نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان

اصفهان- ایرنا- ٣٧ نفر در استان اصفهان به‌منظور تصدی پنج کُرسی مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند که از این تعداد ١٣ نفر تأیید شدند و با تغییر حوزه ۲ نفر از آنها، اکنون ١١ داوطلب برای این انتخابات حضور دارند.

به گزارش ایرنا، ستاد انتخابات کشور اسامی داوطلبان ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرده است و تبلیغات این دوره از انتخابات از چهارشنبه ۲۵ بهمن امسال آغاز شد که به مدت ۱۵ روز ادامه دارد.
به گفته کارشناسان سیاسی، نگاهی اجمالی به فهرست نامزدها به روشنی آشکار می‌کند که انتخابات خبرگان در همه حوزه‌ها رقابتی و جدی است.

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان

اسامی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان به همراه معرفی اجمالی آنها بر اساس ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:

آیت‌الله حمید الهی‌دوست

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان

آیت‌الله حمید الهی‌دوست متولد سال ۱۳۴۳ در اصفهان و دارای تحصیلات سطح چهار حوزه و فقه اصول، کارشناسی فقه و مبانی حقوق است.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان و مدیر گروه قرآن و حدیث جامعة المصطفی از جمله سوابق و فعالیت‌های آیت‌الله الهی‌دوست است.

آیت‌الله مصطفی حسناتی نجف‌آبادی

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان
آیت‌الله مصطفی حسناتی نجف‌آبادی متولد سال ۱۳۳۶ در نجف آباد است و از سال ۱۳۸۰ به‌عنوان امام جمعه نجف‌آباد، مدرس حوزه، استاد فقه و اصول حوزه‌های علمیه و موسس مراکز فرهنگی تربیتی حوزوی در نجف‌آباد فعالیت دارد.

وی در سال های ابتدای دفاع مقدس، فرماندهی سپاه شهرستان نجف‌آباد را بر عهده داشت؛ نمایندگی دفتر ولی فقیه در دانشگاه کاشان نیز از دیگر سوابق آیت‌الله حسناتی است.

آیت‌الله سید سعید حسینی

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان
آیت‌الله سید سعید حسینی متولد سال ۱۳۵۰ در قم و امام جمعه فعلی کاشان است و امام جماعت مسجد شیعیان در امارات را نیز در پرونده فعالیت‌های خود دارد.

وی از مدرسان سطوح عالی حوزه و فعال در فضای دانشگاهی است؛ تحصیلات وی سطح عالی چهار حوزه علمیه و کارشناسی ارشد فلسفه است.

آیت‌الله عبدالامیر خطاط

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان
آیت‌الله عبدالامیر خطاط متولد ۱۳۴۴ در کربلا و اهل نایین اصفهان با تحصیلات سطوح عالی حوزه و خارج فقه است.
وی جانشین مدیریت حوزه علمیه اصفهان از سال ۱۴۰۱ تاکنون است. آیت‌الله خطاط همچنین ۱۲ سال مدیر مدرسه علمیه چهارباغ اصفهان بوده و به تالیف کتاب‌های حوزوی پرداخته است.

آیت‌الله مرتضی خوشنویس‌زاده

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان

آیت‌الله مرتضی خوشنویس‌زاده متولد ۱۳۵۹ در اصفهان، دارای تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول همچنین دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی است.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، مسوول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های پیام نور و علوم پزشکی استان اصفهان و رییس دفتر استانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان اصفهان از جمله سوابق وی است.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد متولد سال ۱۳۲۳ در اردستان است. وی، نماینده مجلس در دوره های دوم و چهارم، نماینده سابق ولی فقیه در سوریه، قاضی سابق دادگاه های انقلاب و دیوان عالی کشور و عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری بوده است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اکنون نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان است.

آیت‌الله عبدالمحمود عبدالهی

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان

آیت‌الله عبدالمحمود عبدالهی متولد ۱۳۲۶ در اصفهان و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم است.
از جمله سوابق وی می‌توان به حاکم شرع در دادگاه انقلاب قم و اهواز، نماینده رهبر انقلاب در شورای سیاستگذاری صدا و سیما و عضو مجلس خبرگان رهبری در دوره های چهارم و پنجم اشاره کرد.

آیت‌الله محمد عمومی

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان

آیت‌الله محمد عمومی متولد سال ۱۳۴۳ در اصفهان با تحصیلات عالی فقه و اصول در حوزه علمیه قم و اصفهان است و بیش از ۱۸ سال سابقه تدریس در حوزه علمیه و همکاری علمی پژوهشی با مرکز تحقیقات فقهی قوه قضاییه را در کارنامه خود دارد.

وی، همکاری علمی با پژوهشکده باقرالعلوم (ع) و تدریس در برخی از موسسه‌های آموزش عالی را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد و بیش از ۱۳ سال حضور تبلیغی در دانشگاه‌ها بخش دیگری از فعالیت‌های آیت‌الله عمومی است.

آیت‌الله سید محمد علی فقیهی

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان

آیت‌الله سید محمد علی فقیهی متولد سال ۱۳۴۲ محله برزان اصفهان و استاد سطح عالی فقه و اصول حوزه علمیه است. همکاری علمی با نهادهای فرهنگی و عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از جمله فعالیت‌های وی است.

آیت‌الله فقیهی به مدت ۹ سال در موسسه تحقیقی «بقیه الله» چند رساله فقهی و اصولی با موضوع‌های مختلف به رشته تحریر درآورد.

آیت‌الله مرتضی مقتدایی

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان

آیت‌الله مرتضی مقتدایی متولد سال ۱۳۱۴ در خوراسگان اصفهان و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم است.

ریاست دیوان عالی کشور، دادستانی کل کشور، چهار دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری، ریاست شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور و عضو مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از جمله سوابق وی به‌شمار می‌آید.

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی

نگاهی به سوابق داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در اصفهان

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی متولد سال ۱۳۴۱ در اصفهان و استاد سطح عالی فقه و اصول حوزه علمیه است.

عضویت در سه دوره مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان از جمله فعالیت‌های آیت‌الله مهدوی است.

به گزارش ایرنا، در اصل ۱۰۹ قانون اساسی آمده که رهبر حکومت اسلامی باید دارای صلاحیت علمی‌ لازم‌ برای‌ افتاء در ابواب‌ مختلف‌ فقه، عدالت‌ و تقوای‌ لازم‌ برای‌ رهبری‌ امت‌ اسلامی و بینش‌ صحیح‌ سیاسی‌ و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت‌ و قدرت‌ کافی‌ برای‌ رهبری‌ را داشته باشد. بی تردید باید گفت که تشخیص این امر از عهده مردم عادی خارج است و باید نهادی متشکل از فقها باشند تا بتوانند ویژگی فقاهت را در رهبر تشخیص دهند ‌از این رو مهمترین شرط اعضای مجلس خبرگان رهبری، اجتهاد عنوان می شود.

مجلس خبرگان رهبری در ۲۴ مرداد ۱۳۶۱ افتتاح شد؛ این مجلس نخستین گردهمایی خود را در ۱۹ آذر ۱۳۶۱ برگزار کرد. در دوران نخست مجلس خبرگان ۱۱ جلسه به وسیله اعضا تعیین شد و عمر این مجلس از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۹ به طول انجامید.

مهمترین اقدام مجلس اول خبرگان را باید در انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب، پس از رحلت امام خمینی(ره) دانست.

دومین دوره مجلس خبرگان رهبری در فاصله سال های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۷ برگزار شد. سومین دوره خبرگان رهبری نیز تا سال ۱۳۸۵ با تشکیل ۱۶ جلسه به پایان رسید.

اما چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری را باید صحنه رقابت دانست. اوج این مباحث را نیز باید در حد فاصل سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴ جست و جو کرد. در این دوره آیت الله محمد یزدی با رای اعضای مجلس خبرگان به ریاست رسید.

دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۳ به طول خواهد انجامید؛ هم اکنون آیت‌الله احمد جنتی ریاست این دوره را عهده‌دار است.

دوره مجلس خبرگان رهبری هشت سال است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha