۸ دی ۱۴۰۲، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85336520
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پالایشگاه انگور ملایر؛ طرحی دانش‌بنیان با هدف توسعه صادرات

همدان- ایرنا- پالایشگاه انگور ملایر به عنوان نخستین طرح پالایشگاهی این میوه در کشور است که عملیات اجرایی آن با حجم سرمایه‌گذاری هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در هفته دولت امسال در زمینی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع آغاز شد، این طرح عظیم صنایع تبدبلی با هدف توسعه صادرات این محصول در دست اجراست و طی یک سال به بهره‌برداری می رسد.

به گزارش ایرنا، توسعه صنایع تبدیلی می تواند ارزش افزوده قابل توجهی را برای حوزه محصولات باغی به همراه داشته باشد، ضمن آنکه اشتغال زایی جوانان را نیز با خود بدنبال دارد و از سویی در صورت برنامه ریزی مناسب و بازاریابی و تولید محصول کیفی امکان صادرات و ارزآوری از این طریق نیز دور از انتظار نیست.

در همین راستا امسال اجرای یکی از بزرگ ترین و منحصر به فردترین طرح های صنایع تبدیلی کشور در شهر جهانی انگور، ملایر با عنوان پالایشگاه انگور کلید زده شد.

این پالایشگاه با هدف الگوسازی کاشت، داشت و برداشت انگور به روش نوین در باغی به مساحت ۲.۵ هکتار، توسعه روش‌های R&D با جذب هیات‌های علمی در رشته‌های وابسته به انگور، ایجاد خطوط تولید پیشرفته در صنایع تبدیلی با ارزش افزوده حداکثری و برندسازی و صادرات، ایجاد شرکت دانش‌بنیان و زمینه‌سازی امنیت و ایمنی غذایی در دست اجرا است.

ملایر یکی از مهمترین قطب‌های تولید انگور در کشور با تولید سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تُن محصول است، سال ۱۳۹۷ نظام تولید انگور شهرستان ملایر ثبت جهانی شد و سازمان جهانی فائو، انگور ملایر را به عنوان یکی از میراث‌های مهم کشاورزی جهانی به ثبت رساند.

با وجود چنین جایگاهی و داشتن ظرفیت‌ها و اصلاح روش‌های سنتی آبیاری و به خصوص فرآوری در باغ و کارخانه، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، باید برای ارتقای جایگاه شهر جهانی انگور، اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد، در حال حاضر کارخانجات تصفیه و بسته‌بندی کشمش در ۵۷ واحد صنعتی و با ظرفیت اسمی ۹۰ هزار تُن با هدف‌گذاری صادرات به کشورهای منطقه به عنوان تنها فعالیت صنعتی در این راستا قلمداد می‌شوند.

با هدف تکمیل این فرایند و توسعه فرآوری و برندسازی محصولات، ایجاد صنعت بالاسری در کشمش تولیدی، عملیات اجرایی یک طرح بزرگ صنایع تبدیلی با عنوان «پالایشگاه انگور» فعالیت خود را در اراضی روستای توچغاز ملایر آغاز شد.

پالایشگاه انگور ملایر؛ طرحی دانش‌بنیان با هدف توسعه صادرات

در همین رابطه و برای بررسی روند اجرایی این پروژه، پالایشگاه انگور ملایر میزبان «کاظم خاوازی» قائم مقام وزیر و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، «محمدمهدی برومندی» معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان بود.

مشاور طرح پالایشگاه انگور ملایر در این بازدید اظهار داشت: مهم ترین خط این پروژه خط کنسانتره بر پایه انگور و قابل ارتقا به کل میوه‌هایی است که در سطح استان همدان تولید می‌شود و قابلیت دارد با یک خط تولید که در کشور منحصر به فرد است، محصول مطلوب مصرف جهانی تولید کند.

صادرات ۸۰ درصدی تولیدات پالایشگاه انگور

«حمیدرضا حسنوند» با بیان اینکه محصولات ما از حیث کیفیت و تنوع قابلیت صادرات به صورت گرید A را دارد، افزود: خط کنستانتره با یک تکنولوژی منحصر به فرد راه‌اندازی می‌شود و «فرنچ فرایز» خط بعدی ما است که در کشور چنین تکنولوژی را نداریم.

وی ادامه داد: خط بعدی ما خط «چیپس کامپاند» است که نمونه مشابه آن در کشور وجود ندارد و کاملا منحصر به فرد است و مقبولیت جهانی بالایی دارد و بالای ۸۰ درصد تولیدات این شرکت صادر می شود و ارزآوری بالایی خواهد داشت.

مشاور طرح پالایشگاه انگور ملایر بیان کرد: برای تولید چیپس کامپاند از پوره سیب‌زمینی استفاده می‌شود که ماندگاری و طعم‌دهی بسیار بالایی دارد و برای اولین بار است که این محصول در کشور تولید خواهد شد.

حسنوند به ویژگی‌های بارز این پروژه اشاره و اظهار کرد: رعایت مسائل زیست محیطی از مهم ترین ویژگی‌های این طرح به شمار می رود که فاضلاب، پساب خروجی و ضایعات در کمترین حد ممکن است و از ضایعات محصولات جنبی تولید می‌کنیم، مثلا از خطوط سیب زمینی نشاسته تولید می‌شود که در صنایع نفتی و صنایع چسب استفاده خواهد شد و تقریبا ضایعات سیب زمینی نداریم.

پالایشگاه انگور ملایر؛ طرحی دانش‌بنیان با هدف توسعه صادرات

ایجاد یک‌هزار اشتغال در چهار طرح کشاورزی ملایر

وی با تاکید بر اینکه تجمیع خطوط، موجب شد ۴۰ درصد کاهش هزینه سرمایه‌گذاری داشته باشیم، گفت: پالایشگاه بخش اصلی این طرح است که در فاز بعدی کشمش را با تکنولوی بالا تولید می‌کنیم که اصلا در کشور وجود ندارد و با گرید A پلاس و بالاترین گرید دنیا قابلیت صادرات دارد.

مشاور طرح پالایشگاه انگور ملایر با اشاره به اینکه تولیدکنندگان سنتی با کیفیت تولیدات ما قابل رقابت نیستند،ادامه داد: تلاش ما بر این است که بهترین خروجی را برای کشمش داشته باشیم و در فازهای بعدی در نظر داریم کل محصولات مرتبط با انگور را اجرا کنیم.

حسنوند یادآور شد: در این طرح کمترین مصرف انرژی را داریم و انرژی به صورت بهینه مصرف می‌شود و در ساختمان ها و خطوط تولید، سعی کردیم بهترین فرآوری را داشته باشیم و به خاطر نوع تکنولوژی مورد استفاده، هدررفت انرژی در این پروژه نداریم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: با اجرای چهار طرحی که امروز مورد بازدید معاونان وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفت، یک‌هزار نفر اشتغال حداقل طی ۲ سال آینده در این شهرستان ایجاد خواهد شد.

حجت الاسلام «احد آزادیخواه» افزود: این پروژه جزو مهم ترین طرح های شهرستان است با توجه به اینکه قطب تولید انگور هستیم و ثبت جهانی شده‌ایم، در حوزه صنایع تبدیلی تاکنون کار خاصی صورت نگرفته بود و واحدهای فرآوری کشمش، بیشتر به شکل فله فروشی و بسته‌بندی‌ها به صورت ۴.۵ تا ۵.۵ کیلوگرمی است.

وی افزود: این نخستین پروژه‌ای است که اگر به نتیجه برسد، حتما تحول کیفی در حوزه صنایع تبدیلی باغی در استان و شهرستان رخ می‌دهد و منشاء اثر برای محصولات کشاورزی و امنیت غذایی خواهد شد.

عضو هیات رئیسه کمیسوین کشاورزی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: بازدید معاونان وزیر جهاد کشاورزی از پروژه‌های کشاورزی و پالایشگاه انگور ملایر و مصوبات امروز، سرعت خوبی را در روند اجرایی این پروژه‌ها ایجاد کند و تولید و اشتغال و توسعه صنایع تبدیلی در این شهرستان رقم بخورد.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر با بیش از ۱۱ هزار هکتار باغ انگور، سالانه قادر به تولید بیش از ۲۵۰ هزار تُن انگور و بیش از ۵۰ هزار تُن کشمش است که سال ۱۳۹۷ نظام تولید انگور این شهرستان در سازمان جهانی فائو ثبت جهانی شد و هفته دولت امسال عملیات اجرایی نخستین پالایشگاه انگور کشور در ملایر آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha