خراسان جنوبی قطب فناوری و صادرات گوهرسنگ‌های خاورمیانه می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت خراسان جنوبی در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی گفت: امروز قرار شد تا سال ۱۴۰۵ این استان تبدیل به قطب فناوری و صادرات گوهرسنگ‌ها در منطقه خاورمیانه و منا با حداقل صادرات یک میلیارد دلار تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا امیرحسین اسدی شامگاه یکشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده خراسان‌ جنوبی افزود: امروز در استان خراسان جنوبی تصمیم بر این شد تا در زمینه زنجیره ارزش سنگ‌های گران قیمت و گوهرسنگ‌ها کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی دارد، بیان کرد: این استان ظرفیت دارد به عنوان یکی از برترین صادرکننده و تولیدکننده‌ها مطرح شود.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: یکی از ضعف‌های تولیدکنندگان داخلی که سبب عقب ماندگی در حوزه صادرات می‌شود نداشتن علم روز دنیا و فناوری است که باید خود را در این زمینه مجهز کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارزش هر تُن محصول صادراتی کشور حدود ۳۸۵ دلار و کالای وارداتی حدود ۱۴۰۰ دلار است.

اسدی بیان کرد: بخشی از مشکلات حوزه صادرات به خودمان برمی‌گردد چون از علم روز دنیا عقب هستیم در حالیکه صادرکنندگان برخی کشورها سوار بر قطار فناوری، نوآوری و بروزرسانی هستند.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با این فرمان نمی‌توانیم به کشورهای توسعه یافته در حوزه صادرات برسیم، در حالی صادرکنندگان در حوزه تبادلات ارزی دچار مشکل هستند که از ظرفیت ارزهایی مانند تتر، بیت‌کوین و سایراستفاده نمی‌کنند

وی با اشاره به اهمیت تبلیغات، بازاریابی و استفاده از ظرفیت‌های روز دنیا در حوزه صادرات تاکید کرد: باید الگوهای نوین تراکنش مالی و فروش را یاد بگیریم.

اسدی با اشاره به ضعف موجود در استفاده از ابزارهای نوین در زمینه صادرات، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های جهانی می‌توان حجم صادرات به میزان قابل توجهی افزایش داد.

خراسان جنوبی قطب فناوری و صادرات گوهرسنگ‌های خاورمیانه می‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: صادرات مستلزم این است در داخل رونق تولید و تعامل سازنده با خارج از کشور داشته باشیم.

مصطفی نخعی افزود: صادرکننده باید مجهز به علم و تجربه باشد اگر قرار است در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم حتما باید خود را به ابزار علم روز دنیا و تجربه مجهز کنیم‌.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم و مجلس یازدهم اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده یا دارند انجام می‌دهند، تصریح کرد: در دو سال گذشته خیلی از واحدها وارد مدار تولید شده و دولت نشان داده در بحث حمایت از تولید اقدامات خوبی انجام می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تولیدکنندگان نیاز به تسهیلات دارند در حالیکه جلوی برخی منابع گرفته شده یا اینکه تعهدات ارزی برای برخی صادرکنندگان مشکل ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند اما رویکرد و جهت، مسیر خوبی است.

نخعی با بیان اینکه برای دولت سیزدهم همسایگان کشور مهم هستند، افزود: باید از ظرفیتی که ایجاد شده برای برش استانی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی قابلیت‌های فرهنگی، صنعتی، معدنی فراوانی دارد که باید از این ظرفیت‌ها بهتر استفاده کرد و ارزش بیشتری برای محصولات استان قائل شد.

نماینده مجلس تصریح کرد: در مجلس در بحث قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون تلاش کردیم چه در قوانین سنواتی بودجه و چه قوانین دائمی، مسأله حمایت از تولید، صادرات و مسایل مربوط به این حوزه را مدنظر قرار دهیم.

خراسان جنوبی قطب فناوری و صادرات گوهرسنگ‌های خاورمیانه می‌شود

در پایان این مراسم از ۳۰ نفر صادرکننده، تولیدکننده، خادمین صادرات و افراد برتر استان در این حوزه با حضور مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی تجلیل و قدردانی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha