استاندار: پژوهش‌های نوآورانه مورد توجه دانشگاه‌های مازندران باشد

ساری - ایرنا - استانداری مازندران گفت: نیاز اصلی جامعه ما نوآوری در همه عرصه‌ها شامل اقتصاد، صنعت، فناوری، گردشگری، کشاورزی و سایر حوزه‌هاست که باید در دانشگاه‌های استان مورد توجه قرار گیرد تا به ارتقاء بهره‌وری از همه ظرفیت‌های استان کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی‌پور روز جمعه در جلسه شورای عالی دانشگاه‌های مازندران که به میزبانی دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی(ره) نوشهر برگزار شد، اظهار کرد: امروز نیازمند ارتقاء بهره‌وری در فضای کسب و کار استان هستیم و معتقدم که این امر با تلاش دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان برای ایجاد مسیرهای نوآورنه در فعالیت‌های اقتصادی استان میسر خواهد شد.

وی با بیان این‌که، در دانشگاه‌های استان پژوهش‌های مؤثری درباره مازندران انجام می‌شود، افزود: باید در فضای دانشگاه‌های مازندران تعامل و تبادل اطلاعات علمی، فنی و تکنیکی و حتی پژوهشی صورت پذیرد. اگر تعامل علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌های استان ایجاد شود قدرت علمی دانشگاه‌های مازندران را می‌تواند رونمایی کند و در توسعه استان اثرگذار باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: ما هنوز نتوانستیم از نوآوری‌های روز دنیا به شکل شایسته‌ای در مدیریت مازندران بهره‌مند شویم. بسیاری از روش‌ها و منش‌های مدیریتی ما در مازندران هنوز بر سبک و سیاق سنت حرکت می‌کند. شانیت شورای عالی آموزش استان این است که به کمک مجموعه مدیریت استان بیاید و در همه حوزه‌های توسعه استان زمینه نوآوری را فراهم کند تا بتوانیم جایگاه استان را در فرآیند توسعه ارتقاء دهیم.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: ما در حوزه دانش توانمند و قوی هستیم. پس از انقلاب اسلامی زیرساخت‌ها و امکانات بسیار ارزشمندی در دانشگاه‌های ما ایجاد شد و به فناوری‌های مهم و بزرگی دست یافتیم. این دسترسی را باید بتوانیم با تعامل بین دانشگاه‌های مازندران در همه عرصه‌های دانشگاهی استفاده کنیم. تحقق این هدف نیازمند مدیریت جامع در شورای عالی آموزش استان است و دبیرخانه این شورا باید فعال‌تر از گذشته در این مسیر حرکت کند.

مقام ارشد اجرایی استان گفت: هر دانشگاهی در حوزه فعالیت‌هایش کارهای بزرگی انجام می‌دهد. ما در حوزه پژوهش‌های علمی و نوآوری‌ها که امروز نیاز اصلی جامعه است جایگاه خوبی داریم و باید این دستاوردها را با افزایش تعامل دانشگاه‌ها به خروجی‌های کاربردی در استان برسانیم.

استاندار: پژوهش‌های نوآورانه مورد توجه دانشگاه‌های مازندران باشد

حسینی‌پور با اشاره به انجام فعالیت‌های نوآورانه ارزشمند در دانشگاه علوم و فنون دریای امام خمینی(ره) نوشهر، تصریح کرد: در همین دانشگاه یکی از مجموعه‌های دانش‌بنیان مازندران یک زیرساخت آموزشی فناورانه در حوزه شبیه‌سازی که از نیازهای ضروری این دانشگاه بود و در گذشته از خارجی‌ها خریداری می‌شد را با دانش و امکانات داخلی ایجاد کرد که مایه غرور و افتخار است.

وی افزود: این دانشگاه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و مولود این انقلاب است. تا پیش از انقلاب اسلامی جوانان ما برای آموختن ساده‌ترین نکات علوم دریایی باید در کشورهای دیگر و با آموزه‌های غربی تحصیل می‌کردند. اما امروز افتخار داریم که نه تنها در حوزه تولید علم، بلکه در تولید فناوری‌های لازم برای نیروی دریایی پیشرو باشیم.

استاندار مازندران افزود: پیشنهاد می‌کنم در دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی(ره) نوشهر برای رؤسای سایر دانشگاه‌های استان برنامه بازدیدی از دستاوردهای این دانشگاه تدارک دیده شود تا ببینند که پس از انقلاب اسلامی چه شکوفایی فوق‌العاده‌ای در این مرکز تجربه شده است.

حسینی‌پور در بخش دیگری از اظهارات خود نیز بر لزوم توجه به نشاط در فضای دانشگاه‌های استان تاکید کرد و افزود: فضای دانشگاه‌ها باید پرنشاط باشد. در بعضی از دانشگاه‌ها از همان ابتدای ورود می‌توان چنین فضایی را تجربه کرد. اما بعضی دانشگاه‌های استان هم منفعل هستند و از همان ورودی این انفعال قابل درک است. مازندران با این اقلیم و طبیعت می‌تواند زیباترین دانشگاه‌ها را داشته باشد که در نشاط فضای عمومی دانشگاه‌ها بسیار مؤثر است.

استاندار: پژوهش‌های نوآورانه مورد توجه دانشگاه‌های مازندران باشد

وی تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید نیازمند تقویت دانشگاه‌ها از همه ابعاد هستیم. برای مثال باید به حوزه خدماتی به دانشجویان توجه ویژه‌ای داشته باشیم. سال گذشته چند بازدید از دانشگاه‌های استان داشتم که در بعضی خوابگاه‌ها توان مدیریت دانشگاه را تحسین کردم و در بعضی خوابگاه‌ها نیز وضعیت رسیدگی به زیرساخت‌های رفاهی دانشجویان اصلا قابل قبول نبود.

استاندار مازندران افزود: رؤسای دانشگاه‌ها باید به طور مستقیم بر همه فضاهای دانشجویی که تحت مدیریت دانشگاه قرار دارد نظارت داشته باشند. به ویژه خوابگاه‌ها که محل استراحت و آرامش دانشجویان است. نمی‌توانیم و نباید نسبت به محلی که دانشجو قرار است چند ماه یا چند سال در آن زندگی کند بی‌تفاوت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا حتی رهبر معظم انقلاب به موضوع خدمات در خوابگاه‌های دانشجویی توجه کردند و اشاره داشتند. پس حتما اشکالاتی در این حوزه هست. چرا نباید بتوانیم با این همه بودجه و امکانات چالش‌های این بخش را برطرف کنیم؟ امسال حتما با همین نگاه در همه خوابگاه‌های دانشجویی حضور می‌یابم و وضعیت را بررسی می‌کنم.

به گزارش ایرنا، در مازندران ۱۱۹ دانشگاه دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، غیرانتفاعی، علمی و کاربردی و پزشکی وجود دارد و بیش از ۱۵۰ هزار دانشجو در این دانشگاه ها به مشغول تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha