۲۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۸
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85264446
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد کردن در نمایش های خیابانی ایران کمرنگ شده است

سنندج- ایرنا- یکی از داوران ششمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: انتقاد کردن در نمایش های خیابانی ایران کمرنگ شده و برای تقویت آن نیاز به آموزش بیشتر به هنرمندان این عرصه است.

بهمن صادق حسنی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انتقاد کردن نسبت به مسائل و موضوعات گوناگون در نمایش های خیابانی ایران کمرنگ شده و برای تقویت آن هم نیاز به آموزش و برگزاری کارگاه های آموزشی در جشنواره هایی داریم.

وی آشنایی با تکنیک های روز دنیا را از دیگر موارد ضروری در توسعه تئاتر خیابانی خواند و بیان کرد: هنرمندان عرصه تئاتر خیابانی باید به بیان مسائل اجتماعی و اقتصادی در جامعه بپردازند و در نمایش خود نسبت به موضوعات مختلف اعتراض و انتقاد کنند.

این داور بخش نهایی شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان ادامه داد: معتقدم در برهه کنونی به تئاتر خیابانی در کشورمان با دید دیگری باید نگاه کرد.

صادق حسنی با بیان اینکه هنرمندان ما باید اجرای نمایش های ایرانی دارای قابلیت اجرا در خیابان را دنبال کنند، گفت: متاسفانه بیشتر هنرمندان بخش تئاتر خیابانی به سمت اجرای نمایشی رفتند که هیچ تفاوتی با تئاتر صحنه ای ندارد.

این داور بخش نهایی شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به اینکه یکی از شاخص های تئاتر خیابانی امکان برگزاری آن در هر نقطه از سطح شهر و با کمترین امکانات است، اضافه کرد: طراحی و ایجاد دکورهای عظیم و پرهزینه و انجام نورپردازی و در مجموعه بکارگیری تکنیک های صحنه ای کمکی به تئاتر خیابانی نمی کند.

انتقاد کردن در نمایش های خیابانی ایران کمرنگ شده است

وجود بازیگران توانمند در تئاتر خیابانی ایران

صادق حسنی در ادامه بیان کرد: در چند روزی که از برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان می گذرد بازی های خوبی را از بازیگران نمایش های خیابانی مشاهده کردیم که این نقطه قوت هنرمندان ما و نشان از توانمندی و استعداد آنهاست.

وی ادامه داد: این ویژگی به تنهایی کفایت نمی کند و توجه به طرح و ایده و تصویرسازی و قدرت بیان از دیگر موارد ضروری در تقویت تئاتر خیابانی است.

این داور بخش نهایی شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان اضافه کرد: مخاطب، نمایش خیابانی ۴۵ دقیقه ای را نمی پذیرد و اگر مردم مریوان ساعت ها پای اجرای نمایشی می نشینند نشان از عشق و علاقه وافر آنهاست و گرنه این نوع نمایش باید به گونه ای باشد که اگر تماشاگری پنج دقیقه وقت خود را به نظاره آن اختصاص داد، مفهوم و پیام نمایش را دریافت کند.

صادق حسنی یادآور شد: امید می رود با نگاه به مدرن به نمایش های ایرانی شاهد رسیدن به جایگاه واقعی این هنر والا باشیم.

وی گفت: تنها جشنواره تخصصی تئاتر خیابانی کشور در مریوان برگزار می شود که می تواند بر روی تئاتر خیابانی ایران تاثیر بسزایی داشته باشد به شرطی که مسئولان نگاه و حمایت ویژه ای از این رویداد کنند.

شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پس از وقفه‌ای یکساله ۲۵ مهر آغاز شد و تا ۲۹ مهر در مریوان، برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha