جوانان ناوگروه ۸۶ عظمت ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشاندند+ فیلم

نوشهر- ایرنا- فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر گفت: جوان ایران اسلامی در ناوگروه ۸۶ با دور زدن به آب های دنیا توانستند اقتدار، عظمت و عزت ایران اسلامی را به رخ جهانیان بکشانند.

به گزارش ایرنا، دریادار دوم آریا شفقت رودسری روز سه‌شنبه در آیین تجلیل اعضای مازندرانی ناوگروه ۸۶ در دانشگاه دریایی نوشهر افزود: این مأموریت ارزشمند و خلق حماسه ماندگار دریادلان نیروی دریایی از افسران دانش آموخته این دانشگاه بوده اند.

وی اظهارداشت: این جوانان ایران اسلامی اقتدار کشور عزیزمان را به جهانیان نشان دادند که این افتخار ارزشمند به دست جوانان دانشگاه دریایی نوشهر رقم خورده است.
وی بیان داشت: این فرزندان میهن اسلامی هشت ماه حماسه آفریدند و همکاران ما در ناوگروه در ۸۶ ایثار و از خودگذشتگی رقم زدند.
فرمانده دانشگاه نیروی دریایی نوشهر با قدردانی از صبوری این همکاران و خانواده‌های آنان افزود: نقش خانواده‌های این عزیزان در رقم زدن این اقتدار و از خودگذشتگی بسیار تأثیرگذار بوده و این نیروها نیز در این مدت در دریاهای متلاطم شرایط سختی را سپری کردند اما پیروز میدان شدند.
دریادار شفقت گفت: دانشگاه دریایی نوشهر مهد علم، دانش و عرصه تعلیم و تربیت است و ناوشکن ایرانی دنا ساخته و پرداخته افسران تربیت شده همین دانشگاه بوده است.
وی ادامه داد: در این ماموریت هشت ماهه مهم‌ترین افتخار آن است دریادلان نیروی دریایی توانستند از مباحث حقوقی و نرم افزاری هواشناسی استفاده کنند و خدا رو شکر موفق شدند این مأموریت ارزشمند با موفقیت و سلامت به انجام برسد و برگ زرینی به افتخارات ایران اسلامی بیفزایند.

دریادار دوم فرهاد فتاحی فرمانده ناوگروه ۸۶ در این آئین گفت: اینکه قادر هستیم با ناوشکن تمام ایرانی به همت جوانان ایرانی در حیاط خلوت استکبار جهانی حضور یابیم و خشم، حیرت و درماندگی نظام سلطه به سرکردگی آمریکا را نشان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با زیر ساخت‌های فراهم شده در ناو هر لحظه با ستاد فرماندهی نیروی دریایی در ارتباط بودیم و دستورات لازم را دریافت می‌کردیم.

به گفته وی با کمترین خطا و مشکل حقوقی مربوط از سواحل بسیاری از کشورهای دنیا عبور کردیم.

وی اضافه کرد: یک زمانی برای انجام عملیات دریایی از خارج اجازه می‌گرفتیم اما امروز به جایی رسیدیم که کشورهای خارجی از ما باید اجازه بگیرند.

امیر فتاحی یادآور شد: با توجه به تحریم، تهدید و توطئه‌های دشمنان، جوانان این ناوگروه و این دانشگاه توانستند این مأموریت ارزشمند را به خوبی انجام دادند.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از هشت ماه دریانوردی و طی یک دور ۳۶۰ درجه به دور کره زمین با طی ۶۳ هزار کیلومتر مسیر دریایی روز بیست و هفتم اردی بهشت وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شد.

این ناوگروه پس از اعزام به مأموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت. پس از این توقف ناوگروه با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه ماکاسار و دریای سلبس، برای نخستین بار در تاریخ دریانوردی نظامی ایران پا به عرصه وسیع و پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتاً در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد که این پهلوگیری مصادف با یکصد و بیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل بود.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلوگیری کرد و در این شهر نیز چند روزی توقف کرد و پس از آن طی یک دریانوردی حدوداً ۴۰ روزه، در بندر صلاله عمان پهلوگیری کرد و سپس دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت کردند و نهایتاً ظهر چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شدند.

این نخستین ناو گروه جمهوری اسلامی ایران است که با عبور از اقیانوس آرام اقدام به دور زدن کره زمین کرد و وارد قاره آمریکا شد که نشان دهنده از توانمندی متخصصان داخلی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سراسر پهنه این سیاره آبی به اهتزاز در آورده و اقتدار و توان کشور را به نمایش گذاشت و در مسیر بازگشت خود در محدوده خلیج عدن مأموریت اسکورت شناورهای تجاری را انجام داد. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با انجام این مأموریت طولانی نشان داد هر جا منافع جمهوری اسلامی ایران اقتضا کند حضور می‌یابد.

جوانان ناوگروه ۸۶ عظمت ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشاندند+ فیلم

دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در سال ۱۳۵۹ تحت عنوان مرکز آموزش عالی علوم دریایی تأسیس شد و در سال ۱۳۶۰ با جذب اولین دوره دانشجویی به صورت رسمی شروع به کار کرد.

این دانشگاه از ۶ دانشکده عرشه، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی، مدیریت و کمیسر دریایی، علوم پایه و تفنگدار دریایی تشکیل شده است. دانشجویان این دانشکده‌ها در پنج رشته کارشناسی و ۶ رشته کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha