

عزیزالله عباسی، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای هر برنامه با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، هنری، معنوی و گردشگری، عنوان‌های مرتبط در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های یاد شده با مشارکت نهادهای اجرایی، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شهرداری‌های شهرستان اجرا می‌شود، افزود: امسال در برنامه‌ریزی هفته فرهنگی به مناسبت‌های جاری از جمله دهه کرامت، ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر و در پیش بودن سالروز آزادی خرمشهر نیز توجه شده است.

عباسی اضافه کرد: یادواره شهدای شهرستان با عنوان"فریدن، سربلند از آلاله‌ها"، نکوداشت همزیستی شش قوم فریدن با عنوان "فریدن؛ زادبوم اقوام"، نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات اشتغالزایی با عنوان "فریدن؛ یک غُرفه هزار هنر"، جشنواره بازی‌های بومی و محلی با عنوان" فریدن؛ کوچه باغ چابکی"، جشنواره غذاها و خوراک های سنتی با عنوان" فریدن؛ مُطبخ خانه خوش رایحه" و برگزاری رژه موتوری با عنوان" قلب فریدن، هم مرز با خرمشهر" از جمله برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی است.

وی افزود: بر اساس سنت دیرینه و آنچه در سال های پس از تصویب هفته فرهنگی فریدن برگزار شده است، امسال نیز ویژه برنامه ای با عنوان "شادمانه فریدن" روز جمعه پنج خرداد در روستای گردشگری اسکندری برگزار خواهد شد.

عباسی اضافه کرد: این جشن بزرگ میزبان گردشگران و مسافران از شهرهای همجوار و مرکز استان خواهد بود و تمهیدات آن نیز پیش بینی شده است.

فرماندار فریدن افزود: مسابقه آوازخوانی و موسیقی سنتی، شعرخوانی، برگزاری نمایشگاه کتاب و آثار هنرمندان، افتتاح کارگاه سُفالگری و نمایش مستند با موضوع حیات وحش فریدن از دیگر برنامه‌های هفته یاد شده است.

وی نمایشگاه عفاف و حجاب، رویداد فرهنگی با موضوع کیان خانواده در سایه مهدویت، اجتماع بزرگ دختران فاطمی و آیین رشته بُران و پخت آش نذری به مناسبت ولادت امام رضا(ع) را از جمله برنامه‌های معنوی این هفته برشمرد.

عباسی با بیان اینکه برایند رویدادهای هفته فرهنگی نیز در قالب مستند تلویزیونی ساخته می‌شود، افزود: در برنامه‌ریزی هفته فرهنگی فریدن با مشورت نخبگان و علاقه‌مندان تلاش کردیم تا به تنوع سلیقه مخاطبان نیز توجه کنیم.

فرماندار فریدن افزود: همچنین رفع ضعف های گذشته و طراحی برنامه‌ها بر مبنای ظرفیت‌ها و نقاط قوت در دستور کار قرار گرفت.

وی هفته فرهنگی فریدن را فرصتی مهم برای معرفی ظرفیت‌های این شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: مواهب بیشمار طبیعی، انسانی، جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی فریدن راهگشای توسعه این تمدن کهن است که هفته فرهنگی بعنوان رسانه زنده می تواند آنها را بازتاب دهد.

به گزارش ایرنا، شورای فرهنگ عمومی فریدن در سال ۹۴ از روز ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت را بعنوان هفته فرهنگی فریدن مُصوب کرد.

با توجه به ماده سه آیین نامه داخلی هفته فرهنگی مبنی بر امکان تغییر در زمان برگزاری برنامه‌ها بنا بر ضرورت و بدلیل فاصله زمانی اندک هفته فرهنگی و دهه کرامت، امسال هفته فرهنگی فریدن از امروز ۳۱ اردیبهشت آغاز شد و تا هفتم خرداد ادامه دارد.

تاکنون چیگان، موغان و دهق با استقبال باشکوه گردشگران داخلی و برون استانی از روستاهای میزبان اختتامیه هفته فرهنگی فریدن بوده اند.

بر اساس کتب تاریخی، فریدن تغییر یافته نام 'فریدون' و زادگاه کاوه آهنگر است، دیاری با خصوصیات اجتماعی و نژادی منحصر به فرد که به 'سرزمین شش قوم' معروف است.

فریدن در زمان هخامنشیان ایالتی مهم، آباد و پُررونق بوده است و تنها جاده آپادانا به شوش - پایتخت زمستانی هخامنشیان از این منطقه عبور می‌کرده است.
آب و هوای شهرستان فریدن نیمه مرطوب با تابستانی معتدل و زمستان بسیار سرد است، شهر زیر زمینی چهارطبقه در روستای موغان و انواع کلیساها و بناهای تاریخی، منطقه نمونه گردشگری به نام‌های 'دره بید بالا' و 'تفرجگاه‌های پلاسجان'، تنوع زیستی و فرهنگی روستاها، مناظر طبیعی بکر، رودخانه‌ها، کوه‌ها و چشم انداز بی‌نظیر باغ‌ها و تاکستان‌های این دیار در کنار رویش سخاوتمندانه انواع گیاهان دارویی، تنوع غذاهای محلی از آش و شوربا تا نان و پارنج و سوغات پُرطرفدار یعنی لبنیات خوش طعم و اصیلش، زمینه بسیار مساعدی را برای بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.
این شهرستان دارای ۲ بخش مرکزی و زنده‌رود و ۲ شهر به نام‌های داران و دامنه، پنج دهستان و ۲۸ روستاست.
فریدن با جمعیت بیش از ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع است.

نکوداشت "هفته فرهنگی فریدن" با ۲۴ عنوان برنامه آغاز شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha