نسخه‌ای که جام رسانه امید برای بیماران سلیاکی پیچید؛تسکین با دانش‌بنیان

شیراز-ایرنا-سلیاک یکی از بیماری‌های خودایمنی خطرناک است که تنها تسکین آن حذف کردن گلوتن از رژیم غذایی است؛ تسکینی که دانشگاه شیراز با راه‌اندازی کارخانه‌ای برای تولید محصولات غذایی موردنیاز این بیماران گام بزرگی در مسیر آن برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نامش «سلیاک» است؛ یک بیماری خودایمنی گوارشی مادام‌العمر با زمینه وراثتی که منجر به کم خونی و کاهش وزن فرد مبتلا می‌شود.

از نخستین پژوهش‌ها تا آخرین یافته‌ها

این در حالیست که تا سه دهه قبل، سلیاک یک بیماری گوارشی نادر محسوب می‌شد و تصور بر این بود که عمده مبتلایان آن، کودکان هستند اما پیشرفت دانش ایمن‌شناسی و فراهم شدن امکان مطالعات بیشتر درباره این بیماری نشان داد سلیاک با نشانه‌های متنوع تقریباً در همه سنین یافت می‌شود و فراوانی آن، بیش از تصورات موجود است.

در ایران، نخستین پژوهش‌ها برای تعیین شیوع بیماری سلیاک، ۲دهه پیش توسط گروهی از پژوهشگران پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد بیمارستان شریعتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت.

در این پژوهش‌ها که تاکنون مقالات علمی متعددی از آنها در مجلات مطرح بین‌المللی منتشر شده، زوایای مختلف بیماری سلیاک به طور گسترده‌تر و دقیق‌تری آشکار شده است.

ابتلای یک و نیم درصدی جمعیت جهان به سلیاک

به گفته پزشکان حدود یک تا یک و نیم درصد از جمعیت جهان به بیماری سلیاک مبتلا هستند، آنها بر این باور هستند که در کشور ایران از هر ۱۶۰ نفر تنها یک نفر به این بیماری مبتلاست.

این بیماری درمان خاصی ندارد اما رعایت رژیم غذایی فاقد گلوتن مهمترین و نخستین گام برای بیماران سلیاکی است؛ لذا تولید محصولات بدون گلوتن برای بهتر شدن شرایط این بیماری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اخیراً یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس اقدام به تولید این محصول کرده‌ است.

نوید تولید محصولات بدون گلوتن در جام رسانه امید

نوید دستیابی به این دستاورد در رویدادی تحت عنوان جام رسانه امید در استان فارس به رسانه‌ها داده شد؛ رویدادی که با محوریت معرفی هر چه بهتر شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شده و دبیر این جشنواره معتقد است حوزه دانش‌بنیان‌ها در فارس نیاز به توجه بیشتری دارد و به همین دلیل تمرکز این رویداد هم بر معرفی خدمات و کارهای دیده نشده این شرکت‌هاست.

نسخه‌ای که جام رسانه امید برای بیماران سلیاکی پیچید؛درمان با دانش‌بنیان

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در حاشیه این رویداد در خصوص بیماری سلیاک و تولید محصولی دانش‌بنیان برای بهبود بیماران مبتلا به این بیماری گفت: بیماری سلیاک یک اختلال شایع خودایمنی است که با دریافت پروتئین گلوتن برانگیخته می‌شود؛ پروتئینی که در غلاتی مانند گندم، جو و چاودار وجود دارد.

دکتر محبوبه فضایلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد مبتلا به بیماری سلیاک پس از مصرف غذاهای حاوی گلوتن دچار اختلال در هضم می‌شوند که در زمان‌های طولانی به پرزهای دیواره روده آسیب وارد شده و به دنبال آن در جذب ریزمغذی‌هایی مانند آهن، اسیدفولیک، کلسیم و ویتامین‌های محلول در چربی اختلال ایجاد می‌شود.

نسخه‌ای که جام رسانه امید برای بیماران سلیاکی پیچید؛درمان با دانش‌بنیان

فضایلی ادامه داد: بدین ترتیب فرد دچار یبوست، کم‌خونی، زخم‌های دهانی، دردهای شکمی، نفخ، ناباوری و پوکی استخوان خواهد شد و در صورت عدم درمان ممکن است به بیماری سرطان مبتلا شود.

وی اضافه کرد: برای بهتر شدن شرایط این بیماری رعایت رژیم غذایی فاقد گلوتن اهمیت زیادی دارد؛ لذا نیاز است تولید محصولات بدون گلوتن در اولویت قرار بگیرد.

آن طور که فضایلی می‌گوید حداکثر دریافت گلوتن روزانه برای بیماران سلیاکی ۱۰ تا ۵۰ میلی‌گرم است و محصولی می‌تواند فاقد گلوتن نامیده شود که میزان گلوتن آن کمتر از ۲۰ppm باشد.

این استاد دانشگاه در رابطه با تولید محصولات بدون گلوتن توسط یک شرکت دانش‌بنیان در استان فارس گفت: رسالت این شرکت تولید محصولات بدون گلوتن با کیفیت مطلوب، ارزش غذایی بالا و ماندگاری کافی بدون احتیاج به نگهداری در دمای فریز است.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: تولید محصولات بدون گلوتن در این شرکت تحت شرایط کنترل شده دقیق و تحت نظارت آزمایشگاه مجهز جهت کنترل عدم آلودگی مواد اولیه و محصول نهایی به گلوتن صورت گرفته و با بسته‌بندی مناسب وارد بازار شده است.

به گفته او این شرکت به منظور تنوع بخشیدن به محصولات بدون گلوتن قابل عرضه در فروشگاه‌های سراسر کشور محصولات خود را با نان تست، کیک و انواع آرد نان، آرد کیک و پنکیک بدون گلوتن آغاز کرده و در ادامه برنامه، تولید سایر محصولات بدون گلوتن مانند ویفر، کوکی و پاستا را در دستورکار دارد.

تولید محصول پیرار مطالعات علمی و دانش‌بنیانی

فضایلی همچنین عنوان کرد: تولید محصولات این شرکت پس از مطالعات صورت گرفته، از خردادماه ۱۴۰۲ در فضایی به مساحت ۷۰۰ مترمربع در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز زیر نظر متخصصان صنایع غذایی و اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز صورت گرفت و در حال حاضر این محصولات با نام تجاری موگه که از نام گل گیاهی کمیاب گرفته شده در بازار موجود است.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: این واحد تولیدی پس از کاله و سحر سومین شرکت تولیدکننده محصولات بدون گلوتن مناسب بیماران سلیاکی در کشور و نخستین واحد تولیدکننده این محصولات در جنوب کشور است.

بدون شک راه‌اندازی این خط تولید فناورانه و دانش محور افزون بر کارآفرینی برای متخصصان جوان علوم غذایی، کمک شایانی به دسترسی بیماران سلیاکی به مواد سازگار با سلامتی‌شان می‌کند.

این در حالیست که برگزاری رویداد جام رسانه امید در فارس نیز شرایط مطلوبی را برای معرفی هر چه بیشتر این شرکت دانش‌بنیان فراهم کرد؛ اقدامی که با هدف حمایت از دانش‌بنیان‌ها و یادآوری نقش مهم آنها در بهتر شدن شرایط جامعه انجام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha