باروری امید در زوجین لرستانی با راه اندازی مراکز درمان ناباروری

خرم آباد - ایرنا - هزاران راه رفته زوج های ناباور در مراجعه به مراکز درمانی در استان های همجوار کوله باری از تجریبات نه چندان خوشایند مراجعان مراکز ناباروری لرستان است که این بار با امیدی دوباره در این مراکز پیگیر درمان شده اند.

به گزارش ایرنا، مراجعه به مراکز درمان ناباروری در لرستان و پیگیری مجدانه مراجعان و مسولان مشهودترین شاخصی است که در نخستین مراجعه به این مراکز به چشم می خورد و زمانیکه ناخودآگاه خود را در میان تبادل تجربیات ، دلداری دادن و امیدآفرینی به مراجعان می یابی، آرزوی به ثمر رسیدن تلاش مسئولان در این حوزه و پیگیری های مراجعان نخستین چیزی است که به آن فکر میکنی.

پس از هماهنگی های لازم با مسئولان مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی وارد سالن انتظار مراجعان که شدم، از همان ابتدا امیدآفرینی و سنگ صبور شدن افراد برای همدیگر حس زیبای نوع دوستی را به رخ می کشد، مهسا بانوی جوانی بود که با سعه صدر دیگر بانوان حاضر در سالن انتظار را راهنمایی و دعوت به صبوری و توکل به خدا می کرد، او بیش از یکسال بود که پس از ۱۰ سال ناباروری و مراجعه به مطب ها و مراکز درمان ناباروری در نقاط مختلف کشور بالاخره تصمیم گرفته بود درمان را در شهر خودش در مراکز ناباروری جهاد دانشگاهی خرم آباد دنبال کند.

مهسا با اشاره به هزینه های سنگین درمان ناباروری پس از گذشت ۱۰ سال اظهار داشت: اکنون با پیشنهاد و راهنمایی های پزشک مربوطه تصمیم جدی به عمل آی وی اف دارم و در حال تکمیل آزمایش ها برای موفقیت در این عمل هستم که خوشبختانه تاکنون با استفاده از خدمات این مرکز به نتایج امید بخشی رسیده ایم.

وی ادامه داد: پیش از این نیز چند بار تصمیم به انجام این عمل داشتیم ، اما با هزینه های سنگین مراکز خصوصی امکان انجام این عمل را نداشتیم که با مراجعه به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی این امکان با هزینه های کمتر برای ما فراهم شده است.

مهسا میزان هزینه های درمان ناباروری را مرتبط با بیمه های تحت پوشش برشمرد و گفت: این هزینه های سنگین درمان ناباروری نیازمند پوشش های بیشتری است ، چراکه با درآمدهای معمولی امکان ادامه درمان برای زوجین نابارور غیرممکن و یا بسیار سخت است.

وی که از خدمات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان نسبت به دیگر مراکزی که مراجعه کرده، راضی تر بود، امیدوار است با گرفتن خدمات این مرکز به نتیجه برسد.

عاطفه بانوی دیگری از مراجعان مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان بود که حتی قبل از هم صحبتی با او ناامیدی و کلافگی را به خوبی از چهره اش می توان تشخیص داد، گفت: بیش از ۶ ماه است به این مرکز مراجعه می کند، اما اکنون پس از سپری کردن دوره ای از درمان و انجام آزمایش های لازم متوجه شده است همچنان در شرایط مناسبی قرار ندارد و مسیر پرفراز و نشیبی در پیش رو دارد که البته با تجربه ای که از چندین سال گذشته برای درمان ناباروری و هزینه های سنگین این موضوع دارد، به گفته خودش رمق چندانی برای ادامه درمان نداشت و به اصرار همسرش در این مرکز حاضر شده است.

زهرا یک بانوی فرهنگی است که از یکسال پیش به این مرکز مراجعه و تاکنون نتوانسته نتیجه مثبتی بگیرد نیز می گوید: حدود پنج سال است به متخصصان و مراکز درمانی زیادی مراجعه کرده و با وجود شاغل بودن مراحل درمان را در هر دوره بویژه در زمان هایی که به استان های همجوار و حتی تهران و اصفهان مراجعه کرده به سختی پیگیری کرده است.

وی اظهار داشت: اکنون که به مرکز درمان ناباروری در خرم آباد مراجعه کرده ام در خصوص گرفتن مرخصی و پیگیری مراحل درمان مشکل کمتری دارم ، اما همچنان ناگزیر به پاسخگویی به محل کار هستم که هر بار ناچار به ابراز بهانه ای جدید هستم.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۵ سال از زمان ازدواجش می گذرد و حدود ۱۳ سال است که پیگیر درمان ناباروری است، افزود: این مدت هزینه های سنگین بسیاری متحمل شده که حقوق کارمندی کفایت چندانی برای این مخارج نمی کند و تاکنون چندین بار مجبور به دریافت وام شده اند.

وی با بیان اینکه تاکنون موفق به دریافت تسهیلات ناباروری یا هر کمک هزینه دیگری در این خصوص نشده است، یادآور شد: دریافت این تسهیلات شرایطی دارد که پس از گذشت این همه سال درمان و تقبل هزینه های گزاف مشمول این قانون نیستیم.

لیلا بانوی دیگر حاضر در مرکز ، مهمترین معضل پیش روی زوج های نابارور را بعد از هزینه های درمان ، مسائل فرهنگی و پرس و جوهای فامیل و دوستان را برشمرد.

وی که دچار ناباروری ثانویه بود و اکنون پس از گذشت هفت سال از درمان همچنان ناچار به پیگیری درمان ناباروری خود به دور از چشم دوستان و فامیل است، تاکید می کند: متاسفانه مسائل فرهنگی و دخالت نابجای فامیل و خانواده در این موضوع باعث شده تا زوجین با استرس و دلتنگی بیشتری درمان خود را پیگیری کنند که همین موضوع باعث گرفتن نتایج عکس شده است.

لیلا با وجود داشتن یک فرزند با اصرار همسر و احوالپرسی های نابجای خانواده و فامیل همچنان پیگیر درمان ناباروری ثانویه است و ادامه داد: برای درمان ناباروری با وجود هزینه های سنگین درمان اکنون مجبور به فروش خودروی خود شده ایم تا بتوانیم درمان را بصورت جدی تری ادامه و صاحب فرزند دوم شویم.

وی اظهار داشت: برنامه های حمایتی زوج های نابارور و ارایه تسهیلات با وجود افزایش ناباروری ها و هزینه های سنگین درمان باید بیش از پیش باشد، چراکه هزینه های درمان ناباروری نسبت به دیگر هزینه های درمانی بسیار بیشتر و از طرفی پس از تکمیل یک دوره درمان ممکن است هیچ نتیجه ای حاصل نشود و دوباره ناچار به هزینه های بیش از قبل از باشیم و بیمه ها نیز هزینه بسیار کمی را از هزینه های درمان ناباروری تقبل می کنند.

براین اساس با توجه به طرح های حمایتی دولت از جوانی جمعیت و توسعه خدمات به زوج های نابارور اما به دلیل افزایش حجم مراجعان ناباروری پرداخت تسهیلات و حمایت های بسیار بیشتری نسبت به اکنون می تواند باری از دوش بیماران بردارد تا بتوانند حداقل به دور از دغدغه های مالی مسیر درمان خود را سپری کنند.

در حالیکه اغلب بیماران ناباروری معتقدند که میزان پرداخت از جیب برای درمان ناباروری بسیار بیشتر از مبالغی است که بیمه ها تقبل می کنند ، اما دولت همچنان مصمم به اجرا و توسعه طرح های حمایتی از زوج های نابارور در جهت افزایش جوانی جمعیت است.

بهره مندی ۵۰ هزار زوج نابارور از خدمات بیمه سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت شهریور ماه جاری در حاشیه بازدید از مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان گفت: اکنون ۵۰ هزار زوج نابارور در سطح کشور تحت پوشش بیمه سلامت قرار داشته و از خدمات این سازمان بهره مند هستند.

"محمدمهدی ناصحی" بیان کرد: زوج های نابارور از خدمات بیمه سلامت بهره مند شده و روز به روز نیز بر پوشش خدمات افزوده می شود، بطوریکه ۹۰ درصد تعرفه ها در بخش دولتی پرداخت و در بخش غیر دولتی نیز در تلاشیم بخش زیادی از هزینه ها را جبران کنیم

وی اظهار داشت: مراکز دانشگاهی و جهاد دانشگاهی می توانند خدمات گسترده ای را به مردم در زمینه درمان ناباروری ارایه دهند تا پرداختی از جیب مردم کاهش یابد و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته میانگین موفقیت این بخش حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده که قابل قبول است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: توسعه این مراکز در سطح کشور توسط دانشگاه های علوم پزشکی در دستور کار قرار گرفته و هر دانشگاه موظف به ایجاد یک مرکز سطح ۲ و سه شده است.

ناصحی تاکید کرد: خدمات دارای پوشش بیمه ای نیز مدام در حال افزایش است.

باروری امید در زوجین لرستانی با راه اندازی مراکز درمان ناباروری

مراجعان مراکز درمان نباروری نیازمند حمایت های گسترده تری هستند

مدیر مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان نیز گفت: این مرکز از سال ۹۷ با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حمایت بنیاد برکت تجهیز و بهره برداری شد و از سال ۹۸ شروع به فعالیت کرد.

"صمد احمدی" افزود: اکنون فعالیت های این مرکز در ۲ بخش سرپایی و عمل جراحی در حال انجام است و سونوگرافی و اقدامات تشخیصی و عمل های جرای واریکوسل، آی یو ای ، هیستروسکوپی و آی وی اف در این مرکز انجام می شود.

وی اظهار داشت: خدمات تعیین جنسیت، مشاوره روانشناسی، تغذیه و ژنتیک و بخش مامایی در این مرکز انجام می شود.

مدیر مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه در این مرکز ناباروری های اولیه و ثانویه تحت درمان قرار می گیرد، ادامه داد: حفظ باروری یکی از اولویت های این مرکز برای مراجعین است ، با توجه به اینکه سن ازدواج بالا رفته و یکی از عوامل تاثیرگذار بر باروری سن ازدواج است ، در این مرکز اقداماتی برای رفع مشکلات ناباروری انجام و حفظ باروری در این مرکز آغاز و پیگیری شده است.

احمدی عنوان کرد: در این راستا تلاش شده است با توجه به بالا رفتن سن ازدواج بر روی افراد مجرد بیشتر کار شود و بتوان اقدامات فریز اسپرم و تخمک افراد مجرد در این مرکز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این مرکز همچنین اسپرم، تخمک و جنین افراد متاهل نیز فریرز می شود ، گفت: امکان انتقال جنین نیز پس از فریرز شدن در این مرکز فراهم و موارد بسیاری با موفقیت انجام شده است.

مدیر مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان بیان کرد: همچنین در حوزه اهدای جنین، تخمک و رحم اجاره ای نیز در این مرکز فعالیت می شود که متاسفانه تعداد اهداکنندگان بسیار محدود است.

ارائه خدمات به هفت هزار زوج نابارور در لرستان

احمدی با بیان انکه اکنون حدود هفت هزار زوج نابارور در این مرکز در حال دریافت خدمات هستند، یادآور شد: امید است با حمایت های بیشتر دولت این افراد بتوانند خدمات بهتر با هزینه های کمتر را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه زوج نابارور متحمل مشکلات ناباروری است و علاوه بر این در این استان مشکلات فرهنگی و فقر فشار مضاعفی را به بیماران وارد می کنند، اظهار داشت: این موارد استرس و فشار روحی و روانی شدیدی را بیماران منتقل می کند که متاسفانه براساس بررسی های انجام شده این موارد باعث افزایش درصد ناباروری در استان شده است.

مدیر مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان گفت: به دلیل هزینه های سنگین درمان ناباروری در مواردی زوجین به دلیل عدم توان مالی ناگزیر به قطع روند درمان شده اند، چراکه اغلب زوج های نابارور مجبور به طی دوره های درمان چند ساله هستند.

احمدی افزود: هزینه های عمل آی وی اف بالای ۱۰۰ میلیون ریال است که برخی از مراجعان توان تقبل این هزینه ها را ندارند.

۲۲ درصد زوج های ایرانی نابارورند

وی با بیان اینکه بحران امروز جامعه ما بحران ناباروری و جمعیت است، اضافه کرد: اکنون بالای ۲۲ درصد جامعه ما نابارور است، در حالیکه برخی نیز مطلع از ناباروری خود نیستند و برخی نیز با آگاهی کامل اما به دلیل مسائل فرهنگی و اقتصادی به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند.

مدیر مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به هزینه های سنگین درمان ناباروری ادامه داد: خدمات حمایتی و تسهیلاتی باید بیش از مبالغ کنونی باشد ، امسال و اواخر سال گذشته نسبت به سال های قبلی کمک های خوبی شد، اما همچنان نسبت به حجم مشکلات موجود بسیار کم است و حدود ۱۵ درصد از عمل های جراحی حمایت می شود.

احمدی با بیان اینکه بیمه سلامت و تامین اجتماعی استان اقدامات بسیارخوبی دراین حوزه داشته اند، گفت: بدون این حمایت ها امکان ادامه فعالیت برای این مرکز وجود نداشت.

وی عنوان کرد: میزان درصد پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی به زوج های نابارور دارای شرایط دریافت این تسهیلات نسبت به پرونده های ناباروری جهاد دانشگاهی استان بسیار کم است.

۳۷ میلیارد ریال برای درمان زوج های نابارور لرستان هزینه شد

مدیرکل بیمه سلامت لرستان گفت: ۳۷ میلیارد ریال امسال جهت درمان زوج های نابارور این استان در ۲ مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی و شفا هزینه شده است.

"محسن اسدبیگی" بیان کرد: امسال به منظور حمایت از طرح های جوانی جمعیت و درمان زوج های نابارور در این استان تاکنون ۳۷ میلیارد ریال در قالب خدمات سرپایی، بستری و خسارت های متفرقه در ۲ مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی و بیمارستان شفا هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در راستای پرداخت هزینه بستری در بیمارستان شفا و مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی هشت میلیارد و ۴۲۲ میلیون ریال هزینه شده است، اظهار داشت: همچنین میزان پرداختی در حوزه خسارت های متفرقه نیز هفت میلیارد و ۶۵۹ میلیون ریال بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت لرستان با بیان اینکه بیشترین میزان هزینه کرد در حوزه درمان سرپایی زوج های نابارور استان است، ادامه داد: بیش از ۲۱ میلیارد ریال نیز در این حوزه هزینه شده است.

اسدبیگی با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و ۱۳۸ زوج نابارور در این استان نشان دار شده اند، یادآور شد: پارسال ۶۶۲ زوج نابارور از خدمات مراکز درمان ناباروری استان بهره مند شدند و طی این مدت سه هزار و ۸۴۰ نسخه صادر شده است.

وی عنوان کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۴۷۶ زوج تحت پوشش خدمات این مراکز قرار گرفته اند و ۳۵۰ نسخه نیز در راستا صادر شده است.

مدیرکل بیمه سلامت لرستان اضافه کرد: از مجموع جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری لرستان، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۶۵ درصد تحت پوشش بیمه سلامت است.

اسدبیگی با اشاره به لزوم بهره مندی مردم لرستان از خدمات و حمایت های بیمه سلامت تاکید کرد: ۶۷۷ هزار نفر در صندوق روستایی ، ۱۲۰ هزار نفر بیمه کارمندی و مابقی در صندوق سایر اقشار حمایتی قرار داشته و ۹۹۰ هزار نفر بیمه رایگان هستند.

اسدبیگی یادآور شد: پارسال هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی استان لرستان از سوی بیمه سلامت پرداخت داشته است.

باروری امید در زوجین لرستانی با راه اندازی مراکز درمان ناباروری

۶ هزار زوج نابارور در لرستان شناسایی شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۶ هزار زوج نابارور در استان شناسایی شده است که سه هزار و ۵۰۰ مورد آنها نازایی اولیه و ۲ هزار و ۵۰۰ زوج نیز نازایی ثانویه دارند.

دکتر "مریم کوشکی" با بیان اینکه ۷۰ درصد عملیات اجرایی مرکز ناباروری بیمارستان عسلیان خرم آباد انجام شده است، افزود: ۱۳۰ زوج نابارور جهت دریافت تسهیلات به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) معرفی شده اند که تاکنون ۱۰۰ پرونده در بانک مهر جهت دریافت تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی تشکیل شده است.

وی بیان کرد: نرخ باروری کلی استان در سال گذشته ۱.۷۶ و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که ۱.۸ درصد بود، کاهش داشته ولی نسبت به سال های قبل از شیب کاهشی کمتری برخوردار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه شاخص باروری استان نسبت به شاخصِ کشوری ۱.۶۶ درصد و از وضعیت بهتری برخوردار است، افزود: این موضوع نشان دهنده تاثیر مثبت فعالیت های انجام گرفته در حوزه جوانی جمعیت است که انتظار می‌رود با فعالیت های بیشتر، آموزش، فرهنگ سازی و برطرف کردن موانع فرزندآوری شاهد شیب صعودی نرخ باروری در استان باشیم.

کوشکی همچنین گفت: نرخ رشد جمعیت استان در سال ۱۴۰۰ معادل ۷۴ صدم درصد بوده که این شاخص سال گذشته به دلیل کاهش مرگ و میرها، به هشت دهم درصد ارتقا یافته است.

وی اظهار داشت: ۲۵ هزار و ۴۱۵ واقعه ولادت سال ۱۴۰۰ در استان ثبت شد که این آمار طی سال گذشته به ۲۴ هزار و ۲۹۳ کاهش یافت، اما با توجه به کاهش میزان فوتی ها، نرخ رشد جمعیت در استان روند افزایشی داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از زمان ابلاغ این تکلیف ، اجرای صحیح مبانی این قانون در دستور کار دانشگاه قرار گرفت و با برگزاری نشست های منظم و مستمر و فراهم ساختن زیر ساخت مناسب، برنامه هایی انجام شده است.

کوشکی تاکید کرد: آموزش و تبلیغات در راستای فرهنگ سازی عمومی، افزایش آگاهی کارکنان در زمینه افزایش‌ جمعیت و فرزندآوری، برگزاری کلاس های متعدد حضوری و غیرحضوری، انتشار مطالب در فضای مجازی، چاپ و توزیع محتواهای آموزشی بصورت کتاب، جزوه و پوستر از جمله این اقدامات است.

وی یادآور شد: همچنین در مراکز جامع سلامت شهرستان ها نیز شناسایی زنان واجد شرایط فرزندآوری، انجام مشاوره باروری سالم و فرزندآوری، شناسایی زوجین نابارور، آموزش و ارجاع آنها به مراکز درمان در دستور کار قرار گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: راه اندازی مرکز نفس (نجات فرزندان سقط) در استان، شناسایی بارداری‌های ناخواسته در مراکز و مشاوره جهت کاهش سقط، دریافت تسهیلات از ارگان‌های حمایتگر برای زوجین نابارور و خانواده های بی بضاعت دارای فرزند، ارتقای کیفیت مشاوره‌ ازدواج در راستای تحکیم بنیان خانواده و کاهش طلاق از دیگر اقدامات این دانشگاه جهت افزایش نرخ رشد جمعیت استان می باشد.

کوشکی بیان کرد: یکی از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی لرستان طی ۲ سال اخیر در راستای اهداف برنامه جوانی جمعیت، ارتقای کیفیت آموزش های حین ازدواج است ، به همین منظور اکنون ۱۰ مرکز مشاوره ازدواج در سطح استان فعال می باشد و نظارت و پایش مستمر جهت برخورداری زوجین از ۶ ساعت آموزش رایگان صورت می‌گیرد.

وی افزود: از آبان ماه سال ۱۴۰۰ که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان با راه اندازی قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاهی در راستای اجرایی سازی مفاد این قانون اقدام نموده است.

راه اندازی نخستین مرکز پیشگیری از سقط جنین در لرستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به راه اندازی نخستین مرکز پیشگیری از سقط جنین در لرستان با عنوان "نفس" در بیمارستان عسلیان خرم اّباد اظهار داشت: در راستای افزایش و جوانی جمعیت چند برنامه در نظر گرفته شده که تشویق زوجین به باروری، درمان زوجین نابارور و جلوگیری از سقط ها از جمله این موارد است.

دکتر بهرام دلفان ادامه داد: ارائه آموزش و خدمات به زوجین خواستار سقط جنین از اهداف راه ندازی این مرکز است تا با آگاه سازی والدین از سقط پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه وظایفی در راستای پیشگیری از سقط های غیرقانونی برای دستگاه های مربوطه تعریف شده است، عنوان کرد: هرکدام از دستگاه ها تکالیف محوله را در کتابچه مربوطه پیگیری و بر این اساس آخرین اقدامات را ارائه می دهند.

وی در خصوص راه اندازی مرکز درمان ناباروری تا سه ماه آینده در بیمارستان عسلیان خرم آباد نیز گفت: هم اکنون ۲ مرکز درمان ناباروری در بیمارستان شفا و جهاد دانشگاهی لرستان وجود دارد و همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز ملزم به راه اندازی این مراکز هستند تا یک اقدام جهادی در راستای جوانی جمعیت تحقق یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha