۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85274008
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سور در سیف سقز/ رونق معیشت مرزنشینان+فیلم

۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبر: 85274008
سور در سیف سقز/ رونق معیشت مرزنشینان+فیلم

سنندج- ایرنا- یک دهه درخواست و مطالبه مردم شهرستان سقز در دولت سیزدهم به ثمر نشست و بازگشایی بازارچه سیف سقز که از مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به استان بود، تحقق یافت.

به گزارش ایرنا، کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و این بستر توسعه روابط تجاری و توسعه اقتصادی را برای منطقه فراهم کرده است و در راستای توسعه و آبادانی این استان مرزی توسط دولت های مختلف اقداماتی هم چون ایجاد بازارچه های مرزی در شهرهای مریوان، سروآباد، سقز و بانه شده است.

یکی از این بازارچه ها، بازارچه سیف سقز است که در سال ۱۳۷۳ با پیشنهاد وزارت بازرگانی وقت و بر مبنای مصوبه دولت ایجاد شد و از سال ۱۳۷۵ عملیات زیربنایی آن آغاز و در سال ۱۳۷۷ با موافقت شورای عالی امنیت ملی فعالیت آن شروع شد.

با وجود سرمایه گذاری های انجام شده دراین مرز و اشتغالی که برای مرزنشینان و مردم منطقه ایجاد شده بود در اسفند ماه سال ۱۳۹۱ و بعد از حدود ۱۵ سال فعالیت این بازارچه مرزی، تعطیل شد.

توقف فعالیت در این بازارچه مرزی موجب شد اداره کمرگ شهرستان سقز که یکی از قدیمی ترین ادارات گمرک استان بود دیگر فعالیتی نداشته باشد و فعالان اقتصادی برای انجام امورات گمرکی به دیگر شهرستان های استان هم چون سنندج، بانه و مریوان مراجعه کنند.

شهرستان سقز ۶۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و سه تعاونی مرزنشین با ۲۷ هزار نفر عضو داشت که این تعاونی ها هم غیرفعال شده است.

در یک دهه ای که از تعطیلی بازارچه سیف سقز می گذرد مردم و تشکل های صنفی و بازرگانان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ومسئولان کشوری و استانی تلاش زیادی کردند که اقدام بازگشایی مجدد این بازارچه کردند ولی نتیجه بخش نبود.

حال در دولت سیزدهم پیگیری مسئولان استانی ثمربخش بوده و بعد از سال ها چشم انتظاری مردم به ویژه مرزنشینان باردیگر فعالیت در بازارچه های مرزی آغاز شده است و بعد از بازگشایی رسمی بازارچه هنگه ژال بانه در یکم آبان امسال بارقه امید در دل مرزنشینان دیگرشهرستان های استان از جمله سقز هم ایجاد و عاقبت این مهم در ۶ آبان محقق شد.

بازگشایی مجدد بازارچه سیف سقز جزو مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور در تیرماه سال ۱۴۰۱ به کردستان بود که در آستانه دور دوم سفر هیات دولت به استان این مصوبه اجرایی شد.

در رابطه با بازارچه‌های مرزی کردستان بیشتر بخوانید:

بهره‌مندی هشت هزار نفر از ساکنان روستاهای مرزی سقز از بازارچه سیف

۳۱ روستای شهرستان سقز در محدوده مرز قرار دارد و با بازگشایی مجدد این بازارچه افزون بر بازرگانان و تجار بیش از هشت هزار نفر از ساکنان روستاهای شعاع ۲۰ کیلومتر مرز می توانند از مواهب آن بهره‌مند شوند.

استاندار کردستان روز شنبه ۶ آبان در روستای مرزی بسطام از توابع بخش سرشیو شهرستان سقز اظهار کرد: با افتخار شاهد تحقق وعده رئیس جمهور مبنی بر بازگشایی گذرگاه مرزی سیف هستیم که مطالبه جدی مرزنشینان و مردم غیور این استان است.

اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به اینکه رئیس جمهور صریح و شفاف بر بازگشایی این گذرگاه تاکید کردند که این مهم در راستای شکوفایی اقتصادی این شهرستان اجرایی شود، افزود: دولت سیزدهم نسبت به کردستان توجه ویژه دارد که افتتاح و بهره‌برداری از چندین کلان پروژه عمرانی از جمله فرودگاه سقز و راه آهن سنندج -همدان در هفته جاری، گواه این ادعا است.

سور در سیف سقز/ رونق معیشت مرزنشینان+فیلم

تخصیص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد زیرساخت های بازارچه سیف

وی یادآور شد: در یک سال و نیم اخیر شاهد ۲ سفر رئیس جمهور به کردستان بودیم و در آستانه سومین سفر آیت الله رئیسی به استان هستیم وچنین اتفاقی تاکنون سابقه نداشته است و این نشان ازنگاه ویژه این دولت به این منطقه است.

استاندار کردستان هدف از بازگشایی بازارچه های مرزی را ساماندهی کسب و کار و معیشت مرزنشینان خواند و بیان کرد: با این اقدام شاهد تثبیت درآمد، تقویت مبادلات اقتصادی و صیانت بهتر از مرزها خواهیم بود.

زارعی کوشا با اشاره به همت دولت برای بازگشایی مرزها دردور دوم سفر رئیس جمهور به استان ، اضافه کرد: توافق کرده‌ایم برای بازگشایی بازارچه سیف، مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های این بازارچه هزینه شود.

فرماندار ویژه شهرستان سقز هم با اشاره به اینکه بازگشایی بازارچه سیف از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به استان کردستان و شهرستان سقز در سال گذشته است، اظهار کرد: بازگشایی و آغاز به کار دوباره بازارچه سیف، نه تنها در رونق اقتصادی شهرستان، نقشی اثرگذار دارد بلکه در عمران و آبادانی روستاها و بازگشت مجدد روستائیان به آبادی ها و مهاجرت معکوس نیز تاثیرگذار است.

جعفر توان بیان کرد: یکی دیگر از وعده های رئیس جمهور به مردم شهرستان سقز، افزایش دیماند برق شهرک صنعتی، بهره برداری از فرودگاه، توسعه تصفیه خانه شماره ۲ و آبگیری کامل سد چراغ ویس بود که به همت مسئولان و با مشارکت مردم این طرح ها آماده شده است.

وی یادآور شد: افزون براین اقدامات در ۲ سال گذشته ۲۵۰ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شده است که ۶۰ کیلومتر آن مربوط به روستاهای شهرستان سقز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha