افزون بر ۲ هزار داوطلب سلامت در شاهرود فعالیت دارند

شاهرود - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: افزون بر ۲ هزار داوطلب سلامت این دانشگاه را در اجرای طرح‌ها و پویش‌های مختلف یاری می‌رسانند.

حسین شیبانی روز دوشنبه در حاشیه آیین تجلیل از رابطان و خیران سلامت شاهرود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۴۷ هزار سفیر سلامت که ۶ هزار نفر از آنها دانش‌آموز و ۱۵۰ نفر طلبه هستند در راستای اهداف این تشکل مردمی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه توسعه اجتماعی و اقتصادی در گرو سلامت جامعه است، اظهار کرد: در راستای برقراری این امر در جامعه نیازمند جلب مشارکت‌های مردمی از سوی رابطان سلامت هستیم.

شیبانی رابطان سلامت را حلقه اتصال حوزه علوم پزشکی با مردم خواند و گفت: فعالیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار گسترده و چند ماموریتی است و رسیدن به اهداف سلامت و جلب همکاری مردم ضرورت دارد.

افزون بر ۲ هزار داوطلب سلامت در شاهرود فعالیت دارند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تاکید کرد: رابطان سلامت در راستای افزایش سطح آگاهی و متقاعد کردن مردم برای شرکت در پویش‌ها و همچنین اجرای برنامه‌های حوزه علوم پزشکی نقش به سزایی ایفا می‌کنند.

شیبانی تصریح کرد: تحقق اهداف و همچنین افزایش سطح آگاهی سلامت مردم نیازمند متقاعدسازی آنها است که این امر با فعالیت رابطان سلامت اجرایی می‌شود.

وی به اجرای طرح پویش فشار خون و دیابت اشاره کرد و افزود: در این نوع پویش‌ها نقش داوطلبان سلامت در راستای متقاعد کردن برای حضور مردم پررنگ‌تر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه روبرو شدن با تک تک مردم با توجه به محدودیت‌های منابع و نیروی انسانی برای نظام سلامت بسیار دشوار است، ابراز کرد: کمک داوطلبان سلامت در راستای سلامت جامعه بسیار ارزشمند، حائز اهمیت و مفید است.

فعالیت بیش از ۴۰۰ هزار داوطلب سلامت در کشور

شیبانی به فعالیت بیش از ۴۰۰ هزار داوطلب سلامت در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت، درمان و آمزش پزشکی در صدد افزایش این تعداد داوطلب است.

وی فعالیت خیران سلامت در شاهرود را شایسته تقدیر دانست و گفت: خیران از سال ۱۴۰۱ به ازای هر شهروند شاهرودی سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به دانشگاه علوم پزشکی کمک کردند که این میزان در سال‌های گذشته ۴۰۰ هزار ریال بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از ساخت همراه سرای بیماران در بیمارستان امام حسین‌(ع) خبر داد و افزود: این همراه سرای ۱۲ واحدی با تمامی امکانات توسط خیران ساخته شده است.

شیبانی با بیان اینکه ساخت همراه سرا در بیمارستان بهار این شهر هم در حال انجام است، تصریح کرد: ۳۰ درصد از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی شاهرود غیربومی هستند که نیاز و استفاده از این همراه سراها را دوچندان می‌کند.

افزون بر ۲ هزار داوطلب سلامت در شاهرود فعالیت دارند

در این آیین از ۱۷ موسسه مردم نهاد و خیریه سلامت و همچنین ۳۷ نفر از رابطان سلامت، مربیان و سفیران دانش‌آموزی و طلبه با اهدای لوح تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پنجم دسامبر مصادف با روز جهانی «داوطلبان سلامت» نامگذاری شده است. این داوطلبان در سازمانی غیرمتمرکز و مردم نهاد با دیدگاه روشن، خودجوش و جامعه‌نگر مشغول به فعالیت هستند.

توسعه و ارتقای سطح سلامت و آگاهی بخشی به مردم از اهداف این نهاد است و امروزه شاهد حضور سازنده آنها در بهبود کیفیت، کمیت و همچنین بهره‌برداری از خدمات بهداشتی توسط داوطلبان سلامت در جامعه هستیم.

نقش محوری داوطلبان، سفیران، خیران و همچنین سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بخشی از بدنه فعال جامعه در انتقال مفاهیم و پیامدهای نظام سلامت بسیار موثر است.

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال ۱۳۵۰ با عنوان آموزشگاه بهیاری زیر نظر جمعیت هلال احمر فعالیت خود را آغاز کرد و سال ۱۳۵۲ زیر نظر وزارت بهداری آن زمان به مدرسه عالی مامایی تغییر نام یافت. سال ۱۳۶۱ با نام دانشکده پرستاری و مامایی شهید باهنر و از سال ۱۳۷۱ با عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود با هفت معاونت، ۲ شبکه بهداشت، ۲۰ پایگاه امداد جاده‌ای، یک پایگاه امدادهوایی، ۶۴ خانه بهداشت و ۱۶۰ عضو هیات علمی، زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دانشکده‌های پزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و بهداشت با بیش از ۲ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود فعال است.

شهرستان‌های شاهرود و میامی با ۵۴ هزار کیلومتر مربع مساحت، گستره زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha