۲۰۰ هکتار اراضی گرمسار زیر کشت طرح «پویش کویر سبز» رفت

سمنان - ایرنا - ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان گرمسار در غرب استان سمنان به «پویش کویر سبز» در قالب طرح ملی و مردمی کاشت یک میلیارد درخت اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان روز چهارشنبه در آیین آغاز «پویش کویر سبز» طرح زراعت چوب در روستای کهک شهرستان بیان کرد: دهیاران در خط مقدم مراجعات مردمی در شهرستان هستند و لازم است عملکرد دولت سیزدهم در همه حوزه ها مخصوصا منابع طبیعی و آبخیزداری و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح روستاها تبیین شود.

شهرستان گرمسار در غرب استان سمنان با استانهای تهران و قم همجوار و دارای محورهای ارتباطی حیاتی کشور است که این محورها از دل مناطق بیابانی عبور می کند.

گرمسار از نقاط کویری و درگیر با کانونهای بیابانی و گرد و غبار در استان سمنان محسوب می‌شود و اجرای طرح بیابانزدایی با نهالکاری و جنگ‌کاری دست‌کاشت نقش اساسی در بقای پوشش گیاهی و تداوم حیات در این منطقه دارد.

جعفر مرادی حقیقی بر استفاده از ظرفیت بخشداران و دهیاران در اجرای تعهد استان در طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور تاکید کرد.

وی افزود: سهم استان سمنان طی چهار سال تولید و کاشت ۱۰ میلیون اصله درخت است که تحقق این امر مهم نیاز به همکاری و همراهی جوامع محلی، بخشداران ، دهیاران، صنایع، معادن و سایر اقشار جامعه دارد.

۲۰۰ هکتار اراضی گرمسار زیر کشت طرح «پویش کویر سبز» رفت

وی تاکید کرد: در خصوص ایجاد و توسعه بوستان‌های روستایی دهیاران، شوراها و مردم روستا نقش بسزایی دارند.

وی گفت: برای زراعت چوب، کشاورزان نیز می توانند از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت استفاده کنند. برای ایجاد و توسعه بوستان‌های روستایی، تامین زمین و نهال از طرف منابع طبیعی انجام می شود و برای بادشکن اطراف مزارع، کشاورزان نیز می توان از درختان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت استفاده کرد.

مرادی حقیقی حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی از عرصه های منابع ملی را از اهم وظایف این مجموعه عنوان کرد و گفت: سنددارکردن اراضی ملی، رفع تداخلات اراضی ملی، اجرای طرح های آبخیزداری در مناطق سیل‌خیز، جنگل‌کاری، صدور پروانه چرای دام، گشت و مراقبت از عرصه های منابع طبیعی، بیابانزدایی نیز از دیگر وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است.

چشم انداز طرح زراعت چوب در گرمسار

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار هم گفت: طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در چهار بخش احیای جنگل‌ها و مراتع طبیعی، زراعت چوب، کنترل گسترش بیابان‌ها و توفان‌های شن و گرد و غبار و افزایش سرانه فضای سبز درنظرگرفته شده است.

محمد معین افزود: از ابتدای این طرح زراعت چوب در ۱۰۰ هکتار از اراضی منطقه کهک با مشارکت مردم آغاز شد و تا کنون ۵۰ هزار اصله نهال گلدانی کشت شد.

وی گفت: در این طرح نهال های اکالیپتوس که اسفند ماه گذشته در گلخانه منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار تولید شده بود، برای زراعت چوب به مشارکت‌کننده تحویل شد و کاشت به پایان رسید. منبع آب مورد نیاز توسط چاه و سهم آب رودخانه مشارکت‌کننده تامین شده است.

وی افزود: طبق تفاهم نامه مشارکتی، تامین نهال توسط منابع طبیعی و توسط اشخاص و تامین منابع آب و زمین، کاشت، مراقبت و نگهداری نهال های تولید شده تا مرحله برداشت به عهده مشارکت کننده است.

۲۰۰ هکتار اراضی گرمسار زیر کشت طرح «پویش کویر سبز» رفت

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار ابراز امیدواری کرد که جوامع محلی، شوراها و دهیاری ها، همیاران طبیعت، شهرداری های شهرستان، شهرک های صنعتی و اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای مسئولیت اجتماعی و برای تحقق اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت با این اداره همکاری کنند.

جنگل‌کاری ضرورت مقابله با بیابان‌زایی در گرمسار

فرماندار گرمسار نیز در این آیین گفت: این شهرستان از شهرستانهای پیشرو در طرح کاشت یک میلیارد درخت در استان سمنان با موضوع زراعت چوب محسوب می‌شود.

رضا خانی با اشاره به گستردگی حوزه کاری منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار خاطرنشان کرد: ایجاد و توسعه جنگل کاری و کاشت نهال از برنامه های خوبی است که در سال های اخیر شدت گرفته و در مباحث آبخیزداری و آبخوانداری طرح های مختلفی در شهرستان اجرا شده است که برای پیشرفت این طرح ها اعتبارات استانی جذب شد.

وی گفت: اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یکی از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم است.

فرماندار گرمسار بر ضرورت توسعه درختکاری در شهرستان و به ویژه در محور جاده قم- گرمسار تأکید کرد و افزود: اقدامات خوبی در حوزه جنگل‌کاری دست‌کاشت شهرستان انجام شده، ولی با توجه به گستردگی شهرستان توجه بیشتر به تخصیص اعتبار برای توسعه جنگل‌کاری دست‌کاشت در گرمسار به منظور جلوگیری از بیابان‌زایی ضرورات دارد.

حجت الاسلام علیرضا آرامی امام جمعه گرمسار، جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، جمعی از داوطلبان جمعیت هلال احمر و دانش آموزان همیار طبیعت در این آیین حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha