همت دولت سیزدهم در توسعه راه روستایی خراسان‌شمالی با بهره‌برداری از ۷۱ طرح

بجنورد- ایرنا- بهره‌مندی هزار و ۸۲۳ خانوار روستایی از راه آسفالته، تخصیص هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال اعتبار، بهره برداری از ۷۱ کیلومتر راه روستایی تنها بخشی از فعالیت‌های دولت سیزدهم در بخش توسعه زیرساختی روستاهای خراسان شمالی است که توانسته تحول بزرگی در بخش راه این خطه ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خراسان شمالی از لحاظ بافت جمعیتی شرایط ویژه‌ای دارد و ۴۴ درصد از اقوام کرد، ترک، لر و ترکمن در این خطه از شمالشرق کشور در نواحی روستایی سکونت دارند و این نکته بیانگر اهمیت و نقش روستا در اقتصاد استان است.

۸۴۰ روستای این استان از جمعیتی بیش از ۴۴۰ هزار نفر تشکیل شده است و همین جمعیت قابل توجه که اقتصاد استان را به سمت کشاورزی و دامپروری سوق داده است؛ در صورت دست یابی به رونق اقتصادی، چرخ اقتصاد استان را هم خواهد چرخاند.

سابقه امر نشان می دهد که در گذشته ای نه چندان دور بسیاری از شاخص های زیرساختی نواحی روستایی این خطه تکمیل نبود و موجب شد تا روستاییان برای زندگی بهتر به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و این امر حاشیه نشینی را در شهرستان های استان رواج داد به طوری که ۳۰ درصد جمعیت کنونی بجنورد مرکز خراسان شمالی حاشیه نشین هستند.

راه از شاخص هایی است که نقش مهمی در توسعه روستا ایفا می کند و بر پایه آمارها و اظهارات اداره کل حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی؛ ۱۸۳ روستای بالای ۲۰ خانوار با ۱۴ هزار و ۵۸۰ خانوار جمعیت استان از راه مناسب بی بهره است و باید ۶۴۴ کیلومتر جاده در این محورها ایجاد و آسفالت شود.

مسوولان دولت سیزدهم به درستی اهمیت این موضوع را درک کرده و در سفر سال گذشته دولت به استان ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به اجرای پروژه های راهسازی در این محورها اختصاص یافت و قرار است که راه تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار با این منابع آسفالت شود.

این اعتبارات طی سه سال ابلاغ و تخصیص داده خواهد شد که تاکنون مبلغ ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال ابلاغ و ۷۵ درصد آن تخصیص یافته است و با این تزریق اعتبار ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی، برچیده شدن ۶۱ نقطه پر تصادف و بهسازی ۷۱ کیلومتر راه روستایی انجام شده است.

همت دولت سیزدهم در توسعه راه روستایی خراسان‌شمالی با بهره‌برداری از ۷۱ طرح

بهسازی ۲۰۰ کیلومتر راه‌ روستایی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در خصوص عملکرد دولت در بخش راه روستایی استان گفت: امسال بهسازی و آسفالت ۲۰۰ کیلومتر از راه های روستایی استان هدف گذاری شده است که در سالجاری عملیاتی خواهد شد و اینک ۲۰ کیلومتر از راه های روستایی استان در حال بهسازی و آسفالت است که به زودی تکمیل خواهد شد.

به گفته مهدی رشیدی، ۱۵۳ روستای بالای ۵۰ خانوار خراسان شمالی از راه روستایی مناسب برخوردار نیستند.

وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی مناسب در خراسان شمالی، انقلابی در حوزه راه های روستایی استان اتفاق خواهد افتاد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با اشاره به میزان بهره مندی روستاییان خراسان شمالی از راه مناسب، گفت: یکی از عقب ماندگی ها در استان بهره مندی از راه ها به ویژه در حوزه روستایی است که در این راستا در یکسال اخیر ۱۳۸ کیلومتر راه روستایی استان آسفالت شد و با بهره برداری از این راه ها شاخص بهره مندی روستاییان استان از راه مناسب ۲ درصد ارتقا یافت.

وی تصریح کرد: با این وجود هنوز هم در حوزه راه ها ۱۰ درصد از میانگین کشوری عقب هستیم که جبران آن نیازمند بهره گیری ظرفیت سایر نهادها برای سرعت بخشیدن به پروژه های راهسازی در محورهای روستایی دارد.

همت دولت سیزدهم در توسعه راه روستایی خراسان‌شمالی با بهره‌برداری از ۷۱ طرح

برچیده شدن ۶۱ نقطه پرتصادف

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی نیز گفت: تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال برای رفع و برچیدن ۶۱ نقطه پرتصادف جاده‌های استان هزینه شد.

محمد مشتری عنوان کرد: ۱۰۷ نقطه پرتصادف در جاده‌های بزرگراهی، اصلی، فرعی و روستایی استان شناسایی و از ابتدای امسال تاکنون ۶۱ نقطه برچیده شده است.

وی تصریح کرد: ۲۱ نقطه از ۱۰۷ نقطه حادثه خیز جاده های استان در بزرگراه ها است که تاکنون ایرادهای مهندسی در ۱۴ نقطه برطرف شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی ادامه داد: همچنین ۳۸ نقطه پرتصادف استان در محورهای اصلی شناسایی و ۲۴ نقطه آن در طی امسال برچیده شد و ۴۸ نقطه پرتصادف هم در راه های فرعی است که از این تعداد ۱۴ نقطه برطرف شد.

وی گفت: در سفر رییس جمهور به استان ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع نقاط پر تصادف جاده های استان مصوب و ابلاغ شد که پیش بینی می شود با اختصاص این اعتبارات نقاط حادثه خیز در مدت سه سال برچیده شود.

همت دولت سیزدهم در توسعه راه روستایی خراسان‌شمالی با بهره‌برداری از ۷۱ طرح

بهره برداری از ۷۱ کیلومتر راه روستایی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در ادامه از ساخت، روکش و بهسازی ۷۱ کیلومتر راه روستایی و فرعی استان با اعتبار ۱۵۶ میلیارد ریال خبر داد و افزود: این پروژه های راهسازی در هفته دولت افتتاح و هزار و ۸۲۳ خانوار از نعمت راه آسفالته بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۸۲۳ خانوار ساکن در هشت روستای بالای ۲۰ خانوار استان از راه مناسب بهره مند شدند که در این زمینه ۲۷ کیلومتر راه ساخته و آسفالت شد.

مشتری افزود: شاخص بهره مندی روستاییان استان از راه مناسب ۷۶ درصد است که نسبت به شاخص کشوری ۷.۹ درصد عقب ماندگی داریم.

همت دولت سیزدهم در توسعه راه روستایی خراسان‌شمالی با بهره‌برداری از ۷۱ طرح

تخصیص هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال اعتبار

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی اعتبارات مصوب سفر هیات دولت به استان ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای رفع نقاط حادثه خیز، تکمیل راه های روستایی و محور بجنورد- راز- غلامان هشت هزار میلیارد ریال و برای بهسازی و روکش آسفالت راه سطح استان، گرمه سنگ سوراخ، شیروان اوغاز باجگیران چهار هزار میلیارد ریال مصوب شد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس تا سال ۱۴۰۳ اهالی ساکن در روستاهای بالای ۵۰ خانوار جمعیت از راه مناسب بهره‌مند می شوند و در این زمنیه ۲۶۰ کیلومتر راه اجرا و اهالی ۸۷ روستا از مزایای مصوبه های دولت بهره‌مند می شوند.

مشتری یادآور شد: اعتبارات سفر دولت به خراسان‌شمالی در سه سال ابلاغ و تخصیص خواهد یافت که ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال آن در سال گذشته ابلاغ و ۷۵ درصد از این مبلغ تخصیص داده شد.

وی افزود: اکنون ۶۴ پروژه راهسازی در محورهای روستایی استان در حال اجراست، این پروژه ها در قالب ۶۴ قرارداد و به طول ۴۷۱ کیلومتر اجرایی می شود و اعتبار این قراردادها ۶ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: برای تکمیل این پروژه ها بیش از سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار با طول ۷۲ کیلومتر اجرا شد افزود: با بهر برداری از این پروژه ها ۲ هزار و ۲۷۶ خانوار برخوردار شدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال هم تاکنون هشت روستای بالای ۲۰ خانوار با طول ۲۷ کیلومتر تکمیل شد که با بهره برداری از این پروژه ها یکهزار و ۸۲۳ خانوار برخوردار شدند.

به گزارش ایرنا، طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱.۵۴ درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده است.

اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.

طول راه های روستایی استان هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳.۶ درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در رتبه ۱۳ استان های کشور قرار گرفته است.

طول راه های شریانی استان هم ۶۳۷ کیلومتر است که ۱.۸ از راه های شریانی کشور را به خود اختصاص داده است.

اکنون ۴۶.۴ درصد از راه های روستایی استان آسفالت شده که این رقم در میانگین کشوری ۵۴.۳ درصد است که بر این اساس استان در این شاخص ۷.۹ درصد از میانگین کشوری عقب است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و سالانه میلیون ها مسافر از این استان گذر می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha