صندوقِ رای بهترین روش حل مُنازعه/احزاب به رسالت خود در معرفی «گزینه اصلح» پایبند باشند

اصفهان-ایرنا- اعضای هیات رییسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب، مجمع نیروهای انقلاب و شورای مرکزی جبهه پایداری اصفهان بر ضرورت حفظ جایگاه صندوق رای و ایجاد زمینه برای بیشترین مشارکت در انتخاب گزینه اصلح با محوریت احزاب تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، انتخابِ «گزینه اصلح» مهمترین چشم اندازِ هر انتخابات است و آنچه در فراز و فرود رقابت های سیاسی می تواند روی کارآمدن کاندیداهای توانمند را تسهیل کند نقش آفرینی موثر احزاب به عنوان نهادهای برآمده از مردم است.

کارآمدی احزاب در افزایش مشارکت انتخاباتی بر کسی پوشیده نیست؛ همچنانکه بسیاری از اندیشمندان بر این باورند که کُنشگری جریان های سیاسی برغم تضارب افکار در نهایت بسیار سرنوشت ساز و تعیین کننده خواهد بود.

این موضوع وقتی اهمیت دوچندان می یابد که بدانیم در میان انبوه داوطلبان و کاندیداها، این احزاب هستند که مبتنی بر ساز و کار مشخص سرانجام دایره انتخاب مردم را به گزینه های مد نظرشان محدود می کنند رهاوردی که می تواند منشا تحول و پیشرفت یا حتی خسارت آفرین باشد.

کمتر از ۲۰ روز به موعد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری فرصت باقیست و در این میان با اعلام فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده نهایی از سوی شورای نگهبان آن روی دیگر رقابت های سیاسی به منصه ظهور رسیده و تکاپوی هواخواهان کاندیداها برای اینکه کدام گزینه اصلح خواهد بود با جدیت بیشتری نمود یافته است.

به همین منظور زوایای مختلف این مساله در میزگردی با موضوع «نقش احزاب در به روی کارآمدن گزینه اصلح» که روز شنبه در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان برگزار شد، مورد واکاوی قرار گرفت.

یدالله ذاکری استاد دانشگاه، عضو هیات رییسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه صنعتی اصفهان، سید هوشنگ قادریان عضو ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمنا) در اصفهان و هیات امنای جبهه ایران اسلامی در۶ استان کشور، محمدرضا اثنی عشری عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی و عضو قرارگاه انتخاباتی گام دوم، احمد فُروزبخش عضو شورای هماهنگی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان و صفورا نادرالاصلی فعال فرهنگی، سیاسی در این میزگرد به تحلیل چگونگی تاثیرگذاری فعالیت احزاب بر انتخاب مردم پرداختند.

ایرنا: با قدردانی از اینکه دعوت ما را پذیرفتید؛ ضمن اشاره به اهداف و ساختار حزب سیاسی که در آن فعالیت دارید نقش احزاب در بالا بردن مشارکت سیاسی و کمک به روی کارآمدن گزینه اصلح را تحلیل کنید.

قادریان، عضو ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمنا): در شرایط امروز نیاز داریم که اقشار مختلف مردم به شرکت در انتخابات ترغیب شوند و این در حالی است که طبقه بندی جامعه به اصولگرایی و اصلاح طلبی فعالیت سیاسی را محدود کرده است. بنابراین در واقعیت تنها حدود ۳۰ درصد افراد جامعه می دانند که در انتخابات چگونه نقش آفرین باشند و مابقی نمی دانند چه کنند. یعنی با این طبقه بندی سیاسی یا تضاد دارند و یا آن‌ها را در نهایت مشابه یکدیگر می پندارند و یا به این دو حزب اعتقادی ندارند. هدف جریان سیاسی اُمنا آگاهی بخشی و کمک به نقش آفرینی این گروه از جامعه در انتخابات پیش رو برای انتخاب گزینه اصلح از بین افرادی است که با پشت سرگذاشتن فرایندهای پنجگانه، بررسی رزومه و مصاحبه های عمومی و تخصصی در قالب لیست انتخاباتی به جامعه معرفی می شوند.

ذاکری، عضو هیات رییسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات: احزاب اگرچه می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند اما معتقدم اکنون پیش از هر چیز نیاز به تحول در نظام حکمرانی داریم، البته منظور ما تغییر نظام و قانون اساسی نیست بلکه «آسیب شناسی» وضع موجود در چارچوب قانون اساسی است. جبهه اصلاحات در این زمینه معتقد است باید به سمت «خود اصلاحی» برویم و به صراحت می گوییم که به هم زدن وضع فعلی نه ممکن است و نه مطلوب و باید در همین چارچوب تلاش کنیم به وضعیت بهتر برسیم. شرکت در انتخابات زمانی انگیزه بخش خواهد بود که نتیجه آن منجر به تحقق مطالبات مردم باشد، در اینصورت جای هیچ نگرانی بابت تبلیغات سوء دشمنان برای انتخابات باقی نمی ماند.

فروزبخش، عضو مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان: نکته مهم این است که احزاب و نوع فعالیتشان در ساختار سیاسی کشور دچار مشکلات و کاستی هایی از جمله محدود بودن امکانات مالی است. همچنین باید بررسی شود که به چه دلایلی احزاب کارکرد واقعی خود برای رسیدن به گزینه اصلح را از دست داده اند. مساله دیگر اینکه نگاه ابزاری به احزاب از سوی حاکمیت نوعی کژکارکرد محسوب می شود و این رویه باید اصلاح شود، یعنی اینگونه نباشد که هر ۲ سال یک بار به سراغ احزاب برویم.

بین «سیاسی بودن» و «سیاست زدگی» تفاوت وجود دارد

نکته دیگر اینکه مردم ما بطور معمول سیاست را امر خوب نمی دانند که اینجا هم نوعی کژکاردی فرهنگی اتفاق افتاده است و ریشه ضعف ها و مشکلات احزاب هم به این موضوع بر می گردد. این در حالی است که سیاست مهمترین عرصه زندگی بشری است و درون آن تحولات و تغییرات اتفاق می افتد. اکنون که می پذیریم احزاب آنطور که انتظار می رود قوی نیستند باید مجموعه ای از آن‌ها در فضای سیاسی شکل بگیرد تا ساختار منسجمی را طراحی کنند. در اصفهان مدت ها از نبود این ساختار رنج می بردیم و ما در مجمع نیروهای انقلاب اسلامی تلاش کرده ایم با اجرای طرح «فرایند مدار» متشکل از افراد توانمند این خلاء را تا اندازه ای پُر کنیم.

اثنی عشری، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی: قرارگاه انتخاباتی گام دوم متشکل از حزب «رویش نیروهای انقلاب اسلامی» و «جبهه پایداری» در این دوره از انتخابات نه تنها راهبرد مشارکت را جدی می داند بلکه انتخابات را نیز یک اصل تقلیدی نمی داند و شفافیت را مبنای کار قرار داده است. در واقع « پاسخگویی» و «شفافیت» معیار مهم منتخبان ما در فهرست های انتخاباتی است که باید به آن پایبند باشند.

خروجی احزاب در انتخابات پیشین ملاک قضاوت آن‌ها قرار بگیرد

نادرالاصلی، بانوی فعال فرهنگی و سیاسی: آنچه می تواند ملاک برتری احزاب نسبت به یکدیگر قرار بگیرد توانایی شناسایی مشکلات اساسی استان و کشور و معرفی کاندیداهایی است که بتوانند این چالش ها را حل کنند. بر این اساس خروجی احزاب در ادوار مختلف انتخاباتی می تواند معیار کارآمدی آن‌ها قرار بگیرد. در واقع برتری احزاب و فهرست های ارائه شده از سوی آن‌ها در این است که تا چه اندازه فرایند انتخاب درست را برای مردم تسهیل می کنند زیرا افراد جامعه فرصت این را ندارند که همه کاندیداها را بررسی کنند. این دوره اتفاق خوب و مبارکی افتاد و چهره های شاخص و مطرح، دیگر از فهرست های خروجی احزاب اعلام حمایت نکردند. امسال فضا برای اینکه مردم، خود درباره لیست های انتخاباتی بر مبنای عقلانیت و نه هیجان زدگی تحقیق کنند فراهم است. در این شرایط می توان راهبُرد مهم رهبر معظم انقلاب یعنی «شایسته سالاری» را بهتر پیاده سازی کرد.

ایرنا: برخی فعالان سیاسی معتقدند شرایط برای اصولگرایان به نحوی است که ممکن است بیشتر از سایر گروه های سیاسی کُرسی های مجلس را تصاحب کنند؛ در حالی که حلقه این امکان برای احزاب دیگر تنگ و محدود است. به نظر شما گزینه اصلح در این اوضاع چه ویژگی های متمایزی نسبت به رقبای همسو با خود دارد؟

اثنی عشری، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی: در کنار همه شاخصه های عمومی و تخصصی در انتخابات این دوره روی سه معیار ویژه متمرکز شده ایم، نخست اینکه کاندیدا خود را حول ولایت فقیه تعریف کند و به رابطه امام و امت قائل باشد. همچنین معیارهای تخصصی به دقت ارزیابی می شود. در مرحله بعد موضع گیری های افراد و سطح اعتقاد و عمل آن‌ها در بزنگاه ها بررسی می شود. امسال رویکرد جوانگرایی نیز برای ما اهمیت دارد. در نهایت کسی اصلح است که مردم او را بخواهند و رای آوری داشته باشد.

ایرنا: در شرایط فعلی رویکرد جبهه اصلاحات چگونه خواهد بود؟ آیا صندوق رای را تحریم می کنید؟ در صورت مشارکت در انتخابات با توجه به اینکه معتقدید گرایش اصلاح طلب بیشترین رد صلاحیت را داشته و گزینه ها محدود است، گزینه اصلح چه ویژگی هایی دارد؟

ذاکری، عضو هیات رییسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات: معتقدیم «ارتقای بینش سیاسی آحاد ملت» که در بیانیه گام دوم انقلاب رهبری به آن اشاره داشتند، با رویکرد فعلی رد صلاحیتِ گسترده اصلاح طلبان تضاد دارد؛ با این وجود تاکید اصلاح طلبان حمایت از صندق رای است.

مجلس به جایگاه اصلی خود برگردد

بر این باوریم که صندوق رای بهترین روش حل منازعه است مشروط به اینکه امکان رقابت عادلانه و منصفانه فراهم باشد و از همه مهتر مجلس به جایگاه اصلی خود یعنی «راس امور» برگردد تا بتواند موثر باشد و مشکلات را حل کند.

بطور یقین چنانچه این فرصت فراهم باشد اصلاح طلبان پای کارند. هنوز مسائل بسیاری در ذهن مردم باقی مانده که حل و فصل نشده است، بنابراین در بحث مشارکت افزایی در انتخابات، «اقناع عمومی» مساله مهم و محوری است. بطور مثال هنوز برای پذیرش قطعنامه، هدفمندی یارانه ها، برجام، بحران های صندوق بازنشستگی، نظام بانکی و تورم حل منازعه نکرده ایم. اصلاح طلبان بدنبال این هستند که حقوق مردم تامین شود به نحوی که علاقه مند به شرکت در انتخابات شوند. چنانچه انتخابات عادلانه برگزار شود که در قالب آن بتوان نمایندگان توانا و مردمی را انتخاب کرد در این شرایط هیچ ایرانیِ علاقه مند به کشور صندوق رای را تحریم نمی کند و این مساله محدود به اصلاح طلبی یا اصولگرایی نمی شود بلکه یک حس مشترک جمعی است.

ایرنا: در این شرایط موضع ائتلاف امنا اصفهان چه خواهد بود؟

قادریان، عضو گروه سیاسی اُمَنا در اصفهان: فراتر از تقسیم بندی سیاسی، اختلاس هایی و یا اشتباهاتی که از سوی اصولگرایان و اصلاح طلب ها بارها تکرار شده و هرگز برای آن‌ها به مردم توضیح داده نشده سرمایه اجتماعی را با تهدید رو به رو کرده است اما ما بر این باوریم که نباید در جهنم رفتارهای دیگران غرق شد. اعتقاد داریم فرایند رد صلاحیت که حتی برای طیف های سیاسی اصولگرا نیز اتفاق افتاده نیازمند بازبینی و دقت نظر بیشتری است.

ایرنا: با توجه به انتشار لیست انتخاباتی مجمع نیروهای انقلاب و پیشینه ای که از نحوه عملکرد نمایندگان ادوار مختلف در ذهن مردم اصفهان نقش بسته پیش بینی شما چیست؟ آیا لیست این مجمع در انتخاباتِ پیش رو رای می آورد؟

فروزبخش، عضو مجمع نیروهای انقلاب: مشکل اینجاست که سبک و الگوی معرفی گزینه های اصلح قدیمی است، در واقع نقد ما به جریان اصولگرایی این است که پیش از فرایندآفرینی دور هم جمع شده اند؛ سوال این است که چه کسی یا چه فرایندی ما را گِرد هم آورده است. در مجمع نیروهای انقلاب یک ساختار تخصصی و مساله محور طراحی شده که سرانجام به معرفی پنج کاندیدا منتهی شد. معتقدیم کاندیداها باید به لیست های انتخاباتی خود پایبند باشند. در نهایت باید دید آرای مردم چه خواهد بود.

ایرنا: ساختار و روش احزاب در ارائه لیست نهایی برای کمک به انتخاب گزینه اصلح را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما زنان فعال سیاسی چگونه می توانند در مشارکت افزایی موثر باشند؟ عملکرد نمایندگان پیشین مجلس در حوزه زنان را چطور ارزیابی می کنید و این عملکردها چگونه بر رای آوری تاثیر می گذارد؟

نادرالاصلی، بانوی فعال فرهنگی و سیاسی: مساله محوری در این مقطع این است که احزاب از مسموم کردن فضا و رواج نگاه بدبینانه پرهیز کنند. معتقدم سازوکار مجمع نیروهای انقلاب نوعی روند مهندسی سازی شده است که در نهایت منجر به روش حذفی خواهد شد که احتمال لابی گری افراد برای لیست خروجی را بیشتر می کند. روش اقناعی برای بستن لیست های انتخاباتی بهتر از روش حذفی است. در اینصورت می توانیم عقلانیت مردم را تقویت کنیم تا خودشان بین لیست های مختلف دست به انتخاب بزنند. مردم حتی می توانند به کسانی که نامشان در هیچ فهرست انتخاباتی نیست رای دهند.

«قانون گذاری» و «کلان نگری» معیار گزینه اصلح در انتخابات مجلس

در این شرایط طیف اصولگرا با قراردادن کاندیداهای متخصص و توانا می توانند حتی نظر مثبت حزب اصلاح طلب را نیز جذب کنند. از طرفی مردم نباید حس کنند ابزار قدرت احزاب و طیف های سیاسی شده اند. همه باید تلاش کنیم این فضا به سمت همدلی برای رفع گره ها و مشکلات برود. شاخصه «کلان نگری» در نامزدها یک معیار مهم است که احزاب سیاسی باید به آن دقت کنند. نقدهای زیادی به «قانون جوانی جمعیت» و «حجاب و عفاف» وارد است، به نظر می رسد تعداد مواد قانونی در این بخش ها بسیار زیاد و همراه با جزیی نگری است، بنابراین نمایندگان باید توانایی قانون گذاری داشته باشند. حضور زنان در لیست های انتخاباتی باید بر مبنای شایسته سالاری باشد و نگاه صرفا جنسیتی در این مقوله پذیرفتنی نیست.

ایرنا: سخن پایانی و جمع بندی خود را از مباحث مطرح شده بفرمایید.

قادریان: رسانه ها در روزهای منتهی به انتخابات به داغ کردن تنور رقابت ها، امیدآفرینی و ایجاد ذوق و شوق در جامعه بپردازند.

نادرالاصلی: همه احزاب بدانند بر سر یک سفره نشسته ایم و باید کمک کنیم دشمن به آن دست درازی نکند. از جبهه اصلاحات دعوت می کنم در انتخابات مشارکت کنند.

اثنی عشری: در ایجاد ساختار درونی احزاب هیچ فرایند بدون اشکالی وجود ندارد؛ می توان ساعت ها وقت گذاشت و بهترین ساز و کارهای انتخاب گزینه اصلح را طراحی کرد اما در نهایت مردم و رای آن‌ها فصل الخطاب خواهد بود.

ذاکری: انتظار می رود زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به درستی فراهم و تسهیل شود.

به گزارش ایرنا؛ این میزگرد با طرح یک پرسش از سوی قادریان، عضو ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب(امنا) به پایان رسید که پاسخ حضار به آن جالب و تامل برانگیز بود.(فیلم را مشاهده کنید)

یکهزار و ۷۶۸ داوطلب در ۱۶ حوزه انتخابیه استان اصفهان ثبت نام خود را برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی نهایی کردند.

در همه حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ٧٤٣ داوطلب تأیید صلاحیت شدند و در این رقابت حضور دارند.

برای تصدی پنج کرسی استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، ٣٧ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ١٣ نفر تأیید شدند که با تغییر حوزه دو نفر از داوطلبان، اکنون ١١ داوطلب برای این انتخابات حضور دارند.

صندوقِ رای بهترین روش حل مُنازعه/احزاب به رسالت خود در معرفی «گزینه اصلح» پایبند باشند

تاکنون گروه سیاسی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی و ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمنا) لیست منتخب خود برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخاباتی اصفهان، جرقویه، هرند، ورزنه و کوهپایه را اعلام کرده اند.

از میان گروه های سیاسی اصفهان، قرارگاه انتخاباتی گام دوم نیز اعلام لیست انتخاباتی خود را به روزهای آینده موکول کرده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند سالجاری در سراسر کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha