استاندار اردبیل: جبران خسارت‌های سیل خارج از توان استان است

اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل گفت: جبران خسارات‌ سیل‌ هفته‌های اخیر در این استان خارج از توان و نیازمند توجه ویژه‌ در سطح ملی است.

به گزارش ایرنا ، سیدحامد عاملی روز یکشنبه در جلسه شورای اداری گرمی مغان که با حضور وزیر کشور برگزار شد ، اظهار کرد: بر خلاف سال گذشته که با خشکسالی مواجه بودیم ، در سه ماه اخیر بارندگی‌های سیل‌آسا استان را دچار مشکل کرد.

وی ادامه داد: دوران کم‌سابقه‌ای در تاریخ استان را داریم ، از یک طرف بارندگی‌های کم و از طرف دیگر خشکسالی بخش عمده‌ای از اراضی استان را از بین برد و خسارات هنگفتی به زراعت استان وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۲۹ حادثه‌ای که در ۲ ماه گذشته در استان ثبت شده ۳۱ حادثه مربوط به حادثه سیل است ، اولین سیل در ۲۵ اردیبهشت ماه امسال در مشگین‌شهر رخ داد ، آب این شهر قطع و پس از ۷۲ ساعت با کمک شرکت آب منطقه‌ای و دستگاه‌های مربوطه آب آشامیدنی این شهرستان وصل و تامین شد.

استاندار اردبیل افزود: پس از آن در منطقه کوثر شاهد سیل بودیم ، در بخش باغات خسارات زیادی وارد شد ، جاده اردبیل - سرچم مسدود شد و پس از آن هم در شهرستان‌های گرمی و بیله‌سوار در نهم و دهم خرداد شاهد سیل بودیم که ۶۰ روستای ما دچار بی‌آبی شد.

عاملی بیان کرد: در این سیل پل انجیرلو در جاده گرمی - بیله‌سوار تخریب شد و در ۲۴ ، ۲۵ و ۲۷ خردادماه نیز سیل انگوت و گرمی مغان را فراگرفت و خط انتقال آب در این ۲ منطقه آسیب دید و هنوز هم مشکل خط انتقال آب برطرف نشده است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه ۳۱۰ واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده نیاز به بازسازی کامل دارند ، ادامه داد: ۷۱ خانوار اسکان موقت شدند ، پنج هزار واحد مسکونی به صورت تعمیری آسیب دید ، سه باب مدرسه و چندین واحد تولیدی و گلخانه آنقوتلار گرمی مغان دچار آسیب شد.

وی افزود: در این مدت ۱۰ هزار خانوار تحت حمایت قرار گرفتند و ۴۰۰ هزار آب معدنی بین آنها توزیع شد.

وی با اشاره به این که هم‌اکنون برای جبران خسارت‌های سیل نیاز به حمایت جدی داریم ، گفت: در جریان سیل هزینه‌ها و خسارت‌هایی به استان تحمیل شده که جبران آنها خارج از توان استان است.

وی میزان خسارت های وارد شده ناشی از سیل در استان را ۲۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: بیش از هزار میلیارد ریال زیربار تعهد رفتیم و متاسفانه هفت نفر از اهالی استان در اثر سیل جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایرنا ، طی هفته‌های اخیر بارش‌های رگباری منجر به وقوع چندین فقره سیل در استان اردبیل شده است. کانون این سیل‌های هفته‌های اخیر شهرستان‌های گرمی، انگوت، بیله‌سوار، مشگین‌شهر بوده است.

سیل‌ها خسارت‌های سنگینی به بخش‌های کشاورزی، مسکونی، تاسیسات زیربنایی، واحدهای تولیدی و ابنیه فنی راه‌های این مناطق زده است.

تاکنون هفت نفر از جمله چهار کودک جان خود را در اثر سیل از دست داده‌اند. این در حالی است که بارش‌های رگباری در استان اردبیل هنوز ادامه دارد و اداره کل هواشناسی استان اردبیل برای امروز و فردا هم هشدار سطح زرد صادر کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha